Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
29.06 målte jeg D3 og det drøyer litt med svaret. Det kommer vel og vil bli postet. En foreløpig antagelse er at 25-OH er godt over 100.
10 dager forut for målingen sluttet jeg å ta D3-dosen.
Det jeg bare vil melde om - igjen - er at jeg fikk symptomer på lav stoffskifte etter få dager og måtte øke Armourdosen. 16G/uke ble for lite og jeg håper at en økning til 18G vil være nok. Men det er det for tidlig å ha noen mening om.
(det virker litt lite enda)
Et par grain i uka er jo ikke så mye, men det er nok til at jeg får symptomer ganske fort. Jeg merker altså en klar påvirkning av stoffskiftet når jeg inntar D3 - og når jeg ikke gjør det.
Og det virker foreløpig som det er relativt uavhengig av kroppens D-vitaminstatus. Dosepåvirkningen var jo størst i starten, når D3 status var lav.
Nå bør 25-OH være over 100 og likevel ser det ut til at Armourdosen påvirkes.
Noen av oss får ikke til å innta en stabil dose stoffsiftehormon som gir stabile provesvar. Er årsaken til dette at kroppens D-vitamin status varierer med årstiden ?
Mitt hovedspørsmål står ennå ubesvart : Trenger jeg en daglig D3-dose ?
Og - hvor utbredt er det i så fall blandt de som spiser stoffskiftehormoner ?
Nå er det gått ett år og en måned med D3-spising.
I den tiden har jeg merket at par symptomer har endret seg.
Mitt verste symptom er blitt mye bedre : Leggkrampene.
Leggene er ikke blitt helt bra, men de går aldri i låsekrampe mer. Det er fremdeles smerter når jeg strammer og strekker, men selve krampene ser ut til å være slutt.
Første gang jeg fikk leggkramper i livet, var samtidig med at jeg begynnte med Levaxin. Hvorfor vet jeg jo ikke, men det kom samtidig.
Den gang fikk jeg for første gang også noe underlig som likner soppinfeksjoner. De kommer sjelden og varer bare en dag eller to, og går over av seg selv.
Og det har jeg ikke hatt siden jeg begynte på D3 - noe som er helt uvanlig. Jeg må anta at det er helt slutt på dette, og at det skyldes at jeg har en høyere D-vitamistatus.
Vi (altså jeg!) enkle sjeler må ha enkle svar: Hvorfor stoppet du inntaket av D3 ti dager før måling? Er det lurt for å få en riktig måling? Og du snakker om leggkramper. Jeg har fra og til over mange år slitt med restless legs. Kanskje D3 med mere kan roe leggene også? Bruker magnesium. men jeg må innrømme at jeg er ikke sikker på om det har noen virkning!
Jo, jeg håper at du innlemmer meg blandt de enklere Vigdis.
Jeg innbiller meg at pilletilskuddet fører til at målingen blir for høy.
Jeg vil at 25-OH resultatet skal være fra mitt opplagrede depot - ikke fra D3 som ikke har kommet dit enda.
Kinin hadde en dempende effekt på leggkrampene mine, men jeg tok det bare en stund. Er litt tvilende til bruk av slikt.
Leggene mine er spesielle. Legene stusser når de ser at overflaten beveger seg hele tia. Akkurat som det er maur under huden. Og det foregår døgnet rundt og er helt utenfor min kontroll.
Det som virkelig hjelper når krampene kommer, er et stort glass melk - eller 1Gram kalsium - eller en klype salt.
Da jeg begynte med D3 førte det til en akutt forverring !
Så jeg måtte tenke at med vondt skal vondt fordrives.
Og jeg har ikke hatt kramper i år !
Og det kan ikke skyldes annet enn en høyere D-vitaminstatus.
Uroen er der, og det gjør vondt å strekke å stramme, men krampene er vekk.
Etter lange joggeturer får jeg nesten kramper. Nesten.
Lit salt, så er det vekk på 10 min.
Nå fikk jeg svar på D3 25.OH = 104.
