Lavt stoffskifte og Grete Roede
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ingvild
Har gått ned ca 10 kg på ca 8 mnd, med lavt stoffskifte. Men som deg har detvært vanskelig innimellom,da jegsto stille,var og på Greteroede:)
La meg gjerne få utdype hvordan jeg greide å gå ned i vekt med Greteroede. :)
Jeg har gått på mange Greteroedekurs, og det er det eneste som funker for meg, fordi det er livsstilendringer som jeg kan leve med på sikt, ingen kjappe løsninger, som fører til jojo-slanking.
Jeg har tidligere gått ned 20 kg, men gikk de opp igjen da jeg var gravid, så nå er planen 15 til (har tatt av 10 hittil).
Jeg merker en forbedring av vaner etter 5 Greteroedekurs, som dere skjønner så er ikke slike endringer gjort over natta!:D Jeg spiser mindre porsjoner, er mer aktiv, og finner matglede i sunn og variert kost. Er ikke lengre så avhengig av snop. Sunn mat kan og være god! :)
Det er veldig viktig å regne ut daglig energiforbruk, og planlegge hvor mye mat en dermed kan spise. Med mine 170 cm og 80 kg, har jeg et daglig energiforbruk på ca 2000 kcal, uten trim ca 2400 kcal med trim. Så jeg har da funnet ut at jeg skal spise ca 1500 kcal om dagen når jeg er på slanking. Dvs. 900 kcal i minus per dag x 7 dager er 6300 kcal forbrennt på en uke, som tilsvarer ca en kg i minus. Å gå ned i vekt er i prinsippet et regnestykke, hvor du skal forbrenne mer enn du spiser:)
Slik finner du ut hvor mye du skal spise:
Vekt x 10 = + (høyde x 6,25) - (alder x5) - 161 for kvinne, + 5 for mann = Hvilestoffskifte
x faktor for hverdagsaktivitet (1,3 for stillesittende arbeid og fritid, 1,4 for stillesittende arbeid og noe aktiv fritid og 1,5 for fysisk arbeid/meget aktiv fritid) = energiforbruk før trim
Antall trimpoeng per uke x 28,58 = daglig energiforbruk
Er daglige energiforbruk under 2000, skal du spise 1300 kcal per dag
1900-2400, 1600 per dag
2300-2800, 1900 per dag
2700-3200, 2200 kcal per dag
3100 eller mer, 2500 kcal per dag
Til frokost spiser jeg 2 brødskiver (grove) med magert kjøttpålegg, magerost, makrell, mager leverpostei el. Drikker et STORT glass vann (anbefales 1-2 glass vann til hvert måltid, evt. ca 2 l vann per dag). I tilegg må jeg ha dagens dose av grønnsaker (skal ha 3 store porsjoner grønnsaker per dag), knasker gulerot, sukkererter, paprika, kål ved siden av. Antall kcal: 200.
Så spiser jeg enten det samme til lunsj, eller en god frokostblanding uten sukker, feks. Go dag sin fruktmusli eller Fitness, eller Branflakes eller Havrefras med melk. Ant kcal: 200. Vann og grønnsaker hører også med her!
Så et lite mellommåltid med 100 kcal ca kl 15, + vann og grønnsaker! Ant. kcal: 100.
Så var det middag, her kan en spise alt av magert kjøtt, feks. svin, kylling, eller fisk. Jeg spiser en liten porsjon på ca 400 kcal. Og da spiser jeg f.eks. 2 små poteter, 150 g kjøttt (ustekt) og masse grønnsaker! Det er mer proteiner enn karbohydrater og halve tallerkenen skal være grønnsaker. Sauser og lov, men velg en mager en.
Så et lite måltid igjen til kvelds på ca 100 kcal, også har jeg 200 kcal til frukt og 200 kcal til yoghurt (helst lettyoghurt).
Så et lite kosemerke, 50 kcal til godis per dag.
Sv: Lavt stoffskifte og Grete Roede
Ingvild?
Føler du aldrig nogensinde sult, mens du praktiserer "Grete Roede"? Og hvordan vedligeholder du vægttabet når du vender tilbage til "normalt" kalorieforbrug? Eller går du permanent på 1500 kalorier/dag?
Og så det sidste: bruger du nogen form for tilskud af vitaminer/mineraler og fedtsyrer sideløbende med din Grete-Roede-kost-princip :?:
Jeg går ud fra, at du ikke ammer mere.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Ingvild?
