Gratla Cat! :D
Du får ikke utlevert journalen din, av akkurat den grunnen du oppgir ;) at pasientene kan fjerne ting.
I hverfall var det det min gamle lege sa. De poster den til din nye lege. Du kan kreve innsyn og kopi, men ikke å få den utlevert.
Printable View
Gratla Cat! :D
Du får ikke utlevert journalen din, av akkurat den grunnen du oppgir ;) at pasientene kan fjerne ting.
I hverfall var det det min gamle lege sa. De poster den til din nye lege. Du kan kreve innsyn og kopi, men ikke å få den utlevert.
Jeg har akkurat byttet lege selv, da hentet jeg journalen min selv. Hun spurte om jeg vile ha den eller om den skulle sendes til den nye legen...
Dette er 2 gang jeg har fått journalen min sendt til meg selv i posten. så jeg har fått lest alt som er skrevet om meg..
Tror nok det varierer fra sted til sted..
Jeg vet ikke hva regelverket/loven sier, men jeg fikk nettopp utlevert min datters journal som hun skal levere til sin nye lege (hun er myndig, men ga meg samtykke).
hvordan gikk du frem for å få til dette med resepten?
Hadde hørt fra andre at denne legen skriver ut resept på Armour slik at han i alle fall visste hva det var. Har også hørt at pas får de medisinene de vil ha hos ham.
Først snakket jeg om kløen som jeg plages av. så spurte jeg om jeg kunne få resept på Armour som jeg brukte for stoffskiftet. Han spurte om jeg hadde fått det av lege tidligere ? Da sa jeg nei jeg har bestilt det på internett. Så skrev han ut resept for 1 år.
Gjett hvem som skal på apoteket i morgen??
Er det noen som vet hva det koster for 1 år det blir vel veldig dyrt men men
du får uansett ikke ut mer enn for 3 mnd av gangen... apoteket har likke lov til det!
dvs at du kan hente 4 ganger på resepten din = 1 år!
Jeg undersøkte priser på alle apotek-kjedene før jeg fikk min første resept på Armour i mai 2004. Da var det Vitus-kjeden som var klart billigst. Der andre skulle ha 5-600 (100stk a 2Grain) skulle Vitus ha 406,- og prisen er ikke endret der iallfall. De andre har jeg ikke undersøkt siden.
Jeg fant også ut at prisen pr.100 stk. var nesten den samme - uansett styrke.
Det er derfor klart billigst/praktisk å bruke tabletter av 2Grain og heller dele dem opp med en tablettdeler. Jeg gjør klar en ukedose hver søndag i en eske med 7 rom. Disse fås også på apoteket.
En slik tablett koster mao kr.4,-.
Tusen takk til alle som har svart.
Jeg er så utrolig glad. Kan legen trekke tilbake resepten tror dere, dersom han leser i mine papirer om jeg ikke får dem selv at jeg har vært nokså hyper 2 ganger.?
er ikke mulig å få disse på blå resept aldså?
hva er en tablettdeler forresten?
Da må man søke Trygdekontoret og n`finn har vel fått avslag på det ettersom jeg har forstått.
En tablettdeler er et redskap som er laget til å dele tabletter med.
Min tablettdeler er blå og så står det ServoMed på den.
Man åpner den, legger inn tabletten og trykker til - og da blir tabletten delt i to av et bittelite "barberblad".
Er et must.
Blå resept ? Jeg har søkt og anka og søkt siden mai 2004. Endelig dom i trygderetten blei avsagt i sommer og det er blankt avslått. Begrunnelsen de gir bærer sitt tydelige preg av at de skjønner ikke en dritt av hva de driver med.
Men for all del - jo flere som søker - jo bedre er det jo !
Og de vil jo helt klart hjelpe saken vår !
Det er legen din som søker, men du må også vis ditt lpkale trygdekontor.
Jeg tenker å kreve følgende:
At den fryktelige kløen skal forsvinne om stoffskiftet er årsaken.
