Tror vi har forskjellig lege, så får håpe det går bra. Jeg sa ikke imot og ble dårligere av dosen, og skal egentlig ta nesten halvparten av hva jeg tar. Men formen føles stigende. Lykke til!
Printable View
Hei BeritM :)
Jeg ser at du mener 1 1/2 grain 50 mg Levaxin vil bli for lite medisin for deg. Selv tar jeg 1 grain og 75 mg Levaxin, og har hatt det veldig, veldig bra på det. Så ikke vær for sikker på at det er for lite. Gi det heller litt tid :D Lykke til!!!
Jeg skal gi det tid. Takk for svar, Anne Ma:p Har inntrykk av at man må ha høy dose for å fungere, men det er jo fint å se at noen kan fungere på lavere dose også.
Etter å ha lest gjennom alle Sivens meldinger, har jeg nå bestemt meg for å kun konsentere meg om FT4. Nå er den på 11, og den må opp! Uansett! T3 har jeg ennå ikke rukket å "engasjere" meg så mye i, men jeg husker at legen på Balder sa at referanseområdet egentlig strakk seg til 9.
Jeg er skikkelig kampklar merker jeg. SKAL bli bedre, og skal kjempe med nebb og klør for å få riktig og tilstrekkelig med medisin. Jeg lover herved at jeg aldri skal la meg "lure" av en lege som mener jeg bør senke dosen dersom jeg instinktivt føler at den heller bør økes, og dette også kan ses på lav FT4.
Delisa; så bra at du "mannet deg opp" for å ta samtalen på Aker. Selv om du kanskje ikke synes det gikk så supert selv, så er det utrolig viktig i den store sammenheng tror jeg, at man møter den innerste sirkel og får fremlagt sine synspunkter! Jeg er for øvrig helt enig med deg at jeg føler meg alene og litt på dypt vann nå som jeg har begynt på Erfra. Det er så lite oppfølging å få og man føler seg mistrodd, og må forsvare seg. Forumet her gir meg enorm støtte. Tar gjerne en telefonsamtale igjen også snart, jeg blir i alle fall i lettere humør av det:p
Da jeg bare gikk på Levaxin måtte jeg ligge helt øverst eller over ref på Levaxin. Nå som jeg tar Erfa som også inneholder t3, så kan den godt ligge lavere. Mener den lå på 15 sist, og det er helt fint når jeg går på kombi. Så lenge du tar Erfa så trenger du ikke tenke mer på T3, du får mer enn nok igjennom den medisinen :)
Jeg vet ikke om Levaxin er helt topp for min kropp heller. Men jeg er iallefall ikke "allergisk" mot den, som det kan virke som noen nesten er. Jeg kunne godt tenke meg å bare bruke Erfa, men må gå disse gradvise skrittene da, så den vurderingen kan jeg ikke ta før om noen mnd, når jeg ser hvordan jeg responderer på Erfa på lengre sikt.
Er fremdeles ganske slapp. Så rart, var fire dager i himmelen, og så har jeg blitt nede igjen. Men det kommer seg tror jeg. Lider ingen enorm nød men er bare trøtt og sliten og fryser litt, ingen andre symptomer. Forsåvidt nød nok.
Litt fjåsete tittel på tråden xx7 men jeg blir så nuts av dette ventelivet. Nå venter jeg på å bli i enda bedre form, selvsagt, og det er jo en tålmodighetstest i seg selv.
Det jeg er likevel er mest vente- stressa for nå er at jeg skal til Balder igjen om to uker for andre konsultasjon. Innen den tid har jeg vært "bad girl" og tatt skjeen i egen hånd og droppet hele Levaxin kombinert med Erfa- løsningen. Er redd for hva legen vil si til dette. Men det fortoner seg veldig ulogisk for meg å fortsette med en kombo løsning når jeg med hele kroppen kjenner at Erfa gjør meg godt på en helt annen måte enn Levaxin. Hvorfor skal jeg liksom beholde Levaxinen da? Føler det blir en symbolsak for å tekkes legen, som bare tør å være halvveis alternativ, ved å tviholde på at den tradisjonelle behandlingen fremdeles skal ha en finger med i spillet. Eller er det et eller annet poeng med dette som jeg har misforstått? Bør man ha tilskudd av T4 for å skape balanse? Er litt forvirret av dette. Vet at grisen har mer T3 enn oss men er det SÅ farlig med litt ekstra T3 da, så lenge man føler seg bra?
Det andre som jeg er veldig nervøs for, er legens holdning til doseøkning og subrimert TSH. Det falt meg ikke inn å undersøke så mye om dette ved første konsultasjon, men jeg luktet jo lunta litt mht hvor landet ligger her. Det jeg lurer på er derfor om jeg vil klare å overtale/godsnakke/manipulere/sjarmere meg til at vi heretter kun skal forholde oss til FT4 og FT3. Er så spent på utfallet av dette at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.
Om jeg vet at legen godtar at jeg kun tar Erfa, samt at vi skal se bort i fra TSH, kan jeg begynne å SLAPPE AV og konsentrere meg om å bli bedre. Nå bruker jeg så utrolig mye energi på disse bekymringene.... Sukkdesp1
jo - det er slik jeg også kjenner det.
Og hva god kan litt av noe som ikke gjør godt gjøre. (...........jo, det var sånn jeg mente)
Og alt dette spinner fordi legene ikke er oppdatert.
Ikke glem å ta vare på helsa di Berit !
Pyh ... meget stressende.
Men vi må vel huske på, at vi ikke er tvangsmedicinerede? Vi må da kunne sige nej til medicin, vi ikke vil ha' ?