Føler du aldrig nogensinde sult, mens du praktiserer "Grete Roede"? Og hvordan vedligeholder du vægttabet når du vender tilbage til "normalt" kalorieforbrug? Eller går du permanent på 1500 kalorier/dag?
Og så det sidste: bruger du nogen form for tilskud af vitaminer/mineraler og fedtsyrer sideløbende med din Grete-Roede-kost-princip :?:
Jeg går ud fra, at du ikke ammer mere.
Nei, jeg er aldri sulten, har aldri vært sulten mens jeg har gått på GR! Det er nok fordi ved å gå på Greteroede så får en i seg masse fiber i form av grønnsaker og grovt brød som gir en veldig god metthetsfølelse. Fordi en ikke reduserer maks på matinntaket (minus ca 500 kcal pr dag er jo ikke så mye mat egentlig) og ikke går for raskt ned i vekt, åpner jo det også for at en ikke føler sult!:)
Nei, ikke 1500 kcal per dag (men som sagt ant kcal er alltid individuelt fra person til person, kommer ann på vekt, høyde, alder, akt. nivå mm) etter en er ferdig på kurs. En må opp igjen på vanlig energiforbruk, for meg var det ca 2400 kcal, ellers så vil en kunne risikere å gå opp i vekt ved selv de minste utskeielser. Og en må gradvis øke energiinntaket med ca 200 kcal per uke, så kroppen venner seg til økt matmengde:)
Jeg syntes det var litt vanskelig å holde seg der, men det er jo med Greteroede som med alle andre vektredusksjonsmetoder, en lærer mens en går...og endringene sitter i HODET...det blir feil å tro at en lærer å legge om sine vaner ved første forsøk...Jeg er ennå ikke ved veis ende i å omlegge mine matvaner, men jeg kan med sikkerhet si at jeg ivertfall lever mye sunnere nå enn hva jeg gjorde, og at jeg er godt på vei og mye mer bevisst på eget kosthold! :)
I tilegg til sunn mat, bør en ta multivitamintabl. og Tran daglig.
Ammer ikke lengre nei, slanking og amming hører ikke sammmen:) Har aldri ammet,skal sies:)
Vel - regnestykker kan nok fungere på de som har et stoffskifte som fungerer.
Da kan man legge til grunn alle de forutsettninger som er grunnleggende for energiregnestykket.
Så er det ikke hvis man har stoffskiftesykdom.
De som behandles for dette, har varierende grad av nytte av behandlingen.
Behandlerapparatet hevder selv at de fleste har god nytte av den vedtatte behandling - uten å spesifisere tall.
Jeg fikk selv et svar på et direkte spørsmål på at 10-12% ikke var vellykket.
(i mine ord - var mislykket !)
Jeg mener jo det er mange fler.
Noen har det fint i starten av behandlingsperioden, men får problemer etter en tid. De reddes heldigvis av å hoppe av Levaxin og over på et av Tyroidene.
Og da kunne de jo ha vært spart for år med symptomer.
Det blåsen man i og soler seg heller i 88% vellykkethet !
Men over til mitt anliggende.
Det er at dette regnestykket kan du ikke gjøre gjeldende for oss Ingvild.
Da jeg gikk på Levaxin og vekten økte tross over 1000 årlige treningstimer ville jeg gjøre noe, og dro på hytta i 3 uker, løp i fjellet 2-3 timer hver dag og levde på under 1000kCal/dag. Sunn mat.
Og når jeg kom hjem sto vekta på det samme - den gang ca + 12kg.
Noen år senere gikk jeg over på Armour og var da +18. Da tok det 3mnd før de 12kg var borte, og etter et år var jeg nede.
Vektproblemer i forbindelse med hypothyreose er etter min erfaring helt ute av tankebildet i behandlermiljøet.
Og da kan de jo ikke ha forstått så mye av hva hypothyreose gjør med en.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Vektproblemer i forbindelse med hypothyreose er etter min erfaring helt ute av tankebildet i behandlermiljøet.
Enig.
Tillykke med din succes, Ingvild. vink11 Men som det fremgår af din første tråd her på forummet Lavt stoffskifte etter graviditet er du først blevet syg efter fødslen i marts 2009 og udviklingen af dine tal tyder på, at du trods (en lille, men alligevel) dose af Levaxin - bliver ikke raskere og at dine antistoffer stiger. Da jeg svarede dig i den første tråd, var jeg ikke klar over at du nu lever på en lavkalorie- og fedtfattig kost. Så er det klart, at dette - når du både lever på denne kost og din dagdose af Levaxin ikke er højere - i fælleskabet forværrer din sygdom.
