Har rart spørsmål men avføringen min er hard veeeldig hard er det for at jeg spiser galt eller har det og noe og gjøre med stoffskifte ? Eller er det noe jeg spiser for lite av ?
Printable View
Har rart spørsmål men avføringen min er hard veeeldig hard er det for at jeg spiser galt eller har det og noe og gjøre med stoffskifte ? Eller er det noe jeg spiser for lite av ?
Hard avføring kan ha med stoffskiftet å gjøre. Det er en del med lavt stoffskifte som er plaget med det. Det kan hjelpe å drikke mye, spise mat som inneholder mye fiber ( men da er det viktig at du drikker i tillegg) kivi skal være effektivt for treg mage, og også loppefrø eller linfrø. Linfrø kan du bløte opp i vann over natten og f.eks blande i yougurt. Min mor er plaget med dette hyn er ikke hypo men sier at grønn te virker veldig bra på dette for henne. Dette problemet kan ha med at du drikker for lite eller spiser for lite fiber og bare lyst brød etc. Det kan også ha med at alle prosesser i kroppen går senere når vi har hypotyrose, også tarmfunksjonen. :D
Takker for svar :) Jeg tror jeg spiser nok fiber og drikker :) Viss man spiser for mye fiber kan det gi hard avføring? Jeg tror ikke jeg spiser for lite av det:)
Du kan nok kanskje få hard avføring av å spise for mye fiber også dersom du ikke drikker nok. :D
Oki takker for svar Spiser sikkert for mye jeg da og ikke drikker nok :) Magen blir ballong av og til :,( Det er også ekkelt. Er ikke så glad i vann mange ganger jeg blir så kvalm kaster opp igjen vannet men prøver med litt saft da uten sukker men drikker sikkert for lite :,(
Endelig en til som ikke er glad i vann. Jeg liker ikke vann i det hele tatt jeg da. Blir så glad når jeg hører at det er andre som ikke er så glad i det heller. :D
Nei vann liker jeg ikke har aldri likt det så de som sier det er såååååå godt uff nesten kaster opp. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn at vann er så fælt det er det sunneste som finns men det er smaken noe rart vanskeligt forklare men he he :)
Jeg har mange ganger rar mage he he :) Er lov le uff selv om det er jo ikke det da er ekkelt :,( Den er flat om morran men så utover dagen kan den hovne opp og føles som ballong eller at man er gravid minst men er ikke det vet jeg :) Har vært plaget med dette en stund. Kan gå ofte på do har mye luft i magen. Det kan forsvinne så kjenner jeg det kommer at nå hovner magen opp hva kan det være. Jeg har undersøkt magen mange ganger assa bare sånn ultralyd undersøkelse for jeg hadde vondt men de fant ikke noe galt :,(
En gang var hele tarmen min full av frukt de tok bilder helt full jeg var syk den gangen veldig Anorextisk da og måtte hentes med ambulanse og hadde så ont kasta opp bare mos epler uff magen har hatt det vondt med meg :,( Er bedre nå snillere men sliter ennå med at magen blåser seg opp og kansje ser ut som det er en del vann utenpå eller vanskligt forklare :) Kan det ha noe med stoffskifte at man sliter med magen jeg synes det er ekkelt og er mest hardt og oppblåst jeg sliter med. Men da jeg nevnte det for legen sa hun den magen er jo ikke noe i veien med den er jo fin og flat men ja hun ser jo ikke meg hele tia og den var ikke sånn den dagen uff hvorfor blir det sånn magen :,( Det plager meg en del :) Samboern min ser det at det skjer med den og det er vondt for meg ha det sånn finnes det hjelp :,(
Vet ikke om det har med stoffskiftet å gjøre, det er ganske vanlig å ha luft i magen. Du kan prøve Siloxan eller Minifom som du får kjøpt uten resept på apoteket. Ellers så er det enkelte matvarer som gir mer luft enn andre som løk, kål, brokkoli,roenkål, blomkkål, sammalt hvete, reddiker, bananer, reddiker og sikkert en del andre matvarer også.
Hei og takker for svar :)
Jeg har prøvd mye forskjellig på magen men det er ikke mye av det som virker :,( Blir oppgitt da den er rar hele tia hadde det bare vært noen dager men hele tia :,(
Kan kansje være noe av det jeg spiser men spiser ikke noe særligt av det du nevnte :0)
KLEMZ
Jeg kjenner en som får opppblåst mage, men nå prøvde hun å kutte ut alt brød of det ble 100% bedre. Jeg sa til henne at hun må få blodprøve på cøliaki først før hun kuttet ut all hvete. Men hun er lei leger etter mange år og ikke noe aksept for problemene....
Det går vel an å prøve glutenfri i et par-tre uker og spise mer grønnsaker mener jeg, eller gå til en biopat eller helhetsterapeut som tester med kinesiologi eller andre tester om det er noe man a ikke tåler.
