Sv: Må jeg være fastende?
Huffda - det blir mye å tenke på, men det roer seg skal du se.
Det er en hovedregel at man stiller fastende.
Det er også en fordel at disse tas så tidlig på morran som mulig.
Noen av disse har døgnvariasjoner.
Eneste jeg kommer på i din situasjon som ikke står der, er SHBG.
Den blir høy ved høyt stoffskifte men må også tolkes opp mot østrogen.
TRAS er nok de stoffene som påvirker øynene og de senkes jo med Thyreostatika (Neo-Merc, Prop.)
Takk for svar :)
Æsj, da har jeg ikke fått med meg SHBG. Men men, blir vel flere runder med blodprøver på meg som har sprøyteskrekk!!!! :lol:
Jeg har nettopp tatt en blodprøve men var ikke fastende, kan jeg da stole på verdiene mine?
Legen mente jeg ikke trengte å være fastende, selv om jeg argumenterte mot.. Følte meg presset til å ta den dumme prøven.. Det er ikke morsomt å bli stukket i armen unødvendig når man har sprøyteskrekk :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
skogstad
Jeg har nettopp tatt en blodprøve men var ikke fastende, kan jeg da stole på verdiene mine?
Der er bedst at være fastende (og før medicinindtagelse), men vigtigere er tidspunktet for prøvetagning. Jo senere på dagen, jo lavere (dvs. forvansket) TSH og dette kan godt give "fine" tal, uden at de passer i virkeligheden. Prøverne bør tages så tidligt på dagen som overhovedet muligt. Se evt. denne tråd: TSH-variation over dagen
Næste gang bør du insistere på, at du vender tilbage næste morgen for prøvetagning, hvis konsultationen ikke er først på dagen. hjertflag1
Takk for svar! Skal dra tilbake senere å ta en ny prøve. Jeg har nemlig økt dosen min i all hemmelighet og skal se hvordan de nye verdiene mine blir.
Kanskje ikke noe tips for en som har sprøyteskrekk, men akupunktur er helt glimrende mot søvnproblemer..
Fint å få avklart dette. Blir jo endel prøvetakinger fremover , og da skal jeg helt bestemt være fastende når de taes :D