Lavkalorie- og fedtfattig kost er ikke for stofskiftesyge! Høj protein-, normal- eller høj (rette) fedt- og langsomme (ikke goitrogene) kulhydrater med mindst muligt gluten og med ikke for højt fiberindhold er kosten for hypothyreose-patienter.
- Kost med højt indhold af ikke vandopløselige fibre hæmmer optag af Thyroxin.
- Råkost sammensat med goitrogene grøntsager direkte hæmmer skjoldbruskkirtlens hormonproduktion og gør kirtlen sårbar for autoimmunt angreb.
- Glutenholdige kulhydrater, uanset fuldkorn eller ikke, trigger antistofferne frem og øger omdannelsen af T4 til rT3, der erstatter T3 og hæmmer stofskiftet.
- Mangel på fedt i kosten reducerer kroppens alle hormoner, svækker binyrerne og øger omdannelsen af T4 til rT3, der erstatter T3 og hæmmer stofskiftet.
- Mangel på fedt i kosten vil hos thyreoidea-syge tvinge leveren i "kompensations-modus" og få derved kroppens kolesterol-lagre til at vokse yderligere.
Det er blot et lille udpluk af, hvad lavkalorie- og fedtfattig kost gør mod skjoldbruskkirtlen og binyrerne. Det er disse to kirtler, der i fælleskabet opretholder forsøg på at holde kroppen skadesløs mens stofskiftesygdom udvikler sig. Hvor skjoldbruskkirtlen ikke magter - kompenserer binyrerne indtil.... også de, en skønne dag ikke længere kan magte opgaven, såfremt vi ikke selv støtter om disse to kirtler med den kost vi vælger (og vigtigst: fravælger) og tilskud af livsnødvendige mikronutrienter, hvor en multivitaminpille er langt fra nok til at sikre kirtel- og hormon-støtte ved hypothyreose uanset autoimmun eller ikke.
Det fremgår klart af din beskrivelse her i tråden, at du er meget begejstret for "Roede-metoden" og at det fungerer for dig berør på, at du er så "ny" en stofskiftepatient. Du er ikke så gammel og da din sygdomshistorie er først startet i foråret 2009, har du fortsat masser af fysiske- og biologiske ressourcer det lave stofskifte endnu ikke har tømt/svækket, og derfor vil der fortsat gå et rum tid, før du bliver mere ligestillet med andre stofskiftesyge i forhold til effekten af "Roede-metoden".
At "Roede-metoden" samtidigt bringer stofskiftesyge tættere på sygdommen er en trist kendsgerning, der kommer til at bevise sig selv senere i livet, idet hypothyreose har man på livstid og om man kan opretholde et godt liv med sygdommen, eller ikke - er langt fra altid noget den stofskiftesyg selv kan gøre så meget ved - og her kommer "Roede-metoden" til svigte en skønne dag, da det som skal til at efterleve "Roede-metoden" er også det, der svækkes efterhånden af en forkert eller underbehandlet hypothyreose samt af hypothyreose-uegnet kost, fluor og klor i husholdningen osv.
"Roede-metoden" er perfekt for raske mennesker, mennesker med sunde hormonkirtler og mennesker med uforstyrret viljestyrke og i psykisk balance (eller tæt på), og for autoritetstro mennesker. Derimod vil thyreoidea-syge mennesker, af "Roede-metoden", på sigt opleve ikke alene forværring af sygdommen (som følge af lavkalorie-, fedtfattig, goitrogen og glutenholdig kost), men også de hyppigt tiltagende personlige og mentale nederlag, efterhånden som "Roede-effekten" reduceres og man begynder modtage kritisk respons fra sine omgivelser med anklager om, at man gør ikke sit bedste og at "det ikke kan passe medmindre man snyder" dvs. ikke overholder godt nok "Roede-metoden".
Det vil ske fordi det ligger i selve konceptet bag "Roede-metoden", at den er 100% og ubetinget effektiv og skulle effekten udeblive, er det ikke "Roede-metoden" der er noget i vejen med, men kun og udelukkende må fejlen findes hos dem, der praktiserer den ("forkert"), dvs. os selv.