(ofte kan man tåle det igjen etter noen mnd, så det er ikke endelig)
Jeg kan få veldig oppblåst mage av noen frukter og grønnsaker. Da jeg var på Skogli for noen år siden, spiste vi kun vegetarmat - og jeg løp på do hele dagen + mye luft. Synes dette var pinlig, men det viste seg at de andre jeg snakket med også hadde det slik. Så nå spiser jeg ikke slike ting hvis jeg skal ut blandt folk resten av dagen. Kanskje hadde man vendt seg til det etter en stund, det vet jeg ikke. Men på Skogli hadde de forresten satt ut noe lakrissmakende te (husker ikke hva den heter), som skulle hjelpe på noe av problematikken - kanskje dette var noe for deg? Og/eller du kan forsøke å finne ut av om det er enkelte matvarer du reagerer på ved prøve- og feile-metoden ;)
FennikkelteSitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
Godt det er noen som er våkne ;)
Jeg hadde veldig ofte oppblåst mage før jeg begynte med B12 tabletter. Magen min er nå mye mer levelig enn det den var i hele 7 år før en lege fikk ut fingeren og ga meg riktig behandling :)
Hei Lilja :)
Du kan ha irritabel tarm, cøliaki, mat allergier osv. Jeg kjenner flere som har lignende symptomer som deg, men det er forskjellige ting som feiler dem. Du kan prøve å kutte ut matvarer i noen uker og så innføre dem igjen og se om det er noen forskjell.
Snakk med legen om allergi tester. :)
Hei igjen og takker for mange svar :) Jeg får spørre legen neste gang og si magen er trøbbel for meg til tider eller hele tiden flat så blir den ballong til tider he he rart men :)
GODKLEMZ
DET er vel litt drastisk, er det ikke?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
:D
Hahaha :lol:
Sikkert lurt å forsøke å kutte ut en matvare om gangen for å se om det utgjør noen forskjell.
Hei har hatt en del plager med magen. Har brukt en Mikstur som heter molkosan og noen drÃÂ¥per som heter bitterstern. Har hjulpet nÃÂ¥r jeg har hatt plager. Begge deler blir solgt pÃÂ¥ helsekostforretninger.
Baremei.
Jeg mente, f.eks. å ta bort melk fra dietten i noen uker, og så innføre den igjen. Man kan bare ta en matvare om gangen, ellers vet man ikke hva det er man reagerer på. ;)
Hei jeg skjønte hva dere skreiv et matprodukt om gangen :) Tror det er mest grønnsaker jeg får oppblåst mage av men vet ikke uff ikke lett men men :) Takker for mange svar setter pris på det :)
Jeg skjønte det, da...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Kunne bare ikke dy meg. :P
http://www.cheesebuerger.de/images/s...frech/a015.gifSitat:
Jeg skjønte det, da...
Kunne bare ikke dy meg.
http://www.cheesebuerger.de/images/s...frech/h010.gif
Hei :)
For noen år siden trodde jeg at jeg hadde irritabel tykktarm, så begynte jeg å lure på om jeg hadde cøliaki, så kuttet jeg ut hvete (bare hvete) og ble helt fin. Har ikke noen av de plagene lengre. 8)
Jeg har Ulcerøs Collitt og kjenner igjen plagene du beskriver. Ulcerøs Collitt er også en autoimun sykdom og jeg har hatt denne siden jeg var 14 år, om ikke jeg fikk den når jeg var enda yngre, for jeg har ofte vært plaget med magekatarr... Det ble ikke satt en diagnose på sykdommen før jeg var 23 tenker jeg og da sa jeg selv til legen at jeg mente at det var det jeg hadde :-( og etter noen undersøkelser viste det seg at jeg faktisk hadde rett ! :evil:
Hvis jeg spiser mat jeg ikke tåler, f.eks banan eller rå gulrøtter, blir jeg skikkelig oppblåst og får vondt i magen gjerne med diare i tillegg. Jeg holder meg stort sett borte fra matvarer jeg ikke tåler, selv om jeg ikke er helt konsekvent, jeg vet jo hva som blir utfallet hvis jeg allikevel spiser det.....
Jeg har snart hatt løs mage i 2 uker og det er ikke godt :,( Det fosser ut flaut men men så får jeg vondt i magen. Idag satt jeg på do og fossa ut der og spruta ut av munnen min oppkast. Føler det er rart og blir redd om det skal fortsett sånn.
Det kan vell ikke ha noe med at det er såååååå varmt ute dauer jo for og si det sånn. Jeg synes dette er vondt og håper det skal forsvinne men :,( Unnskyld men håper noen vet noen råd eller kansje hva det kan være dere er hyggelige med meg :)
Hei Lilja :)
Det der hørtes ikke godt ut! Tror du skal ta deg en tur på legevakten om det ikke gir seg. Uker med diare kan dehydrere kroppen ganske mye, og siden du også kaster opp er det vansklig å få i deg nok veske. Det kan vel være du har spist noe du ikke tålte. Matforgiftet rett og slett. Eller salmonella eller noe lignende.... Jeg kan ikke svre deg skikkelig, det er det bare en lege som kan gjøre!!
