Ny bruker trenger hjelp i forhold til vrang lege...
Hei alle sammen!
Først: Det er ikke jeg som er syk, det er samboeren min (mann i 30 åra).
Men han er på mange måter litt for typisk mann :wink: , dvs har "legeskrekk", og er i tillegg utrolig sta og har høy smerteterskel, noe som fører til at han går på jobb uansett, og kollapser straks han kommer hjem. Dette har jo ført til at legen hans ikke regner han som syk, "for han klarer jo å jobbe!". I tillegg har min kjære dysleksi, og å finne informasjon om sykdommen sin selv er dermed omtrent håpløst. Derfor tar nå jeg jobben!
Resyme av sykdomsbilde: Sannsynligvis utviklet han såkalt autoimmun hypothyreose allerede da han var 18 år, mens han var i militærtjeneste. Husker han ble utrolig syk da, og var innlagt på sykestua i flere dager med noe de trodde var en svært kraftig halsinfeksjon. Jeg husker også hvor skuffet jeg var da han endelig var ferdig med tjenesten, og kom hjem til meg og begynte å jobbe. Jeg kjente han liksom ikke igjen: Noe av den friske, glade gutten jeg var blitt kjæreste med var borte. Han var alltid sliten, og jeg som hadde gledet meg til å finne på ting sammen med han på fritida måtte bare finne meg i at etter jobb var han for sliten til å finne på særlig mye ekstra.
Og så gikk det faktisk 8 år!!!! Hele tiden ble han stadig mer diffust syk. Forferdelig hodepine var verst, i tillegg til stadig feber, fikk "alt" som gikk av infeksjonssykdommer- mye verre enn andre, han sov nesten hele tida i helgene, magen kranglet (innlagt et par ganger pga mistanke om bllindtarmbetennelse), innimellom hadde han slike leddsmerter i beina at han måtte bruke krykker. Frostrier (vi trodde det skyldtes feber). Og selvfølgelig: TRØTT og SLITEN! Vi kunne ikke dra noe sted uten å ha med et lager av paracet.
Og hele denne tida jobbet han fulltid som håndverker. Aldri sykemeldt, knapt nok egenmeldinger, unntatt to sykehusbesøk og en
kjeveoperasjon... I tillegg sa han aldri nei til venner som trengte håndverker-hjelp. Men på fritida lå han tilslutt bare på sofaen eller i senga, sov eller med grusom hodepine. Denne tida var et helvete...
Gjennombruddet ble en tilfeldig test av et "mål-blodtrykket-selv"-apparat hos noen venner. Han hadde skyhøyt blodtrykk! (merkelig nok...). Dermed dro vi til legen igjen, og nå hadde vi endelig noe konkret å vise til, og DA først tok han samboeren min på alvor og begynte å ta blodprøver. Dette var i 2002.
Resultatene viste T4 på 4,6. TSH vet vi ikke, for verdiene sprengte skalaen (opp til 100). Tror det ble målt manuelt til 127 etterpå. De hadde aldri sett noe lignende på laben før...
I tillegg ser jeg at resultatene viste (ramser bare opp de som er merket som uvanlige):
S-krea: 137
S-alat: 53
S-asat: 59
S-kol: 7,6
Kan noen forklare meg hva dette betyr? Vi fikk ingen forklaring...
T3 ble ikke målt, det var kanskje ikke vanlig på den tida? Og disse antistoffene som noen snakker om, AntiTPO, er det vanlig at de skal måles også (kanskje det er de rare verdiene over?)?
Etter dette ble han satt på Levaxin, 100 mg. Og blodtrykkssenkende tabletter. Formen ble snart mye bedre, hodepinen forsvant, og immunforsvaret ble mer normalt slik at han ikke lenger var syk hver uke.
Da blodprøvene viste normale hormonverdier, ble han av legen erklært frisk. Dessverre aner jeg ikke hva disse prøvene viste, for han har aldri fått med utskrift hjem, har sannsynligvis ikke spurt og han husker aldri tallene...
Problemet er selvfølgelig at han likevel ikke er frisk!! Nå har han gått snart 6 år på thyroksin, og i stedet for å bli bra blir han stadig snikende verre... Egentlig passer symptomene hans bedre på hypothyreose nå, enn det de gjorde da sykdommen ble oppdaget. Bl.a. er han blitt så utrolig frossen, han som tidligere jobbet utendørs hele vinteren uten å noen gang fryse! Og søvnbehovet er helt håpløst. Vi har fått barn siden 2002, og nå er en vanlig replikk hjemme hos oss om kveldene: "Nå må er det leggetid unger, for nå har pappa sovnet!" Dvs: han sovner ofte (2 av 3 dager) FØR ungene sånn ca i 20-tida. Og så sover han helt til morgenen. Så godt som umulig å vekke. I helgene sover han gjerne 12-14 timer om natta.
I tillegg har han store problemer med leddsmerter, verst i anklene, men egentlig i alle ledd. Legen tok noen prøver, og sa han hadde podagra (urinsyregikt), og han tar 200 mg Zyloric mot dette hver dag, men likevel blir det langsomt verre. I følge legen er han frisk av dette også...
Muskelsmerter i tillegg, daglig.
Mageproblemer har som sagt ført til totalt tre innleggelser, og han er i ferd med utredning m tanke på Chrons, men de har ikke funnet noe enda. Tror ikke de gjør det heller.
Sjekket for B-12 mangel for 6 mnd siden, svaret var "normalt", aner heller ikke der nøyaktige verdier.
I tillegg kommer humøret, og det synes jeg egentlig er verst. Men det er det ikke sikkert han har merket selv en gang. Han er blitt så, tja, lat? Jobber og står i borte, tar ikke ansvar for NOE som HELST hjemme. Orker ikke, gidder ikke, bryr seg ikke... Sur og negativ, ser svart på det meste. Takler ikke ungene når han er sliten, glefser etter dem og er usaklig. Selv om han er utrolig glad i dem, og tidligere har vært verdens snilleste og mest tålmodige mann ovenfor barn. Og synes han er glemsk... " Gammel" kunnskap sitter som støpt, men å huske at jeg har gitt beskjed om at jeg jobber kveldsvakt på fredag derimot... Eller hvor lommeboka hans er... Eller mobilen... Egentlig har han gitt opp det meste, inkludert å bli frisk.
Huff, dette ble et langt, sytete brev! Men konklusjonen er: Dette går ikke lenger!!!!! Jeg er alenemor MED samboer, og jeg synes jo synd på kjæresten min også.
Så nå skal jeg bestille nok en legetime, men denne gangen skal jeg være med selv, og være velinformert furie som stiller spørsmål og stiller krav! Og der trenger jeg litt hjelp fra folk med erfaring fra sykdommen:
Såkalt T3, Liothyrinin, det bør vi vel kreve at han prøver? hva er vanlige doseringer her? Og han bør vel ikke senke dosen med Levaxin, når det virker så dårlig i utgangspunktet?
Hva med Armour? Er det vanskelig å få tak i/startet på? Ser for meg at legen vil blånekte for å bruke et slikt "useriøst" produkt? Problemer i forhold til andre medisiner/sykdommer?
Hva er normalverdi for B-12? Bør vi kreve ny blodprøve for å se utvikling? Hva er de beste verdiene for TSH, T4 og T3 for å føle seg frisk?
Bør vi kreve henvisning videre til endokrinolog (og hva er egentlig det...?) Hva med reumatolog? Svigermor har leddgikt, er det noen arvelig faktorer her?
Håper noen orker å pløye seg gjennom dette og svare!
Uansett var det litt terapi i å få kvittet seg med litt frustrasjon. :)