Hvis du fortæller lægen dette og med disse udmærkede ord:
...så skal man vel være svært dum i skallen for at kunne eller ville komme med et argument imod, at du skal have andet end det, du trives bedst med, synes jeg.
hjerte1 Nielsigne
Hei,
jeg har hatt anti-TPO på over 1300 men fikk i dag vite at de har gått ned til 180 etter fire mnd på Levaxin (gikk kun på L da prøvene ble tatt for noen uker siden).
Ble veldig overrasket over dette fordi det har ligget over 1300 på alle andre prøver.
Hvorfor synker antistoffene? Skjønner ikke helt linken med at de går ned bare fordi det tilført mer stoffskiftehormoner i blodet.
Kan de synke helt til null? Betyr det at kjertelen er frisk?
Mange spm her, takker for svarvink11
For det første er jeg kjempeglad for å høre at dine antistoffer har gått ned!Sitat:
jeg har hatt anti-TPO på over 1300 men fikk i dag vite at de har gått ned til 180 etter fire mnd på Levaxin (gikk kun på L da prøvene ble tatt for noen uker siden).
Vet ikke om noen har den endelige forklaringen på dette men har konsentrert meg mye om antistoffer i det siste og det mest interessante og (logiske) handler om hydrogenperoksyd. Det blir ganske teknisk og jeg kan ikke huske alle kildene da jeg bare har det på notater men har forsøkt å sammenstille det.
Det primære målet med den første behandling av Hashimotos tyreoiditt må være å redusere betennelsen. Som jeg har skrevet om tidligere er de fleste leger lite opptatt av dette. Det finnes imidlertid ganske mye informasjon, forskning, forklaringer og mulige behandlingsmodeller men du finner det ikke ved å søke på antistoffer eller Anti-TPO. Årsakssammenhengene finnes antagelig i immunforsvaret og de biokjemiske prosessene involvert i dette. Kom ganske tilfeldig over dette i forbindelse med at at jeg forsøkte å forstå balansen i immunforsvaret (Th1/Th2 dominans både jeg og Anisa har skrevet om) og er pr. dato kanskje noe av det bedre jeg har funnet så langt.
Kjertelbetennelsen eller høye Anti-TPO verdier skyldes iht. en del ny forskning jeg har lest for høy hydrogenperoksydproduksjon i skjoldkjertelceller som igjen skyldes den stimulerende effekten av hypofysehormonet TSH.
Vanligvis tenker vi på blekemidddel når vi snakker om hydrogenperoksyd. Men hydrogenperoksyd har også en biologisk funksjon. Det er også en av de to viktigste kjemikalier i immunforsvaret og reagerer med hydrokinon for å hindre angrep av uønskede inntrengere som bakterier, virus, sopp osv.
I en interessant studie (riktignok på fisk) publisert i Nature fant forskerne ut at hydrogen peroksyd blir frigitt etter at vev var blitt skadet hos sebrafisk. Dette antas å fungere som et signal til hvite blodceller om å samles på dette området og sette i gang helbredelsesprosessen. Når genene som kreves for å produsere hydrogenperosyd ble deaktivert hos fisken, akkumulerte ikke de hvite blodcellene seg på steder med vevsskade. Fordi fisken er genetisk like mennesker, spekuleres de i om de samme prosessene forekomme hos mennesker. Studien i Natures hypotese konkluderer med av f.eks personer med astma har høyere nivå av hydrogen peroxide i lungene enn friske personer, som kan forklares med at astmatiske personer har et upassende eller ubalansert innhold av hvite blodlegemer i lungene.Det samme antas å gjelde i andre organer f.eks. HashimotoSitat:
Vanligvis Th2 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer: Allergi, Astma, Kronisk sinusitt, mange kreftformer, Hepatitt B og C, Ulcerøs colitt, Lupus
(Th1/Th2 balanse i immunforsvaret)Sitat:
Vanligvis Th1 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer som MS, Chrons, Type 1 diabetes, Hashimotos/Graves, Psoriasis, Reumatisme
Å redusere TSH er således et must, og gjøres medikamentelt ved å støtte skjoldkjertel med tilskudd av tyroxin. I teorien fører dette til at det blir nok skjoldkjertelhormoner i blodbanen som cellene kan benytte. At det er nok skjoldkjertelhormoner tilstede skal gi signaler til hypofysen at den skal redusere TSH-produksjonen og derav redusere hydrogenperoksydproduksjonen i cellene. Det er iht. denne forskning således en feiloppfattning at personen må fortsette på tyroxin resten av livet. Mye avhenger av hvor lenge en person har hatt antistoffene, om man kan klare å stoppe betennelsen (antistoffangrepet) og hvor skadet skjoldkjertel er og om denne ved korrekt balansering av kost og andre elementer kan produsere optimale hormonmengder uten medikamentell støtte.
For å redusere TSH bør man også i tidlig fase unngå jod i størst mulig grad. Jod stimulerer hypofysen til å skille ut mer TSH. Jod er omdiskutert i behandling av stoffskiftesykdommer, men det virker å være enighet om at jod bør unngås om man har antistoffer eller Hashimotos.
En tredje innsats som er nødvendig for å redusere skjoldkjertelbetennelsen er å innta masse antioksidanter. Den beste er glutahtion.
Fra Anisas tråd: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis
Ble litt mer enn du spurte om men for sammenhengens skyld tok jeg det med.Sitat:
Glutathion virker som en antioxidant og fjerner toxiner fra celler. Den forøges af alpha lipoinsyre, selen og aminosyrer N-acetyl cystein, L-cystein, og L-glutamin. Proteinkilder af god kvalitet kan levere mange af disse aminosyrer gennem kosten.
H:-)