Sv: Når tar dere medisin?
Hm jeg tar hele dosen (100mg levaxin) om morgenen jeg:) Det var noe jeg fikk beskjed om fra forrige lege jeg var til (vikar for fastlegen min). Han sa "om morgenen såklart", så da virket det som en selvfølge. har lurt på å dele opp dosen og ta halvparten om kvelden, siden jeg vanligvis våkner med veldig hovent ansikt:roll:
Jeg tager min - Euthyrox - om morgenen, en halv time inden jeg spiser eller drikker (andet end vand). Har dog en idé om, at det betaler sig at tage medicinen sammen med mælkesyrebakterier. Jeg bruger Symbioflor+ , i hvert fald om morgenen - ellers bruger jeg gerne NDS Probiotics Classic. (Begge er uden mælkesukker etc)
I opstarten tog jeg ofte den ene pille om morgenen og den anden om aftenen.
Det vigtigste - iflg. min speciallæge - er, at man ikke tager sin medicin sammen med noget, der indeholder jern eller kalk. Jeg venter den halve time for at være sikker på at få max. ud af medicinen.
Sv: Ta medisin før maten?
Hei....det er vanlig å ta medisinen om morgenen....minst en halv time før frokost, og så skal du ikke ta kalsium eller jern før ca. 4 timer etter medisininntak.
Når du skal ta blodprøver, tar du dem medisinfastende.
Leste i den andre tråden din....fint at du føler litt bedring, og du skal nok ytterligere opp i dose...og håper at formen da vil følge med...
Doseøkning etter 6 uker kanskje?
Du skal sikkert ta nye blodprøver da?!
Sv: Ta medisin før maten?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
er det viktig? spiller det noen rolle om jeg tar den sammen med frokost(gjorde det den første uka),men så har tatt det når jeg står opp, tar levaxin. har dere erfaringer på om det?
Det er viktig når du medisinene dine. Ulike anbefalinger er ute å går, hvilket vil si at ulike ting fungerer for ulike folk. Noen kjøreregler er likevel riktig for alle:
-Ikke spis eller drikk 30 min før og etter en medisindose.
-Ta kalsiumtilskudd (gjelder ikke melk og melkeprodukter) minst 2 timer fra levaxin inntak
-Ta jerntilskudd minst 6 timer fra levaxininntak
-Noe forskning tyder på at å ta levaxin sammen med C vitamin gjør at den suges bedre opp.
Det du må finne ut av selv:
-Noen har best effekt av å ta levaxin om morgen
-Noen har best effekt av å ta den på kvelden like før sengetid
Lykke tilvink11
Det er flere medisintyper og kosttilskudd man ikke skal ta sammen med Levaxin. Du burde jo fått en liten brifing om det syns jeg.
Eltroxin og euthyrox tog jeg inden sengetid. I starten hvor jeg tog eltroxin tog jeg dog pillen og morgenen.
Så vidt jeg husker så mærkede jeg ikke nogen forskel.
jeg har altid tatt Levaxinen når jeg legger meg.
Liothyronin tar jeg 10 mikrogr når jeg står opp og 10 til en gang etter lunsj.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Det er noen som sover bedre på thyroid. about. com forumet når de deler opp dosen og tar litt av den om kvelden.
Meget interessant relateret tråd startet af Nora: Thyroxindosen om kvelden. FT3 har døgnvariasjon som følger etter TSH. xx9
Jeg har alltid tattmin levaxin på morgenen, til ganske så samme tid og før frokost. Men jeg har så dårlig nattesøvn og vanskelig for å sovne.
Jeg tenkte derfor å teste ut å ta levaxin om kvelden etter tips her inne fra. Og nå sover jeg så mye bedre! Sovner ganske så fort, føler meg trøtt når jeg legger meg og ikke lengre bare skikkelig overtrøtt. Våkner ikke iløpet av natta, og våkner dermed også mye mer uthvilt.
Men merker at jeg er "treg" i kroppen på formiddagen. Før fikk jeg en skikkelig tretthetsperiode i 14-15-tida. Nå kommer den gjerne et par timer før. Men det er igrunn bare greiere, for passer bedre for meg å ta en hvilestund midt på dagen enn etetrmiddagen. Det gjør også at ettermiddagen og kvelden er lettere å komme igjennom.