At jeg kan gå på jobb og fungere uten å holde på å sovne.
At jeg klarer å holde huset sånn noenlunde i orden.
At jeg klarer å besøke venner, trene, og drive med hobbyer.
At jeg klarerå gjøre mer enn 1 ting på en dag.
At jeg orker å pusse tennene om kvelden også
At katten får pelsen sin børstet
At jeg får av meg noen overflødige kilo. Er vel litt urealistisk at alt skal bort da, men...
At de fleste dagene er ok og at jeg fungerer som de fleste andre mennesker.
KREVER JEG FORMYE ELLER. ? ER SPENT PÅ SVAR.
Synd at disse du har vært uheldig n`Finn.
Disse folka burde selv fått hypotyrose uten at Levaxin hjalp i det hele tatt. Så kunne de sittet der med store regninger og masse kav for å få tak i Armour. Da hadde nok pipa fått en annen lyd tenker jeg. :twisted:
Jeg håper egentlig bare på å bli tatt på alvor.
Og så vil jeg gjerne ha hjernen min tilbake, jeg er mektig lei av tåken.
Pluss at jeg gjerne skulle sove litt mindre per døgn, og at jeg får tid og krefter til å gjøre noe og kose med mann og barn.
Kreve og kreve? Det finnes så mange sykdommer der man ikke blir helt bra - uansett medisin. Sånn er det bare. Men det som man iallefall kan kreve er å bli tatt på alvor av lege, og at det optimale blir gjort for at vi skal bli så bra som mulig.
Går ikke an å kreve det. Legene er jo ikke Gud og det er jo ikke alle som blir bra av sykdommen.
Tror du krever for mye der Cat :)
Henger meg på de forrige uttalelsene. Vi kan ikke "kreve" å bli helt friske og fungere som før. Vi kan ønske oss eller håpe på det, men ingen lege kan love det med sikkerhet.
Uansett så kan vi ikke forvente mirakler av medisinene på kort tid, tar tid å finne rett dose og får kroppen å venne seg til dette. Men jeg håper du får til det du "krever"/ønsker:)
Vel, jeg synes jo at man i utgangspunktet skal kreve at behandlingen en mottar skal fungere. Man skal ikke finne seg i at det ikke fungerer iallfall !
Uten at man klager kan jo ikke legen gjøre noe - da vet de jo ikke noe om det engang.
Samtidig må man jo ha klart for seg at det tar tid å finne den beste behandlingen - og at en kanskje ikke blir 100% like bra som før.
Den er grei, men da skal jo ikke legen sitta der bak tastaturet sitt å si at det ikke finnes annen behandling - etter å ha hørt en klagende pasient som etter lang tid på Levaxin ikke er bra.
Uten å ha prøvd noe annet ! Uten å gi pasienten en annen medisin.
For dette skjer desverre for ofte.
Vi er vel den eneste sykdomsgruppa som finner seg i bare å bli tilbudt en eneste medisin ?
det jeg "krever" av behandlingen min er:
-at legen gjør sitt ytterstefor å finne den behandlingen som fungerer optimalt for MEG!
-at legen faktisk TROR på meg når jeg sier at jeg føler meg som en som er tyggd på og spytta ut igjen, og ikke føyse det bort som psykiske plager forårsaket av stress i hverdagen...
hva jeg HÃ…PER behandlingen skal gjøre for meg:
-kunne fungere nogenlunde normalt de fleste dager...
-ha ork til hobbier og foreningsarbeid
-klareå holde huset i orden (noe jeg ikke klarer nå, har pådratt meg et dårlig rykte der siden jeg tenker på MEG før huset desverre - det er ikke godtagbart av omgivelsene desverre... :( )
-åfaktisk komme gjennom en dag der jeg har utført de tingene jeg tenkte jeg skulle gjøre i løpet av dagen...
-å slippe å være svimmel, ha vondt i hodet, være stuptrøtt omtrent bestandig osv osv osv...
