-
Hva tror legen vil skje når du går ned i dose? At du forblir på de samme verdiene? Det er jo kanskje en grunn til at verdiene er bedre enn de de var... nemlig at du nå er på medisiner og har en TSH som er mer normal. Men din FT4 er jo fremdeles lav. Flere her inne på forumet trives best på en høyere FT4. (Jeg trives godt på 20-tallet).
Jeg tror nemlig at du kan komme til å gå den "gale" veien, og komme ned i en dipp igjen om du slutter med medisinene, og da kan det ta lengre tid å karre seg opp igjen.
Kanskje du burde få en "second opinion"?
-
Ja jeg tror ikke jeg tørr å slutte nå. Jeg innbiller meg at jeg kanskje burde økt til 50 mg?
Jeg tror også at legen min ikke er den rette å snakke med når det gjelder dette, og han i tillegg sier at psyken min ikke kan skyldes stoffskifte, da tror jeg han er uviten. Men jeg kan jo ikke dette heller så.. Da blir man jo veldig i tvil, og jeg burde nok som Finn`n sier: få en utredning.
-
Kan du få en second opinion hos en annen lege?
Når legen sier at verdiene tilsier at det ikke er stoffskiftet, hva begunner han det med?
-
Vært hos legen idag. Sa jeg hadde lav T4 og kunne være i dårlig form pga det. Han sa at det var TSH som var vanlig å se på og den var nå 1,7. Så lenge den var under to så var den helt fint. Han mener enda at vi ikke kan skylde på stoffskifte for formen nå, men han skrev ut sovepiller.
Liker ikke tabeletter.
Men føler at ting er litt bedre nå da. Men legen sa at selv om jeg tok levaxin så betydde ikke det at jeg ville føle meg bedre. Vi ble hvertfall enig om å øke. Har jo gått på 25 mg siden januar.
Jeg var på 1,1 på tsh i april og nå var den 1,7. Vi ble enig om å kutte ned forrige gang jeg var der, men jeg har økt istede siste uka. Nå var han enig, så jeg er spent hvordan det vil bli.
Vanskelig å kunne lite om dette, samt ha en lege som kan lite. Han sier det er vanlig å ha lavt stoffskifte, men når verdiene er bra kan man ikke klage/skylde på stoffskifte.
-
Ja, du har helt rett. Legen din kan altfor lite om stoffskifte!!
Han var sikkert fornøyd med karakteren E på legestudiet fordi det var "innenfor ståkarakterene". Tyroksinen må finjusteres for at man skal få optimal effekt av det. Det holder ikke å være "innenfor normalen".
TSH på 1,7 er dessuten høyt i forhold til det som regnes som behandlingsmålet når man bruker tyroksin (TSH på 1). Noen må også ha lavere TSH. Etter min ikkeutdannetlege-oppfatning er du sannsynligvis undermedisinert og det kan være grunnen til at du føler deg dårlig. Be om å få gå til en endokrinolog, eller be i hvertfall legen om å konferere med en. Sett deg mest mulig inn i sykdommen selv slik at du har noe å argumentere med.
Det legen sier er noe sprøyt! Hadde jeg hatt TSH på 1,7, ville jeg vært sengeliggende. Men jeg har TSH på 0,2 og er i full jobb.
-
Lav fT4 forårsaker at du er i dårlig form. (ikke at det bare at man kan være det)
TSH er et hormon som regulerer hvor mye kjertelen skal produsere (når den er i orden altså) Når den er rundt 1 produseres det sånn akurat passe.
Så da er det vel bare for en stakkar uten kjertel å spise akkurat så mye Levaxin at den blir 1 ???
Nope.
Kjertelen produserer både T3 og T4 - og du spiser bare T4.
Den T4 du spiser blir til T3 etter noen få uker, men for at det skal bli nok av begge, altså like mye som kjertelen en gang leverte, må du spise litt mer T4 enn det kjertelen produserte - logisk ikkesant ?
Nå skal jo den ene dekke opp for begge to.
Og hva skjer med TSH når det er mer T4 i blodet ? Jo, den blir såklart lavere enn 1.
Som reven også antyder, er du ganske sikkert undermedisinert.
Jeg hevder jo at legen ikke kan vite noe om hvordan du har det bare ved å studere blodprøvene og synes absolutt at denne bør være opplysende nok til å fortelle at deg at : Nå er dosen din slik at blodprøvene er i nærheten, nå må du selv finne ut den nøyaktige dosen din ved hjelp av litt finregulering.
TSH er forøvrig et hormon som kroppen din ikke bruker til noen verdens ting mer. Det er kun kjertelen som har reseptorer for dette !
Man merker ingen ting til om dette er høyt eller lavt.
Det du merker noe til, er i første rekke fT3 som er selve stoffskiftehormonet.
Men størrelsen på lageret (fT4) er også viktig. Selv om dette ikke brukes til noe er det antagelig slik at størrelsen på dette invirker på mengden av andre hormoner.
-
Tusen takk begge to. Godt å høre at jeg ikke er steingal hvertfall. Jeg sov 12 timer i natt, er helt ferdig om dagen.
Jeg kjenner jeg er livredd for at legen skal friskmelde meg.
Hvordan kan han sitte der å si at vi ikke kan skylde på stoffskifte lenger?
Jeg vet at om han nekter høre på meg framover blir jeg nødt til å bytte fastlege. Han MÃ… bare høre på meg.
Nå ga han meg Tolvon for at jeg skal få sove skikkelig. Da jeg kom hjem så leste jeg at dette er antidepr. Dette er jeg overhode ikke interessert i.
Så da står jeg heller over. Da bruker jeg heller en time eller to på å få sove om kvelden. Han ba meg jo kutte ned på dosen, men jeg krevde selv å få øke. Så nå går jeg på 50mg pr dag. Jeg er spent:)
Jeg skjønner at dette er bare noe jeg selv må lære meg, høre på kroppen.
tusen takk for forklaring Finn, skjønner litt mer nå:)
-
Jeg har vært til legen igjen. Atter en gang har jeg prøvd å teste han litt å se om han virkelig er helt grønn.
Først sier han at man kan bli helt frisk.
Så sier han at det er normalt at stoffskifte svinger og går litt opp og ned. Og at jeg IKKE må henge meg opp i desimaler.
Så spør han stadig om jeg har vært å lest selv.. blablabla.
Slitsomt. Den dagen har tvinger meg ut i jobb, så må jeg bytte fastlege. Har gått til han i mange år så dumt å bytte egentlig.
Men er jo viktig å få rett behandling. Har mast meg til å få øke nå fra 25 til 30. Gått på 25 i 7 mnd. Så tror ikke han har helt peiling på det han driver med.
-
Neste steg er jo 50µg/dag da. 30 kan du bare glemme - det går da ikke an å få til skikkelig heller.
Det som er i Levaxin er T4. Når du spiser det blir det mer av det i blodet - enten det fungerer eller ikke for å si det sånn.
Det er jo T4 som før eller siden gjør noe for deg, men jeg mistenker den legen din for å tru at det er TSH som er viktig ?
-
Ja han ser bare på TSH.
Vil du si at T4 er like viktig? Jeg syns den er lav, på rundt 12.
Hvorfor sitter jeg i sofaen hele dagen og sover ikke om natta om jeg er heelt frisk.
Jeg blir litt irritert på legen og skjønner at jeg snart ikke har noe valg å få utredet meg hos noen andre.
Først skal jeg sjekke ut 50 mg hvilken virkning det har. Gått på det en mnd snart. Kanskje 3 uker.