Hej RIGG vink11
Trist, at du har behov for at kontakte forummet igen. Jeg havde håbet, at du har fået det bedre for længe siden...
Jeg har nu læst
din "signatur-tråd" igennem den sidste time, og ser at du hele tiden havde ret hyppigt ændret medicindose, og skiftet mellem Armour alene, og kombinationen Armour/Levaxin.
Hele vejen igennem går et problem (du skrev om), at dit FT4 var for lavt, og i visse tilfælde - at dit FT3 var for højt, og det kaldte du for overdosering, uden dog at du beskrev nogen overdoserings-symptomer. Tværtimod faktisk - alle symptomer du har beskrevet var hypo-symptomer... så et eller andet er gået HELT galt i forløbet og - fortsat gør, RIGG.
Nu skal jeg prøve at forklare dig, hvad er problemet, og jeg mener "ER", ikke "måske" eller "sandsynligvis". Jeg er nemlig sikker på, at dit problem med det manglende held i behandlingen stammer fra, at din behandling er hele tiden styret af værdien af FT4. Behandlingen BURDE i stedet være styret af FT3 og KUN FT3.
Det er dette som er problemet, fordi en hvilken som helst behandling hvor Armour er involveret MÅ ALDRIG nogensinde styres af T4-værdier. Det vil kun skabe problemer, hvis man følger værdier af T4, og uanset hvor meget man pøser på med doseøgninger af Armour, vil FT4 alligevel forblive lavt. Det eneste man opnår i denne jagt på højere FT4 er, at FT3 stiger for meget...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
RIGG
Hei! Lenge sidan eg har vore aktiv på forumet..har tidlegare brukt armour aleine med dårleg effekt grunna for låge t4 verdiar, samt sikkert for låg dose armour.
Det var IKKE dårlig effekt når dit T4 lå lavt. Det var ganske normalt! Det er ganske normalt, at når man behandles med Armour eller andre thyroid-mediciner, er FT4 altid LAVT. Og det skal være lavt... fordi Armour Thyroid og andre thyroid-mediciner "arbejder" helt anderledes i kroppen, end det syntetiske "rent stof" i Levaxin-pillerne. Helt anderledes. Man kan derfor OVERHOVEDET IKKE SAMMENLIGNE disse to typer af behandlinger med hinanden.
Der er nemlig INGEN FRIE hormoner i Thyroid-piller, eller rettere: kun 1% af de frie thyreoideahormoner findes i Thyroid-piller. Resten af thyreoideahormoner i Thyroid-pillerne er proteinbundet og de kan IKKE ses på blodprøverne, fordi disse analyser er designet til KUN at detektere FRIE hormoner.
Dette er grunden til, at blodprøven FT4 - hos Armour/Thyroid brugere viser altid lavt. Men det betyder IKKE at deres T4 er lavt. Der er masser af T4 til rådighed hos dem. Det bliver bare frigjort fra proteinbindingen lidt efter lidt, så det øjeblikkelige billede af frit T4 aldrig stiger mere end kroppens øjeblikkelige behov (for T4) er.
Det er ret forfærdeligt, det du skriver, fordi det må betyde at den lægehjælp som du har fået den gang (og nu), har ikke været kompetent! Hvordan i alverden kan en læge blande sammen to så forskelligt virkende lægemidler - er mig en GÅDE. Også fordi dette afslører at denne læge har ingen pejling på forskellen mellem de proteinbundne hormoner (som det er medfødt hos os alle) og de frie hormoner. Lærer de ikke noget på lægeskoler? :shock:
Som jeg ser på det - har du ikke været fulgt af en kompetent læge, med indsigt i hvordan Thyroid-mediciner arbejder i kroppen - hvilket er jo nøjagtig den samme måde, som en sund skjoldbruskkirtels hormoner arbejder i en ganske almindelig, sund menneskekrop.
Det er jo netop dette som er meningen med at blive behandlet med Thyroid-mediciner i stedet for det syntetiske T4 alone: at opnå samme hormontilstand i kroppen, som kendetegner alle kroppe uden thyreoideahormon-problemer. Hvis en læge (eller patient) betragter Armour-behandlingen gennem "Levaxin-briller", og vurderer effekten af Armour-behandling på samme måde som Levaxin-behandlingen vurderes... vil det gå grueligt galt, fordi det er to FORSKELLIGE behandlinger, som arbejder på to forskellige måder.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
RIGG
Har no ny oppstart av armour i kombinasjon med levaxin. Ved oppstart tok eg 45- 60 mg armour delt på to doser i tillegg til levaxin 100mcg. Hadde umiddelbar effekt på søvn og væskereduksjon i kroppen. Følte meg kald på beina men har forstått at detkan være tilpasningsproblemer. Hadde v oppstart også feberfølelse i kroppen. Har no sidan 28/11 brukt 50 mcg levaxin og 30 +30 med armour. Skal ta nye blodprøver 28/12. Føler imidlertid at dosa er for lav men er reddfor å " kræsje" på for høg dose slik eg gjorde sist på armour. Høres dosa grei ut? Kva dose har dokke som brukar armour i kombinasjon med levaxin landa på?:)
Når Armour-behandlingen styres efter værdier af FT4, og Armour-dosen bliver øget og øget for at få FT4 op - forbliver FT4 alligevel lavt, mens man bliver ganske enkelt overdoseret på FT3 fordi konvertering af Armours T4 til T3 er meget lettere og nemmere, end konvertering af syntetisk T4.
Så det som du kalder for at "kræsje", har nok været en kombination af (pga. unødvendige dose-øgninger) for høj FT3 og binyrer, der ikke kunne klare så meget aktivt hormon i cirkulation.
Den rette (og safe/sikker for helbredet) effekt af behandling med Armour er:
1. lavt FT4 ;
2. FT3 i øverste del af, eller lidt over øverste grænse indenfor normalområdet.
Det er det som sker for almindelige, thyreoidea-sunde mennesker, og det er netop dette som Armour efterligner.
Er man i behandling med Armour eller andre Thyroid-mediciner - er der INTET GALT med lavt FT4 og højt FT3. Først HVIS man udvikler utvetydige og utvivlsomme symptomer på overdosering - hyperthyreose - da er tiden inde til at sætte Armour-dosen lidt ned, og efter et par dage forsvinder hyper-symptomerne.
Jeg tror at det bedste du kan gøre for dig selv nu er, at du går i tænkeboksen og reviderer din egen opfattelse af, hvordan Armour fungerer, og din opfattelse af den lægehjælp du hidtil har modtaget... fordi - rent ud sagt - har denne lægehjælp allerede kostet dig tab af alt for meget kostbar levetid. Skal den koste dig endnu mere?
Du er nødt til at forstå hvordan Armour "arbejder" for at få det bedste ud af denne behandling.
Derudover har jeg set at du også har problemer med parathyreoidea-hormon og med aldosteron, men ingen steder i dine tråde kunne jeg se, at nogen læger interesserer sig for at udrede dig for disse problemer, som kan være med til at hæmme din vej til bedring.
En ting er dog sikker: kombinationen af Armour og Levaxin løser ikke dine helseproblemer, simpelthen fordi præmissen - lavt FT4 - er og var fra starten FORKERT. Lavt FT4 er ikke noget problem, og er HELT I ORDEN når man behandles med Armour. vink11