E-MCH, PS-NATRIUM, A2GLO, LEU. Noen som vet hva dette betyr?
Har fått utskrift av blodprøvene som jeg tok for en stund siden. Ser at prøvesvarene mine som ikke er innenfor normalen, er merket med en liten stjerne. Det gjelder disse: E-MCH, PS-NATRIUM, A2GLO, LEU og noen flere. Hva er dette for slags prøver? Skal jo spørre legen om det neste gang, men det blir en stund til neste time. Han sa til meg at alt var i orden, så kanskje ikke disse prøvene er så viktige?
Sv: Noen som vet hva dette betyr?
Jeg syns jo selv at alle av-vikende prøver er viktige å undersøke nærmere. Også prøver som er like innenfor de oppsatte referansegrenser.
Så er det jo viktig å følge dem opp med nye prøver senere.
Og særlig når man har stoffskiftetilstander !
Det kan si noe om behandlingen av stoffskiftet og hvor god (dårlig) effekt denne har.
Det var jo spesielle prøver dette og jeg vet ingenting om hvordan de kan tolkes inn i et symptombilde som inkluderer stoffskifteproblemer.
Du finner noen av dem i denne lista : http://www.furst.no/bb/index6.html
Og hvordan analyselabben tolker prøvene.
S-Alfa 2-GLO(bulin) tror jeg er glykoproteiner. Tatt for feks melkeallergi ?
http://www.helse-midt.no/templates/S...____66695.aspx
LEU - kan det være leukosytter ?
PS-NATRIUM - for saltbalansen i kroppen. Styres av Aldosteron fra binyrebarken. Denne skal være godt kontrollert av kroppen.
E-MCH finner du på furst - er formen og fargen på de røde blodlegmene og har med deres evne til å transportere saker og ting.
Viktig sak.
MCH pleier å være sammen med MCV og MCHC, og E betyr erytrocytter.
De ser etter : størreslen og fargen på de røde blodlegemer.
Men som sagt, de pleier å bestille alle de tre samtidig.
Små bleke røde blodceller betyr at man er anemisk fra blødning,
store bleke røde blodceller betyr at man mangler b-12, og man kan se andre interessante ting.
Størrelsen og fargen kan man trekke slutning på av de prøvene og referanseområdens osv. Det fins tabeller der ute hvor man kan avlese dette.
(forresten så er det også typisk med en anemi av ubehandlet hypotyreose)
PS-natrium , natrium er en helt vanlig prøve men jeg vet ikke helt hva ps her er.man ser alltid på natrium samtidig med kalium ellers betyr det ikke så mye. Hvis natrium er lavt skal kalium være tilsvarende høyt. er de begge lave så opptas rommet imellom av noe, for eksempel har vedkommende høyt blodsukker. så en slik paseint en gang og det viste seg at han knaksje prednisolon 8som jo øker blodsukkeret) (hand hadde vondt i ryggen og da kan jo steroider hjelpe. Men ibux ville vel vært et bedre valg)
Ditt lab har alltid eller nesten alltid alle prøvene på nett og referanseområdene og forklaringene.
leu er leucocytter.
Tusen takk for hjelpen, dette skal legen min søren meg få forklare for meg! Mange av prøvene ligger heeeelt på grensen av ref.verdi, mange ligger endel over eller endel under.
Hittil har jeg med bøyd nakke godtatt legesekretærenes og legens overbevisende kommentar: "Prøvene dine er veeeldig fine!" , og de spanderer gjerne et hjertelig smil attpå.
Og vet dere hva, jeg skjemmer meg alltid etter et legebesøk. Føler nesten at jeg har "misbrukt" en legetime, som så mange trengende må vente på. Syke barn, minstepensjonister osv. .
Jeg er jo ikke syk!! Har fått det bekreftet gang på gang... "Har ikke noe med stoffskiftet å gjøre iallefall....."
Fikk skrevet ut prøveresultatene, men når du er så dårlig at det å lese se&hør blir anstrengende.... Da er det vanskelig å sette seg inn i ting. Men har så smått begynt å prøve, etter å ha lest her på forumet. Prøver å sette meg inn i blodprøveresultat iallefall, siden fastlegen ikke makter å se sammenhenger....
Jeg hadde aldri gått til en lege mer, hadde det ikke vært for den sympatiske organisasjonen NAV.
Har kjempet og grått, kjempet og grått, i så mange år.
Hvorfor tar de alle disse prøvene, uten å kunne gi meg et eneste råd? Hadde de sagt at jeg måtte spise sursild i alle måltider resten av mitt liv, hadde jeg godtatt det!! Hvis det hadde betydd at jeg ble bedre -JA, selv om sursild er det verste jeg vet!
Jeg ser at det er erfarne folk her på forumet, og det gir mye kunnskap.
