En klok mann (A. Lincoln tror jeg..) sa en gang:
"De fleste mennesker tåler mye av motgang -
men makt derimot.."
...hørte jeg noen hviske Lege...?
Printable View
Hei
For ca tre-fire år siden brukte jeg cipralex en kort periode. Da visste jeg ikke hva feilte meg. Det hjalp ikke noe. Humøret/psyken blitt mye bedre i løpet av tiden med levaxin og deretter Thyroid, men har siden slitt med humørsvigninger og kortere perioder med depresjon. Ellers har jeg vært mer "flat" i humøret. Problemene med humørsvigninger har fortsatt. Jeg har søvnproblemer og ligger derfor mye våken på natta. Har prøvd "alt" unntatt sovemedisin, men ingenting hjelper for søvnproblemene mine. For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
For meg var dette en positiv bivirkning. Tar 50 mg. Skal prøve litt høyere dose snart. Legen sa han kunne skrive resept til meg, med anbefalte meg heller å kjøpe på nett fra utlandet da prisen da er mye lavere enn på norske apoteker.
F.eks her:
http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
eller her:
http://www.yournutritionshop.co.uk/shopexd.asp?id=500
Jeg har brukt den siste. Ikke å anbefale å bestille fra Iherb eller annen amerikansk nettbutikk da det da vil bli stoppet i tollen (jeg prøvde meg, men det gikk ikke).
5-HTP - 5-hydroxytryptofan
5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.
B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.
Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.
Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Årsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.
Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.
Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.
Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.
5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.
Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback). Kilde...
"Kroppen omdanner 5-HTP ud fra almindelig tryptofan. Man kan kalde 5-HTP for et mellemprodukt mellem tryptofan og det vigtige nervesignalstof serotonin. Det sker bl.a. ved hjælp af enzymet tryptofan hydrolase. 5-HTP har betydning for kroppens egenproduktion af endorfiner, serotonin og "døgnrytmehormonet" melatonin. 5-HTP er bedre til nogle formål, men virker ikke lige så bredt som almindelig tryptofan og decideret tryptofanmangel udbedres ikke med 5-HTP. 5-HTP har dog lettere adgang til hjernen via blod-hjerne-barrieren end tryptofan. Ligeledes er det kun ca. 3% af almindelig tryptofan der konverteres til serotonin i kroppen, når det tages oralt, hvorimod hele 70% konverteres, når det tages i form af 5-HTP. Nogle undersøgelser har vist, at 5-HTP kan være lige så effektivt som depressionsmedicin (SRI & tricyklisk antidepressiva).
Hvis kroppen mangler det enzym, der er nødvendigt for omdannelse af tryptofan til serotonin, eller hvis dette enzym på anden måde blokeres, kan det få negative konsekvenser for personens psykiske velbefindende, søvnkvalitet og smertetærskel. De fleste 5-HTP-produkter fremstilles af frø fra den afrikanske plante Bandeiraea simplicifolia også kendt som Griffonia simplicifolia. 5-HTP benyttes i behandlingen af depression, spiseforstyrrelser, overvægt, stærk trang til kulhydrater, søvnproblemer, hovedpine, Parkinsons syge samt visse former for epilepsi. 5-HTP har også vist gode resultater i behandlingen af fibromyalgi. Fibromyalgi-patienter, der modtog 5-HTP fik reduceret antallet af smertepunkter, lindret angst, bedre søvnkvalitet og reduceret deres træthed." Kilde...
Hei :)
Har vært borte fra forumet en stund da jeg har hatt eksamen og startet på jobb igjen. Jobber med mennesker i krise og gir mye av meg selv ift. det om dagen, håper dere tilgir meg for ikke å ha bidratt på forumet en stund..
Har økt litt for brått fra 2 til 2.5 grain thyroid, en LITEN blemme så og si, det har jeg funnet ut nå.. Jeg ble plutselig kald i kroppen, og særlig på hendene, og startet å kaldsvette et par netter.. Brainfog har kommet litt tilbake.. Dermed økte jeg thyroiddosen først med 15 mg, med god effekt, og til slutt med 15 mg til.. Fordi jeg følte at symptomene økte igjen.. Tenkte jeg var hypo..
