-
Det hadde vært bedre om kvedskortisolet også var lavt.
Det som er viktig, er at kroppen lager masse om natten slik at det er høyt om morgenen - at det synker utover dagen og er lavt om kvelden.
Hvis ikke får du ikke sove da du skal.
Altså det kan se ut som et produksjonsproblem dette, men det ser også ut som et døgnrytmeproblem.
Det er jo viktig at du ikke får så lavt om dagen at du sovner og at det blir så lavt om kvelden at du gjør nettopp det.
Døgnrytmen er meget viktig.
Når målingene er så lave blir det ofte slik.
Hva har de satt inn av behandlingstiltak ?
Tilbud om synactentest ?
Var i samme situasjone selv, men høyere målinger. Jeg hdde nok døgnproduksjon, men motsatt rytme.
De gjorde ingenting .......
-
ANITAB...det binyreekstraktet du tar nå, vet du omtrent hvor mye kortison det tilsvarer?
-
Nora:
Det er candida-antistoffer målt i spytt, Dr. Peatfield bestilte dem hos Geneva Diagnostics. Behandlingen skal være Fluconazole soppdrepende. Jeg går allerede på et urtemiddel + probiotika som jeg fikk hos Kinesiolog, og har blitt litt bedre siden jeg tok candidaprøvene, men det blusser jo opp stadig..
Finn:
Jeg er igrunnen veldig glad for at kveldiskortisolet ikke også er lavt, for så har jeg noen timer hvor jeg føler meg ganske grei. Men jeg skjønner jo at det ikke hjelper akkurat å bli kvikk kl 11, når jeg burde vært i seng. Men jeg sovner ganske raskt, uansett når jeg legger meg. Men jeg vet- bør legge meg før 10, men det klarer jeg bare ikke. Synactentest har jeg ikke hørt noe snakk om. Fylte ut et langt skjema med min medical history og symptomer i detalj, og så denne adrenal stress profile test. Så skal jeg fortsette på binyreekstraktet, vitaminer, behandle candida, og passe på dietten.
Stina:
Jeg har vel vent meg til å ha det sånn som jeg har det nå - ikke for mye arbeid, eller påkjenninger. Og veeldig trøtt om morran.. Har jo blitt såpass bedre den siste tida, så jeg prøvde meg på å jobbe litt nå nylig. Men det gikk ikke så bra :( Får vel vente. Og jeg sovner altså lett når jeg legger meg.
gunnda:
Det står ikke noe på boksen om hvor mye cortisol det inneholder. Det står bare adrenal: 200 mg, og pituitary: 15 mg Må innrømme jeg skulle likt å vite det ja.
-
Kjære anitab - gleder meg at du har framgang! Men fortsatt god bedring ;)
Sånn candida-prøve, er det vanskelig å få tatt? Vel ikke noe primærlegen utfører?
-
Jo takk :)
Var hos tannlegen i går og rotfylte. Han fant nemlig en inflammasjon i en tann som tannlegen i Norge hadde sagt jeg måtte leve med at gjorde vondt.. Ble uvel av bedøvelsen, og fikk vel en krasj etter det. Det har vært et par anstrengende uker før dette også. Så i dag har jeg ikke mye å gå på nei, føler meg tilbake der jeg var før jeg begynte med binyre-behandlingen.. Satser på at jeg får tilbake formen raskere, og være forsiktig med alt en stund fremover...
Jeg har tatt candidatest på Balderklinikken tidligere. Det var en sånn sprøyte-et-stoff-under-huden-test. Som det ble sett på i sammenheng med symptomer selvfølgelig. Tror nok du vil få problemer med å få primærlegen til å utføre noe testing av candida-overvekst...
Men mange (også Dr.P) anbefaler en enkel hjemmetest ved å spytte i et glass vann, selv om mange mener det ikke beviser noen ting..
http://www.candida-albicans-cure.com/candida-test.html
Og her finner du et bra spørreskjema:
http://www.candidafree.net/test_long.htm
Det finnes veldig mye "der ute" om candida, og de aller fleste vil gjerne selge noe samtidig... Tror jeg skal lage en egen candidatråd en dag :idea:
-
Jeg spør og maser fortsatt. Har du noen referanser til evnt. døgnurin og/eller ACTH? Lurer på hvordan de verdiene evnt. er i forhold til de lave spyttverdiene dine?
-
Jeg har ikke tatt andre prøver enn spyttprøvene. Fastlegen ville ikke gå den veien i det hele tatt. Rekvirerte noe motvillig en blodprøve av morgenkortisol fordi jeg ba om det, og den var visstnok helt normal..
-
Nå har jeg lest meg litt opp på det om Binyre-ekstraktet, og det inneholder ikke cortisol i målbare mengder. Hadde sikkert vært reseptbelagt ellers. Men det skal inneholde enzymer som binyrene trenger, og stimulerer de til å få tilbake produksjonen selv. På samme måte som store doser c- og b-vitamin.
Jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene, slått langt tilbake. FLere grunner til det tenker jeg, men det verste har nok vært candida-behandlingen foreslått av dr.P. Tok soppdrepende middel (fluconazole) i tillegg til urtemiddel som jeg har gått på lenge, og fikk forgiftningsreaksjon etter "soppdøden" (die-off/Herxheimer Reaction) Skal holde på med dette i fire uker, og jeg har ikke lenger besvimelsesanfall og kvalme, men er utrolig svak, og lurer på hvordan jeg skal komme meg gjennom dette.
Men det er jo for det bedre. Og jeg er glad for at det ikke er binyrene som er blitt enda verre, som jeg først trodde. Hadde panikk her en stund ja... Aldri artig å bli enda dårligere enn før når man har begynt på en behandling.
Jeg strever samtidig med å finne ut hvor mye armour/lio jeg tåler. Dr.P mente at jeg hadde økt for fort, og at jeg derfor fikk tilbake symptomene etter at de hadde vært borte. Men å kutte ned på dosene, og samtidig se at tempen synker gjør meg ganske nervøs også. Vil jo så gjerne ha energi og... :?
-
Tar velvillig imot kunnskap, så jeg takker for opplysning om binyre-ekstraktet!! Så ille at du får disse skikkelige nedturene dine. Ja, da skal man nok ha tunga rett i munnen og være flink til å psyke seg opp, slik at en ikke tror det går helt gale veien.. Denne karusellen krever sannelig både tålmodighet og "tunga rett i munnen". Ønsker deg av hjertet riktig god bedring..håper du kommer i mål som tenkt. Spennende for oss andre høre om dette , og få lov til å "følge" deg!
-