Men en annen og kanskje like viktig ting, er den omsorgen og støtten som ligger bakhjerte1
En riktig god, stressfri, dyp, og mirakuløst helbredende Jul
ønskes til alle!
Det du skriver her er virkelig skremmende - at det går an idag !
Blodprøver skal bare brukes som en hjelp til å stille en diagnose.
Blodprøver er helt ubrukelige til å friskmelde noen !
Jeg får bare ønske deg en riktig fredlig Jul knokkel.
Du kan godt liste opp alle prøvene og svarene og hvilket lab det er, eller referanseområdene, så får du kanskje noen kommentarer og forklaringer her. Noen av oss synes det er litt spennede å forklare ting og har vært borti diverse prøver og pasienter.
Ikke føl seg alene, vi er mange som ikke blir trodd av legen og han ser på prøvene og de er avvikende men vi får beskjed om at alt er bra. Mulig at legensekrietæren vil liksom berolige "nervøse" pasienter. Det fins jo dem med legeskrekk. Men det funker ikke med stoffskifteprøver. Vi må ha alle tallene.
Og vi må behandles etter symptomene, ikke etter labprøver, altså at legesekretæren ser om labben har satt asteriks ved siden av svaret. (asteriks betyr stjerne her)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Og vet dere hva, jeg skjemmer meg alltid etter et legebesøk. Føler nesten at jeg har "misbrukt" en legetime, som så mange trengende må vente på.
Godt sagt, Knokkel ...
xx9
Sv: E-MCH, PS-NATRIUM, A2GLO, LEU. Noen som vet hva dette betyr?
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende.... Jeg begynte å slite alvorlig allerede i 2002. Aner ikke hvor høy TSH var da jeg endelig fikk diagnosen. Legen var lite villig til å gi meg opplysninger om sykdommen, jeg fikk beskjed om å ta 50 mg levaksin (thyrox eller hva det hette der), og komme tilbake om et år til nye blodprøver. Da bodde jeg i utlandet. Jeg ble ikke noe nevneverdig bedre av å ta 50 mg levaksin, så jeg flyttet hjem til Norge.
Jeg trengte hjelp av familien, livet mitt gikk sakte i oppløsning!! Her fikk jeg omsider internett, og leste for første gang om Armour. Jeg gikk til fastlegen min og spurte om å få prøve dette. Han lo så han ristet! (Den arrogante idioten!) Jeg byttet fastlege, og denne gang hadde jeg ikke tenkt til å gi meg. Jeg løy, og sa at jeg hadde alltid fått Armour den tid jeg bodde i utlandet, og at det fungerte mye bedre for meg. Jeg fikk prøve Armour Thyroid.
Jeg merket forskjellen allerede etter den første tabletten med Armour. Herregud, det var redningen for meg!! Men det tar laaaaaang tid å bygge seg opp, når man har vært så langt nede. Noen ganger føles det som ett skritt fram og to tilbake..... Hele tiden varierte TSH, opp og ned, opp og ned..... Hadde jeg visst det jeg vet nå, at man ikke skal styre etter TSH når man tar armour, hadde jeg nok hatt det lettere.... Legen kjeftet og sa at TSH var lav og FT4 også. Han skjønte ingenting. Huff og huff! Vi ble enige om at jeg skulle prøve levaksin og liothyronin istedet. Det gikk fem uker, da var jeg så elendig at jeg ikke fant veien hjem, etter at jeg hadde vært på butikken. Samboeren sa at skulle det fortsette slik, orket han ikke å være sammen med meg mer. (og han er en tålmodig sjel!) Så var det tilbake på armour, men denne gang med 50 mg levaksin i tillegg. Et kompromiss med legen....
Ting begynte å gå bedre for meg.... Jeg begynte på yrkesrettet attføring, (utdannelse og jobbtrening). Var uhyre sliten, men det gikk på et vis. Vi flyttet, og jeg skiftet lege. UHELDIGVIS! Tenkte at det var bedre å slippe å kjøre så langt. Jeg kjører bare når det er høyst nødvendig! Denne nye legen har vist seg å være ubrukelig for meg. Skal ikke si at han er ubrukelig på alle områder, det vet jeg ikke. Sikkert mange som har nytte av ham, men hans navn skulle stått med et rødt, blinkende, faresignal bak, når det gjelder kunnskap om stoffskiftet. Jaja, nå er det forsent å bytte tilbake til den gamle legen som ga meg armour. Han har ingen ledige plasser mer. Og den eneste legen som har ledig plass her jeg bor nå er........ Ganske riktig, den legen som jeg har nå.... Jaja.... Han nekter iallefall å tro at de store kognitive problemene (blant så mange andre symptomer) har noe med det "velbehandlede" stoffskiftet mitt å gjøre. Så nå har jeg vært på EEG undersøkelse på sykehuset. Hva nå det skulle være godt for. Har jeg en hjerneskade, må det i tilfelle være fordi jeg har banket hodet i veggen etter å ha vært hos han. (Hehe, det var bare en spøk)
Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt "hva betyr dette":
ANTI-TPO ligger alltid over 1000
TSH og FT4 varierer hele tiden, men disse er ikke så interessante i denne omgang.
