Er det noen som kjenner igjen disse symptomene?
Etter at jeg gjorde det kunststykket å bytte ut gamle fastlegen min (som var en tulling, men tross alt en tulling med LITT peiling) med en ny fastlege som er i permisjon på ubestemt tid, OG jeg dermed måtte ta til takke med en vikar med NULL peiling... så har jeg følt meg helt elendig. Faktisk verre enn på lenge.
Jeg vet ikke om det bare er tilfeldig, eller om dette skjedde pga at jeg "møtte veggen" hos hun legevikaren, men jeg har ihvertfall fått noen symptomer som jeg ikke kan huske å ha hatt før.
Håper noen kan svare meg på om dette er vanlige hypo-symptomer... eller om dere kanskje kjenner dem igjen som noe annet?
Hjertebank. Det har jeg lagt merke til den siste uken. Har jeg hatt det før, eller skyldes det at legevikaren fant ut jeg hadde høyt blodtrykk? Jeg aner ikke, men nå legger jeg ihvertfall merke til det...
Jeg fryser like mye som før, men nå får jeg også perioder hvor jeg blir ekstremt varm og svett. Jeg sliter med å ha klær på overkroppen, det føles som om alt blir så tett rundt halsen. Det er nesten en slags kvelningsfornemmelse :shock:
Jeg er så tørr i munnen, det føles som jeg har vært på fylla hele døgnet. Jeg er ikke nødvendigvis tørst, men tunga sitter klistret til ganen både dag og natt...
Vanvittig ekkel i øynene. De er ikke bare tørre og såre, men også vonde. Mulig jeg bare trenger en synstest, men jeg mistenker at det også har med stoffskiftet å gjøre.
KOORDINASJONS-PROBLEMER!! Ikke bare er jeg ukonsentrert, og glemmer ting, og skriver som en tosk, men jeg er ekstremt klønete. Det har blitt verre den siste tiden, nå kan jeg knapt koke kaffe uten at det er kaffepulver over hele benken. Jeg bommer på avstander, jeg søler, jeg velter ting, jeg skjelver på hånden... og jeg er ustø på beina.
Håper noen kjenner igjen noen av disse symptomene. Akkurat nå føler jeg meg som verdens største hypokonder... og samtidig er jeg skikkelig redd, for jeg har aldri følt meg så dårlig før help1
Sv: Er det noen som kjenner igjen disse symptomene?
Hei
Jeg kjenner igjen nesten alle disse symptomene som hyposymptomer. Hjertebank har jeg også, men i betydningen harde hjerteslag, ikke hurtig puls.. Å ikke klare å regulere kroppstemperaturen er også kjent for meg. Veksle mellom å fryse og svette. For tiden fryser jeg ikke. Jeg er heller litt varm. På jobb sprader jeg rundt i korte ermer mens mine kolleger sitter med ullgenser.
Koordineringsproblemer har jeg hatt mye av. Det har blitt mange kuttskader på kjøkkenet. Brannsår etter stekovnen etc. Og sånn som å klare å få opp lommeboken av vesken og samtidig legge hanskene i vesken når jeg er på butikken har vært en stor utfordring :shock:
Tørr munn hadde jeg masse problemer med før, husker jeg.
Det eneste jeg ikke har på samme måte er vel øynene. Øynene mine har en tendens til å svi på dårlige dager. Har litt tåkete syn da, litt som om det er slør over dem.
Du er ikke hypokonder!!
Er viktig å skjeldne slik Rufus forklarer.
En kan ha hjertebank både ved lav og høy puls. I praksis blir det lav og hø dose.
Lav dose fører jo til langsom puls, og kan banke om den bli rfor lav.
Motsatt ved høy dose.
Så vil jeg jo tolke noen av symptomene som for høye, og noen som for lave.
Og om det er riktig så er det ikke så greitt ....
Godt å høre at jeg ikke er helt hypokonder ihvertfall. Det skjer så mye rart med kroppen min akkurat nå, så jeg begynner nesten å lure. Når jeg beskriver symptomene mine for andre, så tenker jeg "dette høres jo helt sykt ut, jeg kan ikke forvente at de skal ta meg seriøst"...
Jeg tror ikke jeg har høy puls, det er mer sånn "urolig " hjerterytme... på et vis. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner det særlig når jeg har lagt meg om kvelden. Hjertet banker uregelmessig og hardt... og jo mer jeg kjenner på det, jo reddere blir jeg... og jo mer banker det :roll:
Legen sendte meg til hjertespesialist for et års tid siden, etter en litt "merkelig" EKG (hans ord). Alt var ok, men jeg hadde ekstremt mange ekstraslag. Tror normalen var 250 og jeg hadde 7000. Husker ikke helt, mulig jeg tar feil... men jeg hadde ihvertfall mange ganger over det normale. Han sa at det ikke var noe problem så lenge hjertet var friskt... og mitt var helt friskt. Men nå begynner jeg jo å tenke på det igjen, og engste meg dobbelt her...
Det er vel ikke sånn at vi stoffskiftesyke er ekstra utsatt for hjerteproblemer... eller? chokx:
De koordinasjonsproblemene klarer jeg stort sett å se det komiske i. Å sminke seg har blitt en risikosport for meg, for jeg stikker alle redskaper inn i øynene. Kanskje derfor jeg har konstant såre øyne :roll:
Hvis du har såre og tørre øyne over tid, bør du få deg kunstige tårer som øyedråper for å beskytte øynene mot å tørke ut. Hvis du går med tørre øyne over lang tid uten å tilføre fuktighet kan øynene bli skadet. Deretter bør du komme deg til øyelege. Har tørre øyne vart over tre måneder, regnes det som kronisk, og du har rett på (dyre) kunstige tårer på blå resept. Du får rimelige øyedråper fra ca sekti kroner og oppover. Jeg opplevde at dette nye symptomet og problemet dukket opp for meg i sommer. Trodde først at jeg reagerte på sminken. Kunstige tårer kan fort bli dyrt dersom det er et kronisk problem. Lurt å få en øyelege til å sjekke.