Men jeg er ganske sikker på at det er binyrene mine som svikter meg litt.. Jeg kan godt føle meg værre ift symptomene jeg har nevnt når jeg tar thyroiddosene mine. Sluttet med DHEA fordi jeg drev med litt for mange prosjekter på samme tid, og har startet igjen i dag.
Kan jeg ta DHEA før jeg legger meg på kveldstid? Jeg blir fryktelig trøtt av det, slik at jeg vegrer meg veldig for å ta DHEA på dagtid.
Noen som har erfaringer med når evt. bivirkninger av DHEA gir seg? En uke, 14dager?
Har nå tenkt å gå ned på thyroiden, ta 6.25 mg DHEA hver dag, og kutte ned på unødig aktivitet. Og smøre meg med hydrocortison på morgenen.
Spiser ellers lavkarbo, tar magnesium, sink, selen, omega 3, 6 og 9, triobe, c vitamin (1000 mg) og jerntilskudd.. Noen andre gode forslag?
vink11
Hej!
Godt at høre fra dig igen!
Nogle her på forummet snakker om en erstatning for DHEA, nemlig 7-keto. Det skulle vist være nemmere at have med at gøre men kunne det samme, som jeg forstår det i hvert fald.
Læs fx her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ghlight=7-keto
og her, hvor der også er en strimmel fra youtube:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9113
Nu lyder det jo også til, du har haft vældig travlt ... Men pas nu godt på dig!!
kram1 Nielsigne
Hei snille Nielsigne :)
Takk skal du ha for svar :) Jeg skulle sikkert ha startet med 7 keto :), men jeg har to krukker DHEA stående i skapet kjøpt i Tyrkia :mrgreen:, og 3 resepter fra Balder, så jeg har lyst tii lå prøve det en stund..
Har følt meg bedre i dag etter å ha smurt meg med hydrocortison i dag tidlig og kanskje etter å ha tatt DHEA i går. Reduserte 15 mg thyroid også.
Fikk unna en lang liste med skriverier på jobben. :D Så da får vi se i morgen :)
Ingen som vet om man kan ta DHEA på kveldstid?
Siden du blir trøtt av det, er det sikkert smart å prøve å ta det på kvelden i stedet. Min lege har også skrevet at jeg skal ta det på morgenen, det er nok fordi man kan bli mer våken av det. Har ikke merket at det gjør meg mer våken/piggere med det samme jeg tar det. Har bare merket generell positiv effekt. Nå har jeg nettopp byttet ut DHEA med 7-keto. Ingen merkbar forskjell ennå, men det har bare gått seks dager.
:D
Takk skal du ha Rufus :)
Jeg er litt i tenkeboksen enda over hva som egentlig skjer i kroppen for tiden.
I dag fikk jeg et innfall på jobb fordi jeg fikk lettere panikk over at jeg følte at "tåka" kom sigende,og at jeg snart skulle ha samtale som jeg visste skulle kreve mye av meg. Det endte med at jeg satset, tenkte binyrer eller ikke binyrer, og smelte til med 30 mg thyroid... dermed var hele dagsdosa på 2 1/4 G Thyroid konsumert før kl 12.00. Og du og du hvor bra jeg har følt meg i dag.. Tok i tillegg 15 mg til fordi jeg endret teori fra binyrer til mere thyroid. Og er i mye bedre form ennjeg harvært de siste dagene.. Syns det er fryktelig vanskelig å skille binyretretthet fra hyposymptomer...
Fikk brev fra Balder der det stod kort fortalt at jeg må redusere thyroiddosen fra 150 mg til 90 mg. Ut fra disse prøvene, er jeg da visstnok overdosert som det står i brevet, fordi tsh er suprimert. Det var viktig at jeg reduserte stod det, men gradvis.. griner11
Tsh: 0.03
ft4: 12
ft3: 4.9
chokx: Du godeste...
Heiser flagg : norsk1
Det kan umulig stemme at du er overdosert med de tallne der Jeanette - min mening er at du heller synes underdosert, men det får du ta en prat med deg selv om :)