Cat, legen som ga deg resept vil om en stund ta blodprøver for å følge deg opp, det å få medisiner for stoffskiftet er ikke så vanskelig hos en del elger, som su merket. Har gått til legesenteret her før, lenge før jeg fikk offisiell diagnose, og sagt at jeg trenger resept på thyroxin, og damene ordnet resept av en eller anne lege. No problem. Etter et par mnd var jeg innom en lege der, og hun sa at hun kunne se at jeg hadde vært hypo fordi antistoffene var gått ned på thyroxin.
(når jeg begynte uten offisiell diagnose var min ft4 helt i bånn av referanseområdet, på 10-noe slik at jeg vet i ettertid at jeg var ganske hypo. TSH er sen om å stige og den forrige doktoren nektet å ta flere prøver, visste ikke om det med tid og TSH)
At du var hyper, vil det si at din ft4 var langt over referanseområdet, eller at TSH var lav? Det er to helt forskjellige ting.
Hos en fjerdedel (?) blir TSH på 0 ved riktig dosering har jeg hørt.
Det var begge deler faktisk. T4 og T3 var veldig høyt og TSH lav det vil si 0,03 men det har den alltid vært etter at jeg begynte med medisin.
Ja jeg er tilbake nå.
Angående hyper, jeg prøvde engang 225 µg og først da fikk jeg littegrann økt puls(opp til 80 fra 72 som er normalt for meg) , det var når jeg hadde noe med bihulene og levaxinen virket ikke da pga. langvarig betennelse. Prøvde økning bare for å se, og det skjeddee egentlig lite.
ft4 var godt over referanseområdet.
Konklusjonen min er at det kan være perioder hvor levaxin ikke virker noe særlig fordi noe annet foregår.
Sånne økninger anbefales ikke, altså.
(det er fordi man kan få alvorlig hjerteklapp og det kan være forlig sies det, men de som er hyper kan gå lenge med skikkelig høy puls og veldig høy ft4 og ft3)
Jeg gikk straks ned til vanlig dose igjen og kosnentrerte meg om det med bihulene. Fikk noe antibiotika og det hjalp.
Jeg har ofte følelsen av å ha noe i halsen. Som om en tablett eller noe skulle ha satt seg fast. Er det andre som plages av dette? Må ofte hoste etter at jeg har spist og i perioder med mye stress plages jeg med sure oppstøt. Noen som har en forklaring??
Dette er jo et av de klassiske symptomene på hypothyreose. Jeg har det slik selv, og føler nesten at det er vanskelig å puste innimellom. Hvorfor vet jeg ikke.
jeg har også dette..
tror det er kjertelen vi kjenner innimellom! :(
ganske irriterende å være så tranghalsa. tror kjertelen hovner oppinnimellom... det er ikke like ille hele tiden hos meg i alle fall.
Kjenner meg igjen i det dere skriver; tranghalsa, ubehagelig å svelge iblandt, kremting, fölelse av at den vokser iblandt, trykkfölelse, slimete av og til, halsvondt, ja det meste :?
Man kan også kjenne myxødem på stemmebånd. Kan bli mye kremting uten at det egentlig er andre behov for det enn at man syns det er noe der. Sånn for å klare stemmen litt.
Myxødem er hud som har lavere utskifingstakt av proteiner og den blir da deigaktig, bleik og vannfyllt.
Er det andre som plages av det? Har det noe med stoffskiftet å gjøre. ? Jeg opplever dette et par ganger til dagen. Begynner plutselig å fryse og får"ståpels". Det er stikk motsatt fra da jeg var hyper og fikk "hetetokter".
Noen som vet?
Er det andre som plages av det? Har det noe med stoffskiftet å gjøre. ? Jeg opplever dette et par ganger til dagen. Begynner plutselig å fryse og får"ståpels". Det er stikk motsatt fra da jeg var hyper og fikk "hetetokter".
Noen som vet?
