D3-vitaminer, ikkesant..:?:
Tar du også K2?
Jeg husker du hadde D3-løpet ditt i en egen tråd - leita etter den istad :p
kan du være så snill å legge inn en link til den her -
og /eller oppdatere den historia/tråden.. xx4
Printable View
Det er vist et forfængelig håb, n`Finn. Desværre er det sådan indrettet, at jo ældre vi bliver, jo mindre D-vitamin får vi gennem udelivet. Der var noget om, at en 80-årig har mistet (næsten?) hele evnen til at syntetisere D-vitaminet i huden, også selv om han/hun soler sig dagen lang. Øv.
n'Finns tråd hedder D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ? og findes øverst, som den første i forummet D-vitamin. hjertflag1
Jo - naturens gang skal man jo bare ta inn over seg.
Men jeg vil prøve - jeg vil tilby kroppen å produsere det narurlig.
Jeg antar det er godt, og lykkes det ikke står jo boksen der....
Så er jeg jo, etter å ha innsett at 50µg/dag er en for liten vinterdose, nå oppe på 150µg/dag. Det er mange som vil hevde at det heller ikke er en særlig stor dose - samtidig som noen sier at 250µg/dag er det maksimalt tilrådlige.
Jeg håper iallfall på at solen skal skinne så lenge på mitt skakkjørte legeme at den kommer igang med produksjon også innenfor huden.
Tusen takk for svar jeg fikk. :) hjertflag1
Har nå mixet levaxin og thyroid noen dager: og det funker det!!!:)
Har prøvd ytterligere å ta 15 mg thyroid ca kl 16 ( bruker som nevnt 37.5 mg levaxin + 60 mg thyroid på morgenen + 30 mg thyroid ca kl 13 - 14). Men når jeg tar 15 mg thyroid kl 16 så får jeg ikke sove før langt på natt. Det kan hende jeg skulle hatt dosen før på dagen, men har bestemt meg for å se det ann litt. Rakte hele hagen i går på "vanlig dose" mix, og gikk lang tur med ungene og bikkja, og ryddet huset uten at jeg følte noe stress.. koste meg. Er litt sliten i dag da, og har sovet lenge.:wink:
Er kanskje bittelitt smånevrotisk ift binyrene mine som jeg tror fungerer bra, men jeg kjenner jo at de "kvikker" meg opp så fort jeg er fysisk aktiv.. Jeg vet det er normalt altså, men jeg går hele tiden og studerer på om jeg trenger litt mere stoffskiftehormoner.. Og er veeeldig redd for at det skal bli noe med binyrene.. jaja.. Der fikk dere høre om nevrosene mine også. :mrgreen:
Pjevs: Jeg hadde en angstliknende følelse første dagen på Thyroid. hjertflag1
Så bra at du har tatt steget for å prøve Thyroid, håper du kommer til å føle deg bedre! xx8 hjertflag1
Damen: Ja, du stolte på deg selv, og det ble bedre. hjertflag1
Blir interessant å se om D3 produksjonen blir ok på naturlig vis `n Finn... :) Lykke til !! :)
Mvh Jeanette
Må jo satse litt på naturen, selv om den kan svikte......
Om jeg kan få si : det burde du også :)
Les litt om hvordan kjertlen doserer kroppen - og forsøk om dette kan passe for deg å dosere like dan ?
Hei igjen!:)
Ble nysgjerrig da jeg leste litt av `n Finns D - vitamintråd.:)
Hva slags D -vitamin tilskudd er det dere tar?
Er det reseptbelagt, eller fins det i helsekostforretninger?
Jeanette
Jeanette......på apoteket:
nycoplus:"D-vitamin -10µg.
Pass på at du kjøper D3= kolekalsiferol.
Mangel på D-vitamin har jo i lang tid vært knyttet til kalsiumstoffskiftet, og man har vel tenkt at så lenge det funker, er det nok D-vitamin.
Men denne steroiden har mye mer på tapetet, og man er nok ikke klar over selve funksjonen enda. Bare at forsøk viser at nesten alt forbedres.
I dag hadde neppe oppdagelsen D-vitamin blitt kallt for et vitamin. Det er like mye et hormon.
Vi her oppe på isflaket vårt langt mot nord - som ikke spiser skikkelig fiskemølje ofte, bør ta innover seg at mangel oppstår.
Det må bare det.
Man har også oppdaget at det finnes 5 varianter, hvorav det kun er D3 mennesket produserer.
Tiltross for dette ordinerer man D2 ved mangel idag, og det kan man bare kaste ! Det er direkte farlig å ta for mye av.
Så finnes D2 i flere planter og sopp, og helsekosten er glad i å reklamere med at deres preparater stammer fra botanikkken.
Så se godt etter på pakken at det virkelig er D3 du kjøper.
Står det ikke, så ville ikke jeg satset på at produsenten vet hvor viktig det er at det er D3.
I denne sammenheng er Norge et U-land !
Nasjonale kostholdsråd går ut på at 10µg/dag er tilstrekkelig - og med Norsk dørvakttyrrani i ledende posisjoner, er det også forbudt å omsette tabletter som har høyere innhold enn 10µgD3. De tabletter som inneholder høyere doser regnes som legemiddel.
Men fortvil ikke.
Vi har jo internett, og det er også betraktelig billigere.
Men husk at det er forbudt å innføre legemidler fra land utenom EU.
Jeg kjøper mine fra Danmark. (VitaViva)
Swanson High Potency Vitamin D3 2000IU. Koster sånn 120 + frakt for 250stk.
Her koster 100stk 10µg 80,- og du blir fort lei av å svelge 15stk hver dag.
Swanson 9,60 pr. milligram - Nycomed 80,- pr. milligram.
IU er International Units, samme som IE (internasjonale enheter)
Men i Norge regner man gjerne om til mikrogram ved å dividere med 40.
2000/40=50µg - jeg tar 3stk/dag.
Takker så mye igjen! :D
Internett fungerer her på bygda også, så nå har jeg akkurat bestilt min første boks fra Danmark :).
Lurer forresten på om det er lurt å starte opp med helsefarm for folk med hypothyreose: Flust av solarier, muligheter for nudisme på solrike dager, gratis tørkede grisekjertler fra samme farm.. Og med masse muligheter for mosjon og riktig kosthold... :mrgreen:. Hmm.. :D
Jeanette
Jeg kommer :)