Høyt stoffskifte. Graves. Har veldig vondt i øynene mine.
Fikk sjokkmeldingen i dag om at jeg hadde høyt stoffskifte, meget høyt stoffskifte. Var til utredning for andre ting og fikk denne beskjeden i dag. Den private legen ville ike vente med å treffe meg etter påske, jeg fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen min så snart som mulig for å ta nye tester der, og for å bli henvist til spesialist.
Vet ikke hva slags verdi det var, får prøveresultatene i posten i morgen.
Har ingen større tiltro til fastlegen min. Hva slags prøver skal jeg be om? Ser at det er utførlige beskrivelser for tester man skal ta for lavt stoffskifte. Er det de samme testene som gjelder for høyt stoffskifte?
Er det noen som vet om noen bra spesialist jeg kan be om henvisning til, i osloområdet? Event Akershus på Lillestrømsiden?
Blir veldig glad om noen kan svare meg. Føler at dette var dødsdommen...har vært syk i 4 år...stemmer bra med ALLE sympotomene på listen :sad: Er så utrolig lei av å være syk og uopplagt og uten energi!
Sv: Samme blodprøver for lavt og høyt stoffskifte?
Hei Oslofia.
Det er jo aldri hyggelige meldinger slikt, men høyt stoffskifte kan skyldes forhold som er kurable. Så håp er det.
Lillestrøm Helseklinikk er visst bra (om du kan komme inn der da)
Det er sikkert en fordel at du lesaerr deg opp så godt du kan på tilstanden din. Det viser seg å være en fordel å kunne litt selv i møte med behandlermiljøet.......
HypErthyreose betyr at kjertelen produserer for mye hormoner.
75% av kjertelproduksjonen er pro-hormonet T4, som er et lagerhormon som leveren lager stoffskiftehormonet T3 av.
20% av produksjonen er T3 som kan brukes direkte av kroppen.
Kjertelen styres fra hjernen.
Hypotalamus føler hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet og gir via hormonet TRH beskjed til hypofysen om å produsere TSH - som igjen bestemmer hvor mye kjertelen skal produsere ved å regulere kjertelens tilgang på Jod.
For høy kjertelaktivitet kan ha flere årsaker.
Men for kjertelen er det samme årsak - den får for mye jod.
Og det kan den få fordi TSH er for høy, og kalles da et sentralt problem, altså et styringsproblem.
Men det mest vanlige er at immunsystemet produserer antistoffer som forstyrrer hjernens kontroll over kjertelproduksjonen.
Kjertelens celler har reseptorer for TSH.
Disse kan antistoffer i TRAS gruppen angripe, og det kan føre til både for lav eller for høy kjertelproduksjon.
I ditt tilfelle - for høy.
Behandling av slikt går ut på å knuse antistoffene slik at hjernen igjen får kontroll over kjertelroduksjonen.
Man tilfører kroppen "fake Jod" slik at kjertelens produktert ikke fungerer.
Den mest brukte medisinen er Neo-Merc. men det finnes flere hvis denne ikke har tilstrekkelig effekt.
TRAS-blodprøver tas ofte og disse viser behandlingseffekten. Behandlingen kan stoppe når TRAS er mindre enn 1.
Det er jo langvarige greier dette Oslofia, så tolmodighet innenfra, og ikke minst utenfra er helt nødvendig.
Så skal du ha lykke til med behandlingen.
Hei,
som hyper så har du faktisk krav på en slags hastetime hos endokrinologisk poliklinikk på sykehus, Ahus eller andre sykehus. Alle endokrinologer verdt å nevne jobber på sykehus. Det fins en endokrinolog i Oslo som ikke gjør det, men ingen har srkytt av ham.
Hivs du går på de forskjellige sykehusenes nettsider og blar deg til endokrinologisk poliklinikk, så kan du finne mer info.
Men legen må sende henvisning.
Var du hos Aleris, eller på Colosseumklinikken, eller? Høres sånn ut.
Det er ikke fastlegen som skal behandle deg for graves sykdom.
Bla litt videre her, for å se hva som trigget TRAS-antistoffene til å begynne med.
Min datter ble bra av hennes graves bare noen dager etter at hun kuttet ut gluten......så ikke gjør noe forhastet, som å ta radioaktivt jod mot graves.
Graves brenner typisk ut av seg selv etter 18 måneder, forresten.
Blidprøvene som de pleier å ta er:
TRAS
Anti-TPO
TSH
ft4
ft3
de to siste er stoffskiftehormonene og er høye ved graves.
Hvis det bare er TSH som er 0, og ft4 g ft3 ikke er høye, så er man neppe hyper.
Takk for svarene :)
Har tatt nye blodprøver i dag, men fikk også tak i svarene fra den andre legen jeg var hos i dag.
S-TSH - 0,03 (0,20-4)
S-fritt T4 - 27,8 (11-23)
S-fritt T3 - 8,6 (3,5-6,5)
S Anti - TPO - 386 (>60)
P-Homocystain - 4,7 (5-15)
Kommentar fra lab'en - obs. Hyperthyreose
Hvor alvorlig er dette tror dere? Har fått time hos legen igjen i morgen...men synes dette er skikkelig kjipt. Nå skjønner jeg også hvorfor jeg har vondt i øynene...har hatt vondt i de ganske lenge :(
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Hei,
som hyper så har du faktisk krav på en slags hastetime hos endokrinologisk poliklinikk på sykehus, Ahus eller andre sykehus. Alle endokrinologer verdt å nevne jobber på sykehus. Det fins en endokrinolog i Oslo som ikke gjør det, men ingen har srkytt av ham.
Hivs du går på de forskjellige sykehusenes nettsider og blar deg til endokrinologisk poliklinikk, så kan du finne mer info.
Men legen må sende henvisning.
Var du hos Aleris, eller på Colosseumklinikken, eller? Høres sånn ut.
Det er ikke fastlegen som skal behandle deg for graves sykdom.
Bla litt videre her, for å se hva som trigget TRAS-antistoffene til å begynne med.
Min datter ble bra av hennes graves bare noen dager etter at hun kuttet ut gluten......så ikke gjør noe forhastet, som å ta radioaktivt jod mot graves.
Graves brenner typisk ut av seg selv etter 18 måneder, forresten.
Blidprøvene som de pleier å ta er:
TRAS
Anti-TPO
TSH
ft4
ft3
de to siste er stoffskiftehormonene og er høye ved graves.
Hvis det bare er TSH som er 0, og ft4 g ft3 ikke er høye, så er man neppe hyper.
Mine testresultater. Har også veldig vondt i øynene mine.
Fikk testresultatene i dag. Har fått time i morgen hos vanlig lege. HVor ille er dette? Er det noen som vet?
S-TSH - 0,03 (0,20-4)
S-fritt T4 - 27,8 (11-23)
S-fritt T3 - 8,6 (3,5-6,5)
S Anti - TPO - 386 (>60)
P-Homocystain - 4,7 (5-15)