Symptomer ved raskt stoffskiftefall
Hei
Som tidligere nevnt feilmedisinerte jeg meg selv noe voldsomt i fjor vår. I stedet for å ta 125 mikrogram levaxin om dagen tok jeg i en periode 325 mikrogram, for detter i trappe ned til 250 mikrogram i en seks ukerstid. Svært dumt. Og svært ubehagelig.
Men en interessant erfaring i forhold til hva som skjer med kroppen, når T4 faller fra 21 til 12 over natta. Her er en kronologisk oversikt.
Metallsmak i munnen
Press i brystet, høyre side.
Søvnløshet i 14 dager - sov maks 20 minutter om natten
Sammnetrekninger i brystet, som varte bare ett minutt eller noe sånt.
Nevrologiske kriblinger i bein og armer.
Etterhvert kom disse indre skjelvingene, angst, prikkinger i øyekroken og rundt øynene. Det kjentes ut som om bakhodet trakk seg sammen og jeg hadde astma og halsbetennelse på samme tid. Jeg var overbevist om at dette overlever jeg ikke.
Stoffskiftet mitt falt i juni og det kom nye og værre symtomer fram til oktober. Da T4 nådde 16 igjen, skjedde det en endring. men den kan jeg fortelle om en annen gang.
Er som sagt i ganske så god form nå.
Vår
Sv: Symptomer ved raskt stoffskiftefall
Jo - en liiiten regnefeil kanskje ?
Jeg skal ikke forsvare hva du har gjort, eller oppfordre andre til det samme.
Men.....
Det er ikke sikkert dosen var så veldig mye for høy.
Men doseøkningen var veldig mye for raskt.
Noen løse betraktninger :
125µg/dag høres lite ut - for lite.
Og erfaringer med å gå fra for lav til for høy er svært ubehaglige og kan skremme fra å forsøke å øke videre fra 125.
Hvis man føler at sin dose, på feks 125 er symptomgivende, er en metode å øke med 12,5µg/dag. En halv 25µg.
Har man ikke styrken 25, kan 1/4 100µg annenhver dag forsøkes.
Denne dosen bør en ha lenge, før en forsøker vidre økning.
Kroppen bruker lang tid på å fylle opp lagrene, og å ta dem ibruk, og på at du skal få tid til å registrere en bedring. Den kommer langsomt, og er ikke så lett å oppdage.
La det gå noen måneder iallfall.
En slik liten økning, kan medføre at man opplever en forbigående bedring.
Det kan tolkes til at doseøkningen var for liten, men vent allikevel med å øke.
Det kan også oppleves forverring. Drøy litt for å se om den er forbigående. Det kan være lurt.
Økningen kan også være den økningen som gjør at begeret er fullt og renner over. Hopp i så fall over dosen en dag og fortsett på den forrrige.
Det er gjerne hjerteuro som er det symptomet.
Noen får litt forbigående hjerteuro hver gang dosen økes.
Andre får det ved en bestemt dosegrense.
Prøv å finne denne grensen - så du vet hva du har å holde deg til.
Mange sier at det gjerne er tett oppunder denne grensen den ideelle dosen ligger.
Jeg antar det kan ha noe å gjøre med at det var denne metoden man fant den personlige dosen før man fikk blodprøver.
Mine antagelser går mer på noen også kan få hjerteuro FØR den ideelle dosen er oppnådd. Altså at man ikke oppnår høy nok dose fordi hjerteproblemer stopper muligheten for en høy nok dose.
Så er dette mien egne betrasktninger ut fra hva jeg selv har lest og erfart både med meg selv og andre.
Håper du kan ha litt nytte av det.
En liten regnefeil ja... Sånn går det når legen skriver ut 120 mikrogram tabletter, når du sier at det er greit med 50. Husk alltid å lese på pakningsvedlegget. Det har jeg lært.
Du har helt rett i at 250 ikke var så mye - ligger nå på 1500 mikrogram i uka og har en T4 på 19/20. Og blir bedre og bedre.
Men det er ikke å anbefale å gå fra 25 mikrogram i slutten av januar til 325 i slutten av mars. Ubehagleig. Men fallet fra høyt til lavt var mye værre.
Derimot kan det virke som om den voldsomme medisineringen min har fått kroppen min til å våkne. Etter over 10 år med lavt stoffskifte var jeg blitt stiv som en stokk, nå er alle spenningene i ferd med å løsne. Så det virker nesten som om det har kommet noe godt ut av det. Det er i hvert fall i lov til å håpe.
V
Det er også min erfaring at kroppen våknet etter en periode med overdosering.
Og jeg hadde også gått lenge ubehandlet.
Nedturen er verst - syns jeg også, og det samsvarer jo med det hypERtyreote beretter om her.
Fint at det går bedre da Mona !