Jeg tror det er slik at akutt overtrening vil øke hvilepulsen - den mer kroniske som kommer med lang tids for hard trening vil ikke altid øke hvilefrekvensen, det er derfor denne ortografiske testen ble lanset. En bel gjort oppmerksom på at den bare var en del av det verktøyet som må brukes for å finne denne typen overtrening.
Nå brukes verktøy som retter seg inn på avvik i slagdeviasjonen (tidsvariasjon mellom hjerteslag). Denne vet jeg ikke så mye om, bare at deviasjonen blir større jo høyere den cardiovaskulære prestasjonen er.
Yvette, jeg vil bare si at jeg tror ikke noe på at du kan ha framprovosert et stoffskifteproblem på den måten du beskriver. Jeg har iallfall ikke lest noe om det, og det skulle vel vært mye om lignende tilfeller skulle jeg tro. Har forresten vært gjennom lederkursing for nettopp å oppdage spisevegring tidlig i idrettslig sammenheng.
Det er ganske mange som får høyt stoffskifte en tid før hypothyreosen setter inn. Kan se ut som du hadde det ?
Den tilstanden øker aktiviteten og lysten til aktivitet kan nesten være umettelig. Da er det omtrent umulig å spise nok selv om en prøver alt en kan. Det er helt vanlig at toppidrettsutøvere ikke får til stort nok kaloriinntak i perioder av treningen. Mange blir for tynne for forbrenningen går på proteinene løs og ofte må folk overtales til å spise kaloririk mat, ofte med 60% fettinnhold !
En ser ikke noen overhyppighet av stoffskiftesykdommer i disse miljøene.