Hadde ventet den høyere, men det er jo bare u-kvalifisert gjetting fra min side.
Jeg hadde jo fått opp verdien 01.05 til 91 ved å ta 30µg siden juli i fjor.
Så tok jeg 5uker med 50 og økte så dosen til 100µg i nye 4 uker (en box NOW 25µgD3+45µgK2 X 4 - 120tab. er 3000µg og holder da en måned)
Så stoppet jeg en uke før måling.
Og så var den bare steget fra 91 til 104.......
Det viser vel at det iallfall tar TID å få opp sin D3-status.
Og dette mener jeg i klar tekst viser at 10µg/dag - som helsemyndighetene anbefaler som maximaldose - er det rene sprøyt.
Har du lav D-vitaminstatus (og det har DU) så vil det være å kaste blår i øynene på deg å tilby deg 10µg om dagen.
Du ville tro at ditt D-vitminbehov ble dekket (for både leger og myndigheter anbefaler jo 10 µg) mens det i virkeligheten ikke endrer status en døyt.
Men jeg jar jo forsåvidt nådd målet.
Jeg ville over 100 - men det er bare en fordel om det nærmer seg 200.
Men det haster ikke - så jeg har tid til å finne ut om feks 50µg om dagen vil være nok til å beholde de 100, eller om den dosen vil øke verdien.
Så da blir det vel 50µg videre da.
Hei n'Finn, jeg synes jo at det er høyinteressant dette med D-vitamin og jeg har fulgt med på hva du sier om det spredt ut på de ulike forumene. Jeg har mistenker meg for kanskje å ha noe galt med stoffskiftet, og jeg har dokumentert D-vitaminmangel vist på blodprøve.
Nå som jeg driver med informasjoninnhenting ifht stoffskiftesykdom, så ser jeg også at du er tilhenger av Armour kontra T4. Jeg har sett videosnutt av Hertoghe som sier at Armour har den beste effekten av medisinene, og det samme sies på STTM. De gjør et poeng utav at Armour, eller sikkert også Erfa og lignende preparater, inneholder "T1, T2 og calcitonin". På wikipedia indikeres det vel så at calcitonin har en indirekte virkning på D-vitamin reguleringen via kalsiumnivået: http://en.wikipedia.org/wiki/Calcitonin . Så vet jeg at du sier at D-vitamin tilskudd i store doser har gitt bedring ved din sykdom, og at Armour har gjort det. Og kan dette ha samme årsak, hvis Armour inneholder noe som regulerer D-vitamin også?
Jeg har prøvd å søke på T1 og T2, men jeg er nok ikke så god på det fordi jeg ikke klarer å finne særlig mye om det. Ofte er det slik at ord på fire bokstaver og under filtreres ut av søkemaskinene fordi det gir for mange treff og for upresise treff. Men kanskje har du hørt om det, og har noe å fortelle meg? :?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gambetti
Jeg har prøvd å søke på T1 og T2...
Du kan se over i forummet Thyreoidea-hormoner, selv om der endnu ikke ligger så meget info, men det kommer nok lidt efter lidt.
Du kan også google efter monoiodothyronine (=T1) og diiodothyronine (=T2) og se hvad der dukker op. vink11
Monoiodothyronine
Monoiodothyronine is an iodothyronine metabolite. It has unknown physiological functions.
PubChem ID: 123785
Structure (SMILES): C1=CC(=CC=C1O)OC2=C(C=C(C=C2)CC(C(=O)O)N)I
Also known as: 3-Iodothyronine, 3-T1, O-(4-Hydroxyphenyl)-3-iodotyrosine, iodo-Thyronine
Metabocard for Monoiodothyronine
Diiodothyronine
Until recent years, Diiodothyronine (T2) was considered an inactive metabolite of thyroid hormones thyroxine (T4) and triiodo-L-thyronine (T3). Early studies dealing with the biological activities of this iodothyronine revealed its ability to stimulate cellular/mitochondrial respiration, essentially by a nuclear-independent pathway. Mitochondria and the energytransduction apparatus seem to be major targets of T2, although outside the mitochondria T2 also has effects on carriers, ion-exchangers and enzymes. Recent studies suggest that T 2 may also affect the transcription of some genes, but again the underlying mechanisms seem to differ from those actuated by T3. The accumulated evidence permits the conclusion that the actions of T2 do not simply mimic those of T3 but instead are specific actions exerted through mechanisms that are independent of those actuated by T3 and do not involve thyroid hormone receptors. In addition, very recent evidence leads us to suggest that T2 may be a potentially useful agent for the treatment of diet-dependent overweight (and the consequent hypertriglyceridemia and high cholesterol level) without inducing thyrotoxicosis. (Medical Hypotheses (1988), 27(4), 303-11.)
