Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har også fått beskjed om å etterhvert blande Thyroid og Levaxin på Balder. Men utfra andre begrunnelser: supprimert TSH og for høy T3. Jeg har tenkt å gi det en sjanse, fordi jeg vet at blant annet Nora her på forumet fungerer best på den blandingen. Det er jo ikke sikkert det er løsningen for alle? Så fungerer det ikke, bør jo legen akseptere det.
Ellers så virker det jo som om Heggeli medisinerer med kun Thyroid, så kanskje det er en løsning. Men det kan muligens bli dyrt å starte på nytt...
Takk for opplysningen. :) Har startet opp med levaxin på morgenen i dag, pluss 60 mg thyroid og 30 mg thyroid kl 13. Fikk egentlig beskjed om å ta lunsjdosen mellom 14 og 15... Men når er det egentlig best å ta andre dose:?: Tok 2 dose i dag da jeg følte jeg var på tur ned, hadde egentlig flaks for jeg tenkte opprinnelig 2. dose 4 timer etter frokost.. som var kl 9( er det ikke 4 timer etter måltider en skal ta stoffskiftehormoner :?:)
Syns jeg har fungert godt i dag...:) selv om jeg en liten stund var i tvil da jeg ble litt trøttere enn vanlig rundt 10 -11 tida.. Men det har uansett vært mye denne uka, så jeg bare husker på følelsen inntil videre. Føler nok at jeg er litt hypo enda, fikk "lov" å ta 15 mg thyroid ekstra v /behov.
Blir spennende om de kan finne ut av hvorfor jeg ble så syk på levaxin; som f.eks selenmangel eller andre "greier"; hun syns det i hvertfall var påfallende hvor bra jeg hadde blitt på thyroid. Syns ikke det er så påfallende og spesiellt jeg da.. Det er ikke akkurat fres over innholdet i levaxinen.:wink: I hvertfall har jeg bestemt at levaxinutprøvinga får en marginal tidsfrist på seg hos meg, hvis de da ikke finner ut at jeg er i totalt underskudd på selen eller noen andre åpenbare greier som får fart i levaxinen.
Er det forresten stor forskjell på innholdet/ konsentrasjonen av hormoner i thyroidtabletten og i blodbanen? Legen mente det ble alt for mye tilskudd av t3 gjennom å ta mye thyroid..:?:
Kan sikkert hende vi har samme legen Damen ; håper du har en bedre dag i dag enn i går. hjertflag1 Blir spennende å høre hvordan blandingseffekten blir for deg Vigdis.:)
Mvh Jeanette
Ja, mange leger mener det blir for mye T3 gjennom å ta kun Thyroid. Det er mer T3 i grisens kjertel enn i vår. Samtidig tenker jeg at folk som tok kun Thyroid før den syntetiske levaxin oa ble oppfunnet, de hadde det jo bra? Noen mener det blir tøft for hjertet med litt forhøyet T3.
Doser: prøv deg frem! Selv tar jeg dose en når jeg våkner, dose to mellom kl 11-12 30 og siste dose mellom kl 14 -16. Den siste bør ikke være for sein, med mindre du skal være oppe halve natta! Ta Thyroid fire timer etter måltider? Vel, hvis du spiser med så lange mellomrom? To timer etter siste måltid og en halv til hel time før neste måltid har jeg hørt.
Du sier at du er bedre på Thyroid enn på Levaxin. Det er jo kjemepfint! Grunnen kan blant annet være at kroppen din ikke klarte konverteringen av T4 til T3. Og da fungerer vi mennesker ikke så bra. Jeg hadde det slik. Og lurer av og til på hvor mange som går sånn, mens legen sier prøvene er "fine"! Det er en skremmende tanke....
Om blandingen Thyroid og levaxin:
Den største gruppen der: fra diskusjoner på forumet på thyroid.about com vet jeg at det er flere som trenger sin ft4 i øvre halvdel, og av den grunn trenger litt levvaxin for å få ft4 opp.
Noen får slike tall av Thyroid alene.
Så er det den andre gruppen, som har det dårlig når ft4 er høy. De har det helt topp med noe lavere ft4 , så lenge som ft3 er ganske høyt. Det kan være høyt innenfor ref.området, eller over.
Nå med den diskusjonen som fulgte Armour-og Thyroid-mangelen, ble bare Thyroid diskutert.
Ikke kombinasjonsbehandling.
Jeg tipper at det er fordi det var så mange som meldte seg på facebook osv. som ikke tåler noe syntetisk thyroxin.
Det var forbausende mange, og mange måtte på akuttmottaket med store problemer.
---Det er også dem som har det greit på levaxin alene, og jeg tipper de greier å omdanne t4 til t3. Merk noen må ha ft4 over ref.området.
De på stop the thyroid madness benekter at noen kan være bra medisinert på t4-medisiner, forresten, fordi det jo mangler t3-komponenten og de har noen begrunnelser.
Jeg bruker kombinasjon. Og for meg fungerer det som et skudd!! Har jo lurt av og til om jeg bare skulle prøve ren Thyroid, men hvorfor ødelegge noe som har virket så bra :wink:
Nu har jeg gået rundt om mig selv i næsten tre måneder og kigget på bøtten med ERFA. Jeg indrømmer, at jeg har været bange for at gå i gang med dem. Bange for eventuelle bivirkninger, men mest af alt bange for, at dette sidste håb om at få det godt igen skulle slå fejl.