Det er i min verden klart det mest betænkelige ved "Roede-metoden": opnår man succes, er det "Roede-metodens" fortjeneste. Opnår man ikke succes - er det ens egen skyld.
Personligt kender jeg ingen overspisende og dovne (late) stofskiftesyge.
Binyrer
Kolesterol
Kosthold
og Hypothyroid Nutrition eller Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold indlæg nr. 36-40 (oversat efter bedste evne til dansk).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Personligt kender jeg ingen overspisende og dovne (late) stofskiftesyge.
Det gjør ikke jeg heller.
Men jeg føler meg stadig vekk tråkket på og stigmatisert, særlig når jeg får beskyldninger om at jeg bare bruker stoffskiftet som en unnskyldning for ikke å gjøre noe med min egen vekt.
Jeg bruker det ikke som noen unnskyldning. Det er en forklaring på min tilstand. Jeg har faktisk ikke hatt et kosthold som skulle tilsi at jeg skulle bli større enn normalt. Jeg hadde heller ikke en livsstil som skulle tilsi at jeg skulle bli større enn vanlig, før jeg ble syk.
I og med at jeg jobber som instruktør i vannaerobic, synes jeg faktisk at jeg gjør en god innsats selv for å gå ned. Men selv om jeg har et sunt kosthold og trener, så går jeg jo ikke ned i vekt så lenge stoffskiftet ikke er oppe på normalt nivå!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Vel - regnestykker kan nok fungere på de som har et stoffskifte som fungerer.
Da kan man legge til grunn alle de forutsettninger som er grunnleggende for energiregnestykket.
Så er det ikke hvis man har stoffskiftesykdom.
De som behandles for dette, har varierende grad av nytte av behandlingen.
Behandlerapparatet hevder selv at de fleste har god nytte av den vedtatte behandling - uten å spesifisere tall.
Jeg fikk selv et svar på et direkte spørsmål på at 10-12% ikke var vellykket.
(i mine ord - var mislykket !)
Jeg mener jo det er mange fler.
Noen har det fint i starten av behandlingsperioden, men får problemer etter en tid. De reddes heldigvis av å hoppe av Levaxin og over på et av Tyroidene.
Og da kunne de jo ha vært spart for år med symptomer.
Det blåsen man i og soler seg heller i 88% vellykkethet !
Men over til mitt anliggende.
Det er at dette regnestykket kan du ikke gjøre gjeldende for oss Ingvild.
Da jeg gikk på Levaxin og vekten økte tross over 1000 årlige treningstimer ville jeg gjøre noe, og dro på hytta i 3 uker, løp i fjellet 2-3 timer hver dag og levde på under 1000kCal/dag. Sunn mat.
Og når jeg kom hjem sto vekta på det samme - den gang ca + 12kg.
Noen år senere gikk jeg over på Armour og var da +18. Da tok det 3mnd før de 12kg var borte, og etter et år var jeg nede.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ivertfall ett bevis på at det faktisk er mulig å gå ned i vekt, på Greteroede selv med lavt stoffskifte!:D Jeg har gått ned 10 kg på ca 8 mnd, utelukkende på Greteroede, med lavt stoffskifte. Men jeg tror at noe av kluet er å spise nok for å holde oppe forbrenningen og en måvære tolvmodig, for klart jeg ogsåharmøtt motbakker og stillstand underveis...
Om det ikke funker for noen, blir det ivertfall galt å si at det ikke funker overhodet, for på noen funker det ivertfall. Det bør ivertfall gjelde de som er under behandling (at det funkerfor de).
Jeg tror også at riktig mat, sunn mat, hvor en spiser nok er med på å gjøre så stoffskiftet opprettholdes og en ikke får for lavt stoffskifte. Ergo en kan spise seg til et bedre stoffskifte. :=)
N`Finn, å slanke seg på 1000 kcal per dag, med så mye trim, selv med sunn mat, tror jeg ikke er noen god ide. Du som er mann også, det er altfor lite mat! Ikke rart vekta sto stille, kroppen vil kjempe mot et så lavt kcal inntak og holde på alt du har av energi og skru ned forbrenningen! Har prøvet å spise så lite jeg også, men da stoppet forbrenningen min helt opp, og det var mens jeg hadde lavt stoffskifte!:) Legen min sa også at det ikke var bra å få i seg så lite som 1000 per dag, når en har problemer med stoffskiftet!