PubChem ID: 123675
Formula: C15H13I2NO4
Structure (SMILES): C1=CC(=CC=C1O)OC2=C(C=C(C=C2I)CC(C(=O)O)N)I
Also known as: 3,5-Diiodo-L-thyronine, 3-[4-(p-hydroxyphenoxy)-3,5-diiodophenyl]-L-Alanine, Diiodo-L-thyronine, L-3,5-Diiodothyronine, L-Diiodothyronine, L-T2, O-(4-Hydroxyphenyl)-3,5-diiodo-L-tyrosine, l-o-(4-hydroxyphenyl)-3,5-diiodo-tyrosine
Metabocard for Diiodothyronine
Det er lite om dette, og det er vanskelig.....
http://www.google.no/url?sa=t&source...f74kY6Zf0Qbg5Q
Denne påstår at T2 påvirker fettomsetningen - altså at en av T2-formene er metabolsk aktivt.
De-jodinasen som danner stoffskiftehormonene er enzymstyrt, og enzymet trenger både T2 og selen for å produseres.
Man har også oppdaget at det er to slike prosesser D2 (de-jodinase2)
Og er noen forsker også på dette.
Så det er mye å søke på.....
Tusen takk begge to, da har jeg fått mange flere spor å gå etter. Det er noe av en X-faktor i Armourlignende medisin dette her, tenker jeg.
Hvordan går det med deg n`finn? Har du noen nyheter å tilføye i dette temaet?
Jeg leser historien din med stor interesse fordi jeg har hatt mine "lavt stoffskifte"-symptomer om vinteren før vår vanlige "sommerferie" (som vi har pleid å ta om vinteren til sydligere strøk) hvert år de siste 5 år - verre og verre.
I vinter ble det ingen ferietur og jeg gikk på en smell så det sang. Nå er jeg under utredning for lavt stoffskifte og i et "forsøk" med 50microgr levaxine. Kjenner meg forsåvidt bedre, men kan ikke slippe tanken på at dette har mer med vinter og mangel på sol å gjøre enn med lavt stoffskifte direkte...? Dette har jo vært en årlig vinterforeteelse!!! Tidligere vintre har jeg tatt ganske bra med trantilskudd (vanligvis triomega A+D for women eller bioSport) - blant annet på grunn av tilbakevendende musarm (også om vinteren!), men det falt også ut i vinter på grunn av dårlig almenntilstand og generell håpløshet ("ingenting virker likevel"). Og om våren har jeg pleid å bli bedre.
Dessverre var jeg så utafor hos legen da jeg endelig ble tatt alvorlig at jeg ikke fikk med meg prøvene mine... Skal seff. be om å få dem ut og se om det ble tatt noen d-vitaminnivå da.
Det jeg har som eventuelt er nytt, er at D3-dosen min må være mye høyere enn anbefalt. Jeg forsøkte å gå på 50µgD3 og det kunne ikke opprettholde min D-vitamin status. Den sank mye.
Nå har jeg tatt 150µgD3 i snart 2mnd. Ikke målt enda, men regner med at den har kommet seg nå. (målingen er S-OH-25D3).
Så er jeg jo enig med deg i analysen du gjør om årsaken til årstidsproblemene.
Jeg mener også at det for deg ikke er så viktig å måle før du setter igang med inntak av D3 - det trenger alle "her på berget".