Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Morsomt du skulle nevne Cornells kornblanding. Den har jeg akkurat bakt, nemlig! Kjempegod :) Og lov, joho! Gjør det litt enklere å kunne ha litt brødmat. Om energien strekker til tenkte jeg kanskje å lage en etterligning (med stuff fra Iherb og helsekosten) pga prisen.
Hej Rosin og Ruth kaer1 og andre, der anvender Cornells kornblanding, hvis indhold beskrives således:
"Cornells mel- og frøbandinger er naturlig glutenfri og de ferdige produktene blir uten gluten, hvetestivelse, bokhvete, mais, melk, gjær og sukker. Råvarene er økologisk fremstilt. Blandingen består av: Quinuamel/flak, amarantmel, hirseflak, risflak, seasamfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner."
Jeg forstår ikke, hvorfor bokhvete skulle være "bannet" fra denne kornblandingen. Boghvede er ualmindeligt nærende, proteinrig, fuld af aminosyrer, relativt langsom karbo(omsætning) og glutefrit.
Derimod alle produkter der indeholder hirse, uanset som hirseflak eller en hvilken som helst anden form - dem vil jeg indtrængende advare imod, både de raske og os med hypothyreose. Hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: resorcinol (vær opmærksom på øjenlægemidler ved behandling for kroniske øjensygdomme) og Thiocynater, der hæmmer koncentrationen af jod i skjoldbruskkirtlen. Hirse er en thyreoidea-risikofaktor i tredje verdens lande, hvor hirse udgør en stor andel af kosten (hos os mindre direkte, men vær netop obs på div. hirsetilsætninger til industrifremstillede fødevarer, herunder babymad).
Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Huff, ja, jeg mente det var noe med den blandingen, jeg så det med hirse jeg så en gang. Og glemte det...
Anisa: jeg tror at grunnen til at mange kutter ut bokhvete, er at det er endel som reagerer allergisk på bokhvete.
Vi får lete videre etter gode oppskrifter! Jeg vet at det ligger noen gode knekkebrødoppskrifter her på forummet etterhvert, uten hirse! Forsøk dem, Rosin!
Oj! Takk for advarselen! :eek:
Har også nettopp lest at hirse inneholder fluor. Da prøver jeg å bake selv :) Synd det er hirse i Cornells, for den smakte godt.
Har mel av bønner, ris, Quina, kokos, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, nøttemel, psyllium husk og diverse annet. Må da bli noe å trykke i fjeset av dette.. Om det mot formodning skulle bli helt fantastisk skal jeg dele oppskrift ;)
Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom)
Varme tanker til deg Rosin, jeg lurer veldig på hvordan det går med deg? hjerte1hjerte1