Du har vel rett til å bytte fastlege to ganger i løpet av et år? Så du kan jo vurdere det? Eller presse vikarlegen til å sende deg til en endokrinolog (men det er ikke alltid at det blir bedre av den grunn). Jeg vet ikke hvor du bor, om Balderklinikken eller Heggeli Helhetssenter kan være et alternativ for å få det bedre? Lykke til!
[QUOTE=Puselille;81715]
Jeg tror ikke jeg har høy puls, det er mer sånn "urolig " hjerterytme... på et vis. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner det særlig når jeg har lagt meg om kvelden. Hjertet banker uregelmessig og hardt...[QUOTE]
Glad for å høre at andre også har det sånn (men ikke glad for at vi har det sånn, mener jeg..) Det er verre jo lavere hjertet er i forhold til kroppen, og som du sier verst når man legger seg ned. Jeg har så urytmisk hjerte i perioder at jeg nesten ikke tør å være alene. Og jeg er ingen hypnokonder, heller. Kjenner meg også igjen i dine andre observasjoner.
Jeg får tørre øyne når stoffskiftet er lavt, og legen sa også at hun hadde hørt at dette kunne forekomme. Dette gjelder sikkert også munntørrhet, da det ofte henger sammen. Ellers har jeg også en del problemer med høy puls/harde hjerteslag og uregelmessige hjerteslag, men dette kommer som oftest bare når stoffskiftet er høyt, eller hvis jeg har drukket alkohol noen dager før. Har merket at det hjelper å trene/gå turer for å unngå dette, selv om jeg er i relativt god form. Varm blir jeg også når stoffskiftet er som høyt. Som n´Finn sier, så har du jo symptomer både på lavt og høyt stoffskifte.
Kan dessverre ikke hjelpe deg mer enn å si at jeg kjenner igjen symptomene dine.
Takk for svar til dere alle, det er godt å se at noen kjenner seg igjen.
Ikke det at jeg unner noen å føle seg på dette viset, men det er tross alt noe i uttrykket "felles skjebne, felles trøst"... :wink:
Hvis dette med øynene ikke gir seg, så må jeg nok sjekke ut om jeg trenger noe øyedråper ja. Nå er det ikke like sårt og tørt hele tiden, men jeg er absolutt ikke sånn som jeg normalt skal være. Vinter og kulde og vind gjør vel ikke problemene mindre heller.
Jeg nevnte dette med tørr munn og tørre øyne til legen, men hun bare snakket det bort. Det var vel enda et problem som hun ikke orket ta stilling til.
Jeg er livredd for symptomer på høyt stoffskifte, for jeg vil altså IKKE ha både høyt og lavt! Det er mer enn nok problematisk med en av delene :shock:
Jeg har aldri lagt merke til om jeg får ekstra hjertebank etter å ha drukket alkohol, men jeg tåler ekstremt lite for tiden. Jeg kjenner meg nesten brisen etter to slurker rødvin, og etter et halvt glass må jeg nesten legge inn årene.
Av og til skulle jeg ønske jeg hadde en synlig sykdom istedet, en vond fot eller en arm... et eller annet noe som legene skjønte... :|
Jeg glemte forresten å anbefale noe som heter Vitapos (tror jeg) på en liten gul tube som du får på apoteket. Det er en slags krem man smører på høyet før man legger seg, så slipper man å våkne med uttørkede øyne når man våkner. Den koster vel 70 kr eller noe, men er veldig drøy. Den pleier i hvert fall jeg å bruke når øynene blir tørre. Før pleide jeg å strekke meg etter øyedråpene med en gang jeg våknet og øynene var som sandpapir, men det trenger jeg ikke med den. Synes du bør kjøpe øyedråper også, for det er ikke så bra for øynene at de er mye tørre over lang tid.
Tørre øyne og munn kan man også få ved noe som heter Sjøgrens syndrom (google det). Jeg trodde jeg kanskje hadde det, men tørrheten gikk heldigvis over da stoffskiftet ble høyere.
For å være ærlig tror jeg de fleste her på forumet kjenner igjen ett eller flere av disse symptomene,
Jeg får også harahjerte, oftest når jeg legger meg ned og hjertet kommer i samme høyde som resten av kroppen,
tenker som så at det er fordi plutselig var det lettere for hjertet å jobbe,
roer seg innen rimelig tid,
Hos oss er også yttrykk som, har du drekki igjen nåa, har du tatt en for mye igjen? helt normalt, attersteg og usikkerhet ved ujevne flater eller trapper,
fingre som plutselig ikke lyder ordre så man står og kløner som en liten unge,
joda alt er kjent,
Dyr i drift er jeg og, kopper, glass, kjeler og tallerkner er jeg flink til å ødelegge,
noenganger ser det nesten ut som jeg kaster det.
Jeg har ikke bare tørre øyne, dem er noenganger rett og slett fysisk vonde, har kjøpt en flaske med noen øyedråper på apoteket som heter Systane, de er fine, har ikke peiling på hvor mye dem koster for jeg er ikke flink til å sjekke sånt,
Du har vel medisiner?
Jeg tror kansje du stresser litt nå også pga lege etc,
tror det å roe seg ned å la kroppen bli rolig gjør sitt til at mange symptomer blir mindre,
du kan jo prøve å gå ned litt på med. i en uke for så å gå tilbake igjen,
men uansett så ikke pes og stress,
det i seg selv gjør at du blir dårligere og ustabil.