Hei cat :)
Ja det kan ha med stoffskiftet å gjøre. Men det jeg oppdaget etter hvert var at jeg fikk/får frysninger når/etter at jeg har drukket melk. Kan jo være en ide å følge med om du får det etter at du har spist eller drukket noe. :shock:
Ja, jeg har det akkurat sånn som deg. :wink:
Det opplevde jeg også da jeg var på Levaxin. Dette blei bare verre og verre og var tilslutt helt ille. Jeg prøvde å komme ut av det med å ta Liothyronin, men den hjalp meg bare en times tid etter doseintaket, så måtte jeg ta en ny for ikke å fryse.
Da jeg begynte på Armour var det fenomenet over, og jeg har det aldri nå, heller ikke da jeg var på lav dose.
Vet ikke hvordan dette bør tolkes. Jeg sluttet jo å fryse med en gang og før morgentemperaturen begynte å stige.
Kanskje jeg skal måle morgentemperaturen.
hei...
frøs i hele fjorsommer og høsten...uansett hvor varmt det var...kom i slike raptuser...spesielt etter måltid,da kjentes det ut som maten stjal all varmen min for å bruke den til å fordøye!!tenna rista og kjærringa pakka seg inn i alle fillene hun hadde men det var jo bare å bedra meg sjøl da det ikke var kaldt en gang...innsiden av meg som frøs...
:D
ble litt bedre da jeg klarte å øke dosen litt...tok tempen på morgenen og den var veldig lav..bedra seg med doseøkning...men nå har jeg hatt noen rier at..men denne gangen føler jeg mer at det er årstiden som gjør meg litt frøsen og ikke stoffskiftet..lov å håpe vel? :D
må legge til at jeg ble veldig sliten etter slike raptuser..følte meg helt tom for energi...
håper det ordner seg for deg :D
Æ har merka frysninger når æ har drukke melk eller noe annet kaldt.
Ellers så frys æ veldig lett på formiddagen, og går æ og legger meg da må æ ha to dyner og pusjamas og enda får æ frysninger i ryggen.
Men på ettermiddag er æ nesten for varm, med klamme hender og føtter
jeg har noe rart av og til ,,plutselig får jeg frysninger ned over låret på baksiden.eller i hodet (halvehodet)ekkelt er det......har også problemer å sove natta igjennom i det siste,varm......er jeg også
Er det andre enn meg som har følt seg verre ved sykdom. Jeg har nettopp vært forkjølet og føler meg temmelig trett. ( ble sikkert ikke bedre av at jeg hadde menstruasjonen samtidig) Er dette vanlig eller? Jeg vil bare sove og sove. Lørdag sov jeg til klokken 1400.
Jo føler at ting blir verre ved sykdom. Tar lengre tid å bli bra igjen etterpå også. Ei vanlig forkjølelse slår meg helt ut.
jo takk det merkes. Ble først utslått av at TSHn min er 9 og noe. så våknet jeg i morrest med feber og "dett" nese. såvidt jeg orker å sitte oppreist. å som jeg ønsker å bli frisk.... :cry: :cry: :cry: :cry:
Derfor har jeg tenkt å være uten medisnin noen dager. Noen som har forslag til hvor lenge? Jeg går ned 4 tall pr. dag uten medisin da.
Jeg er ganske trett for tiden. Riktig nok er jeg forkjølet men....andre som har noen tanker om dette.?
Jeg har ikke så lyst til å ta blodprøve heller for om stoffskifteprøvene er høye så får jeg kanskje ikke Armour lenger er jeg redd for.
Har også tenkt litt på å ta medisin annen hver dag for da vil jeg jo ikke øke i T3 og T4, men holde det stabilt. Når jeg har funnet mitt nivå.
Alle tips tas i mot med takk.
Del heller dosen og ta medisin hver dag, kanskje også to ganger om dagen. Du må holde det stabilt, og armour annenhver dag kan jeg ikke tro går bra i det hele tatt.
Men hvis du er så trett tenker man jo vanligvis på at man trenger mer, ikke mindre. Hvorfor tror du at du er hyper? Hjertebank, uro og skjelvinger, eller?