operasjon når man har hyotyrose
Er det noen som har erfaringer med å bli operert når man har hypotyrose? Da tenker jeg på en hvilken som helst operasjon altså og ikke fjerning av kjertelen.
Lurer på om det tok ekstra lang tid å komme seg etc. Jeg skal opereres i sommer så jeg lurer litt. Tar gjerne i mot tips. Vanligvis er jeg sprek etter operasjoner, men nå har jeg jo fått denne forb...sykdommen så da er det kanskje annerledes.
operasjon når man har hyotyrose
Hej Yvette
Jeg mener at hvis stofskiftet er "velreguleret" (ligger inden for normalområdet-får eltroxin nok til at stofskiftet ligger i normalområdet) burde operasjonen hele på normal tid. Min endo fortalte mig at en af årsagerne til at TSH skal ligge i det lave område (TSH ml. 0,5 og 1) er at sikre at der er nok T4 til at danne det aktive T3. T4 lagres (gemmes). Det bliver omdannet efter behov til T3 hovedsaglig i lever og nyre. Efter en operasjon er der et lidt større behov for T3 da kroppen bruger lidt mere energi til at hele sine sår. Hvis man har for lidt lagret T4 vil processen gå langsommere og man restituerer langsommere.
I en normal skjoldbruskkirtel dannes der ca 10 % af det aktive T3 direkte i kirtlen - og resten af T3 omdannes fra T4 i lever og nyre. Ved en ikkefungerende kirtel skal alt T3 omdannes fra T4 i lever og nyre, derfor skal TSH ligge i den lave ende (for at sikre at der dannes nok T3)
Håber ikke det var alt for rodet.
KH Kerstin :)