Men mange klemmer kan jeg gi deg http://www.cheesebuerger.de/images/s...liebe/d054.gifLykke til!
Heisann
Takker for svar :) Kaster ikke opp så mye var litt igår. Men er ikke godt og ha løs mage så lenge men prøver få i meg en del væske selv om det blir nok ikke nok. GODKOZ
Hei Lilja ;)
Hadde magesjau for et par dager siden. Det var fryktelig varmt. Da kom jeg til å tenke på at jeg mener jeg har fått dette før: diare når det blir for varmt.
Hej Stina :)
Er nok varmen med meg og tenker jeg :) Klemz
Ja, og så en ting til:
Når det er så varmt, blir mat veldig fort bedervet. Pass på å ikke få i deg slik mat. Men det er lite trolig at det har skjedd, for hvis man blir matforgiftet, så blir man visst så fryktelig syk.
Klem til deg også, min venn ;)
Jeg må ofte på do og avføringen er bløt :,( Det har vart en stund nå er det noen som vet hvorfor ? Jeg blir sliten at jeg må på do hele tia og det kommer ikke mye ut liksom hver gang men må på do :,( Mye luft i magen også er ekkelt :,(
Magen blåser seg opp også slitsomt :,(
Hvordan kan man få normal mage igjen ?
Kanskje du har irritabel tykktarm. ? Det kan virke slik. Ellers er det vel en del av sykdommen så vidt jeg har forstått at magen blir oppblåst.
Det kan hjelpe å holde seg borte fra løk,kål, og annet som gir oppblåst mage.( kommer ikke på så mye akkurat nå)
Dessuten nevner du at du er stresset og det kan jo også virke inn på magen.
Prøv idoform det kan hjelpe. Dersom du er oppblåst kan kulltabletter hjelpe, men er kanskje ikke så lurt siden du bruker medisiner.
heisan
Det høres ikke noe ok ut å gå med en slik mage. Prøv ut med litt stoppende produkter(blåbær, te) og unngå melk.
Oppblåst og løs mage kan indikere mye, det er bare symptomer som viser at her er det noe feil.. Jeg ville lagt om kosten min og puttet i litt mer fiber,droppet kaffe og spist regelmessige små måltider.
Hvis dette sliter deg ut er det lurt å ta kontakt med lege. Ville kanskje tatt en screening for antistoffer mot gluten, mange med lavt stoffskifte som går med uoppdaget cøliaki- unødvendig!!
håper det var til litt hjelp!!
Jeg har klaget på magen til legen men da hun kjente på den Pøøøøøh den magen er da ikke oppblåst eller noe i veien med Hm men kansje var jeg ikke akuratt oppblåst da men jeg pleier være det. Jeg tror jeg får i meg nok fiber av Frukt og Brød og grønnsaker.
Jeg har ofte klaget på magen jeg men de finner liksom ikke noe :,( Jeg er også veldig sår da jeg må på do og tørker meg :,( Er veldig vondt der nå uff flaut he he må le og da lov det :)
GODKOZ
TAKKER FOR MANGE FINE SVAR TAKKER FOR DET :O)
Så fint at det har kommet selvtest prøver.
Du kan selv teste deg for om du har allergi eller intoleranse. Selvtest for Cøliaki kommer i handelen om ikke så lenge.
Andre tester er allerede på markedet, bla i helsekost foretningene. Vis forsiktighet, -de indikerer bare, søk lege viss de gir utslag. En fin metode å argumenter innfor legen på. De vet ikke alltid hva de skal se etter...
Men husk at man godt kan ha cøliaki selv om det aldri slår ut på de riktige blodprøvene. Gastroskopi er eneste sikre diagnosemåte.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Linroed
Lilja...
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Jeg tror du er overdosert. Uansett hva de siste prøvene dine måtte vise.
I hver ny tråd du starter kommer du med nye symptomer som jeg mener er tegn på overdosering.
Når man blir for "hyper"/overdosert, får man diare.
Du har nettopp snakket om vondt i brystet/hjertet i en annen tråd her. Det er farlig for hjertet med for mye thyroxin. "Hyper"/overdosert gir hjertebank. Jeg har nettopp vært gjennom dette selv, men kuttet før det ble for ille.
Du får mer normal mage igjen... og andre ting... ved å kutte ned på medisinen.
Og ta deg minst ei ukes ferie fra treninga ;)
Lilja
Du sier det jo faktisk selv:
Så du har kjent det på deg selv - du hadde det bedre på 100 µg enn på 125. Jeg synes så absolutt du skal stole på denne følelsen din. Den er helt forenlig med min oppfatning av hvordan du beskriver din tilstand, i alle fall.Sitat:
Men om prøver viser bra Resultat da kan man være overdosert for det? Bør jeg få time hos legen og få mindre dose ? Jeg tror jeg hadde det bedre på 100 mg enn 125 mg som nå men assa jeg vet ikke jeg da kan ikke noe om dette jeg så spør her