Henvist til MR - istedenfor spyttprøve
Ja - så lurer jeg på om MR er vel så bra som spyttprøve.
Jeg hadde med meg utskrift av en Eystein Huseby-artikkel (ROAS på Haukeland) -
men jeg tror ikke hun (legen) hadde tid til å lese det.
Noen som har erfaring her, dvs om bruk av MR i en binyrebark-forbindelse.
Eller som har kunnskap rundt det..?
Jeg har brukt søkefunksjonen men på MR kommer ingenting.
Sv: Henvist til MR - istedenfor spyttprøve
Medmindre denne læge har en konkret mistanke om knuder i binyrene - er denne undersøgelse (mener jeg) spild af penge. En MR-scanning plejer koste et par tusinde eller tre. Normalt er denne undersøgelse benyttet ved begrundet mistanke om Cushings eller anden kondition hvor overproduktion af cortisol er spredt ud over hele døgnet. Mit bud er at lægen har misforstået noget her.
Det er en ofte forekommende fejl lægerne begår ved at fokusere på cortisoldannelsen uden at være klar over, at når binyrene danner for meget cortisol på forkerte døgntider udelukker dette ikke at binyrene totalt set kan være underaktive alligevel. Det er netop denne tilstand man kan af- eller bekræfte ved at fastslå døgnvariationen ved spytprøven udtaget hjemme fire gange fra morgenstunden til sengetiden.
Derfor - medmindre lægen virkelig mener at du kan have svulster i binyrene medførende overproduktion af cortisol - hælder jeg til den teori, at lægen ikke aner hvad forskellen er mellem hyper- og hypoadreni, uanset årsagen. I min bog er det spild af tid og penge. Det ville være langt nemmere, langt billigere og langt bedre diagnostisk at rekvirere spytprøve-kit til brug derhjemme.
Problemet er generelt desværre, at lægerne har hovedsageligt lært kun om to binyretilstande: Cushings (for meget) og Addisons (for lidt). Alt derimellem eksisterer (stort set) ikke. Selv om mild- og moderat binyreinsufficiens medfører dramatiske og permanente konsekvenser for mennesker med long term stofskiftesygdom - er kendskabet til, viden om og behandling af denne tilstand hverken officielt anerkendt endsige praktiseret af vores læger. Mit bud er at du efter MR-scanningen er taget og analyseret - får du besked på at du kan roligt glemme dine binyrer fordi de er bare så friske. nenex:
Kan du ikke gå til legen en gang til, med enda mer stoff, og be nok en gang om spyttprøve, FØR MR? Rolig og sindig forklare legen at du nå kjenner 20-30 mennesker i Norge med lavt stoffskifte og binyrer som ikke fungerer. Og at dette nok er nytt for mange leger i Norge, men gammelt nytt for mange leger i USA? Og fortelle henne at du antar at MR er spill av samfunnets penger. Og at en spyttprøve ikke koster samfunnet mer enne et lite blodprøvepanel gjør. Fortell henne at binyrer som ikke fungerer som de skal sannsynlig er skyld i mange uføretrygdede, og at du gjeren vil stå på, både for egen del og samfunnets. Og bla-bla videre til legen kanskje skjønner?
Jeg tror det falle mange leger tungt for brystet å innse at vi er i en tid hvor pasientene kommer til legekontoret med mer kunnskap i enkeltsaker enn legen besitter. Det ligger langt inne for de fleste av dem, de er "flinke gutter" og "flinke jenter". Og har surfet på flinkheten gjennom hele livet. Da er det ikke moro å bli dupert og føle seg litt dum av en "dum" pasient, hr Hvermansen!
Stå på, Kevlin! Lær legen din noe nytt :D:lol:
Jeg mener det er et naturlig at man innhenter så mye informasjon som mulig. En MR kan avsløre helt ukjent viten.
Nå tenker jeg mest på en venn av meg som var aktivt med i sykkelgruppa mitt på 80-tallet og drev eget firma. Jeg tenker tilbake til en tid jeg ikke hadde det minste peiling, og det virker det som at de man trodde på heller ikke hadde !
Plutselig var han ikke med mer. Bare han reiste seg fra kontorpulten rushet pulsen ivei til store høyder.
Han var til undersøkelse mange ganger og tilslutt innmonterte de pacemaker.
Som jo selvfølgelig ikke hjalp !
Hadde de tatt en MR av binyrene hadde de sett årsaken med en gang.
Der lå det en vanncyste som trykket på barken. Hver gang han bevegde seg førte bevegelsen til at adrenalin ble pumpet ut og pulsen rushet.
(den gangen brukte man røntgen og kontrastveske for å avbilde slikt)
Man kan ikke undersøke alt mulig.
Det må jo være symptomene som er avgjørende for hvilken undersøkelse man antar vil være best.
En av-vikende funksjonsprøve av binyrebarken er en god indikator for nødvendigheten av en MR ?
I tilfellet med min sykkelvenn syns jeg jo det er åpenbart at en funksjonsprøve hadde ledet dem på riktig vei. Hadde man ikke det den gangen ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
En av-vikende funksjonsprøve av binyrebarken er en god indikator for nødvendigheten av en MR ?
Problemet er, at Kevlin ikke har haft målt (tror jeg) nogen afvigende funktion af binyrerne, men vil gerne opnå viden om hendes binyrer er "stive" eller ikke. En MR-scan kan ikke påvise det, medmindre der er vævsændringer som følge af udvikling af f.eks. knuder i binyrerne, hvilket så kunne betyde at binyrerne er overaktive. Ikke underaktive = "stive". Det som en MR-scan her kan medvirke til er, at når resultatet ikke viser forandringerne i binyrerne, bliver Kevlin efterfølgende affærdiget med, at da "alt er i orden" (det kan man selv se på MR-scan) er der ingen grund til at foretage noget yderligere endsige rekvirere spytprøverne. Det er dette, jeg mener er "farligt" ved det forslag: en afvisning af yderligere undersøgelse.
Takk for svar :)
Det ante meg at dette var dyrere (for helsevesenet) og også mer kronglete for meg.
Men som n'Finn er inne på så vet man jo aldri .. kanskje det er ei mening med det
Så skulle jeg selvfølgelig også ha informert dere om at legen samtidig har henvist meg til sykehus
v/ endokrinolog/indremedisiner for videre utredning
med bl.a døgnurin for kortisolmåling og evt behandling.
Bakdelen er at det er fort flere mnd ventetid for å komme til sykehus :?
HEi så lenge, sa
Hvis du har økonomisk mulighet ,kan du jo ta spyttprøver hjemme ...det vil uansett være et godt utgangspunkt og vil være en god hjelp uavhengig av de andre undersøkelsene du skal få. Og du får noe "svart på hvitt"!
Døgnurin vil ikke si noe om variasjonen, kun mengde i løpet av et døgn.
Får du blodprøvemåling av kortisol kl.08.00, skal denne tas BASALT, og det skjer jo ikke i praksis så sant du ikke er innlagt på sykehus, eller noen kommer hjem til deg før du står opp om morgenen!!