Men i dag har jeg taget den første 30 mg. ERFA. De seneste måneder har jeg fået 75 mkg. Euthyrox dgl. I dag har jeg så udskiftet de 50 mkg Euthyrox med 30 mg. ERFA og har derudover taget 25 mkg Euthyrox.
Jeg er rigtig spændt på, hvordan det kommer til at fungere.
Tusind tak til Jer her på forummet, der har hjulpet med så mange informationer og med at give mig mod til at komme i gang! Jeg rapporterer herinde jævnligt, efterhånden som jeg mærker en ændring. I dag har jeg ikke mærket andet, end at jeg har været en anelse nervøs, men det vidste jeg, at jeg ville være :-)
Gratulerer Pjevs :D
Du kan også bli litt nervøs når det kommer inn t3 i systemet, men vær ikke bekymret for det. Den nervøsiteten pleier å gå bort rimelig fort.
Etter å hatt skikkelig verk i hele kroppen i går (igjen) tenkte jeg at nå gidder jeg ikke vente lenger. Jeg jeg tok ca 30 mg ekstra erfa i dag.(totalt 210mg) Så idag har jeg hatt skikkelig energi og har fått gjort alt det jeg skulle ha gjort i løpet av uken. Det var et "prøveprosjekt" idag, og jeg kan vel ikke øke så mye hver dag, eller kan jeg det? Ser for meg at det er vanskelig å dele de 60 mg i noen særlig mindre en to? Jeg kan jo prøve.
Mener jeg leste et sted her at n`Finn nevnte noe om menssyklus. Formen min err veldig preget av hvor jeg er hen i måneden. Kan det ha noe for seg å dosere etter det tro? Noen som har prøvd? Jeg vet av erfaring at jeg har lettere for å få hjertebank når jeg har mensen. Er mye mere ømfindtlig for alt da. Med Erfa så får man jo respons kjappere enn på Levaxin.
210mg - jeg må ha det i grain..... 210/35=6grain er jo MYE da...... (regna riktig?)
Du har for lav D-vitaminstatus vel ?
Hvis ikke, er du kanskje inne i en sånn høydose-periode som jeg hadde i 08 ?
Da brukte jeg 5Grain nesten hele året og vurderte 6G, men da jeg begynte med D-vitamin datt dosebehovet til 3Grain !
Men jeg har ikke sett at andre her har opplevd det samme da...
Dosere etter syklus ?
Har ikke sett så mye om det jeg da - er liksom ikke det som ligger øverst i søkemotoren, for å si det sånn.
Men det må jo være av interesse for det store flertall her ?
Prøv davel ?
øk dosen forut for de perioder en kan regne med at stoffskiftehormonenes bindeproteiner øker, og senk mot tilsvarende reduksjon.
Det er verd et forsøk ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
210mg - jeg må ha det i grain..... 210/35=6grain er jo MYE da...... (regna riktig?)
Du har for lav D-vitaminstatus vel ?
Hvis ikke, er du kanskje inne i en sånn høydose-periode som jeg hadde i 08 ?
Da brukte jeg 5Grain nesten hele året og vurderte 6G, men da jeg begynte med D-vitamin datt dosebehovet til 3Grain !
Men jeg har ikke sett at andre her har opplevd det samme da...
Dosere etter syklus ?
Har ikke sett så mye om det jeg da - er liksom ikke det som ligger øverst i søkemotoren, for å si det sånn.
Men det må jo være av interesse for det store flertall her ?
Prøv davel ?
øk dosen forut for de perioder en kan regne med at stoffskiftehormonenes bindeproteiner øker, og senk mot tilsvarende reduksjon.
Det er verd et forsøk ?
Ja, jeg kan nok ikke ta så mye hele tiden. Klarte bare å dele den i to jeg, ble jo bare smuler ellers. Men det er nok for mye å ta hver dag, for jeg føler meg litt vel varm nå. (selv om det er deilig å ikke fryse)
Jeg hadde (har) lav d-vit. Har økt fra rundt 40 til noen og seksti mener jeg å huske. Orker ikke finne frem papirene nå. Har tatt 2000IU i rundt 7 måneder, så det øker ikke så fort. Hvor mye d-vit dose kan man ta da? Har for lav kalsium også, så spiser det også.
Edit: Er ikke 1 grain ca 60 mg? Da blir 2 til 120, 3 blir 180, 4 blir 240. Da blir 210 mg 3.5 grain. Eller er jeg helt på bærtur her nå?
Det er jeg som er helt på bærtur da :)
Å regne har jeg visst glemt - blanda grain og T4-innhold - og alt.....
Så glem reginga mi da....
210/60=3,5Grain og er en dose sånn mitt i normalområdet - om en kan kalle det så når normalområdet består av typer som meg .....(jeg bruker den dosen nå)
Prøv 4G - er jo enkel - ta 2G onsdag og søndag så blir det 24G/uka som også er sånn mitt på.
Så kan du etter noen ganger prøve 4G 6dager og etter enda noen uker prøve alle 7 ?
Eller justere etter syklus ?
Flere jeg kjenner tar 4G/dag.
Jeg tar 6000IU/dag nå.
Måtte øke fra 2000IU fordi jeg fikk stadig dårligere verdier på den dosen.
Tenkte jeg heller skulle kjøre på mye i vintermånedene å forsøke å få det gjennom huden i sommer månedene. Liker at ting skjer naturlig - men vet jo ikke hvordan den strategien vil gå.......