Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Jeg er gravid i 6 uke. Siden jeg jobber på lab tar jeg bp hver uke for å følge med på TSH og fT4.
Sist bp på Aker 11/12
TSH 0.52 (0.2-3.5)
fT4 16 (8-22)
"Min lab" 28/12
TSH 1.35 (0.2-4.5)
fT4 21.68 (8-22) mistenkte at denne var falsk forhøyet, da jeg måtte ta dobbel dose dagen før, fordi jeg glemte pilla dagen før der igjen ...
Endo'en min mente at siden fT4 var så høy og TSH var under 1.5 var det ikke nødvendig å øke, men skulle ta en bp til uka etter.
"Min lab" 05/01
TSH 2.94
fT4 21.16
(Denne prøven sendte jeg også til Aker for kontroll der, samt utvidet prøver siden vi bare har TSH og fT4 hos oss)
???
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?? Jeg har ikke øket dosen siden i sommer og den har ligget stabilt på ca 14. Så blir jeg gravid og den burde gått ned, men nei - den øker?? Men nå er TSH nesten 3 så jeg burde vel øke. Men fT4 er fortsatt over 20 ... Vet ikke jeg
Ringte endo'en min, men hun var opptatt med pasienter så skulle ringe meg tilbake. Det rakk hun tydeligvis ikke ..... Hva tror dere?
Sv: Syns dette er rart ...
http://www.legeforeningen.no/id/121944.0
Du kan jo lete nedover til du finner " Årsaker til at fritt T4 ikke stemmer"
En skal nok ha i minnet at blodprøver ikke alltid stemmer.
Se også artikkelen om Heterofile antistoffer hvor målingen førte til feilbehandling.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
Det som står om metabolisering av thyroxin ved thyreioditt bekrefter jo at men ikke altid kan stole på blodprøver.
En av årsakene til at din FT4 er såpass høj kan skyldes at HCG (gravid - hormonet) kan ha en TSH liknende effekt på skjoldbrusk kjertelen din. Men hvorfor din TSH er høj skjønner eg ikke. Dette har eg fra min koselige endokrinolog som eg ser jevnlig nå for tiden da eg er gravid med Graves.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Unn
En av årsakene til at din FT4 er såpass høj kan skyldes at HCG (gravid - hormonet) kan ha en TSH liknende effekt på skjoldbrusk kjertelen din. Men hvorfor din TSH er høj skjønner eg ikke. Dette har eg fra min koselige endokrinolog som eg ser jevnlig nå for tiden da eg er gravid med Graves.
Ja, det var det endo'en min også sa da hun endelig ringte meg tilbake. Tenker at det er bra at fT4 er så høy, så skulle ikke bekymre meg særlig over TSH. Men fortsetter å ta prøver hver uke så evt endringer oppdages tidlig
Sv: Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Bra og bra fru Blom... Det er ganske ubehageligt hvis du spør meg, men det er vist bedre å være for høj enn for lav i forbindelse med eventuelle fosterskader. Ellers så vil eg råde deg til å be om å få målt TRAS da det kan gi trøbbel senere i graviditeten og at barnet evt får en forbigående hypertyrose når det blir født.