Men disse derimot, vet jeg ikke hva betyr:
B-EVF (HTC) 0,35 - 0,46 : 0,45
B-Hb 11,7 - 15,3 : 15
B-leukocytter 3,5 - 11,0 : 10,9
B-trombocytter 145 - 390 : 368
E-MCH 27-32 : 33*
E-MCHC 32-36 : 36
E_MCV 82-98 : 97
E-RDW 0,0-13,7 : 13
PS-NATRIUM 137 - 145: 146*
KALIUM 3,5 - 4,6: 4,5
PS-KREATININ 50 -90 : 63
A1GLO : 2,3
A2GLO : 7,4*
LEU : 10,6*
ELFO : -*
Huff, nå ble jeg sliten......
Jo, jeg skjønner deg nora, når du sier at enkelte pasienter har legeskrekk, og må behandles litt forsiktig. Skjønner deg veldig godt! MEN det er bare det at jeg har opplevd så mange ganger når jeg har ringt legekontoret, og bedt om prøveresultatene, så sier de bare : "prøvene er helt fine...", og når jeg ber om tallene, så har jeg hatt en TSH på 4,6 og en FT4 på 9. Da er ikke prøvene mine "fine" iallefall!! Derfor har jeg mistet tiltro, og derfor ble jeg litt nysgjerrig på de prøveresultatene som lå på grensen. Jeg innser jo at det kan være helt fantastisk å ha noen prøveresultat som ligger på grensen. Kanskje E-MCH i overkant av ref. område betyr at mine røde blodlegemer er eksellente, kanskje noen av de beste i verden, for alt jeg vet :D.
Men jeg vet hvilken forskjell det er å ligge i nedre og øvre referanse område i stoffskifte sammenheng. Kanskje, tenkte jeg, er det slik med andre blodprøver også?
Velvel, har ikke skrevet opp alle resultatene her. Noen vet jeg jo hva betyr. Ferritin, B 12 osv. Kanskje noen stusser over at "tilhørende" blodprøver mangler. Kan jeg i tilfelle skrive senere. Men jeg lurer så forferdelig på hva ovennevnte betyr?
Du verden..... Dette ble et langt svar. I min tilstand hadde jeg ikke orket å begynne å lese det engang:roll: Men håper likevel at noen gidder.....
Har brukt en hel dag på å skrive dette:roll: Blir takknemlig for svar.
Lenge leve Sonjas stoffskifteforum norsk1dansk1svansk1finsk1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Jaja, nå er det forsent å bytte tilbake til den gamle legen som ga meg armour. Han har ingen ledige plasser mer. Og den eneste legen som har ledig plass her jeg bor nå er........ Ganske riktig, den legen som jeg har nå.... Jaja....
Har du spurgt lægen direkte om han ikke alligevel ville tage dig ind som patient igen, Knokkel? kram1 Eller hvad med at besøge de apoteker som findes hvor du bor og spørge om de modtager Thyroid-registreringsfritak-recepter fra hvilke læger (hvis der er nogen)? Og så rette henvendelse til disse læger, for at høre om de vil tage dig ind som patient, uanset at de har lukket for tilgang af nye patienter? Sådanne læger er mere vant til at behandle stofskiftesygdom og det er sket for nogle her på forummet, at de takket denne fremgangsmåde skiftede til læger med bedre forstand på denne sygdom. tro2
Tusen takk for svaret, Anisakys1.
Du vet, du har alltid et godt svar på et vanskelig spørsmålxx2.
Min nåværende lege hadde aldri i livet skrevet ut et reg.fritak til meg, men han gjorde det pga min gamle lege. Han fornyet min resept på Armour.
MEN vet du hva? Han nektet å skrive ut nytt reg.fritak på Thyroid fra ERFA, når det ble produksjons-stopp på Armour.
Derfor ble det en vanskelig tid for meg på levaksin alene. Det var grusomt, og derfor sliter jeg ekstra tungt nå.
Heldigvis for meg, viste det seg at jeg kunne hente ut Thyroid fra ERFA på samme resept som Armour.
Takket være forumet, har jeg fått vite dette. Dessverre varer denne resepten kun ut august neste år. Hva skjer etter det??
Jeg kommer til å gjøre som du sier....
Selv hadde jeg ikke turt å tenke i de baner......
Kan jeg gjøre det? Kan jeg ringe å spørre om han vil ta meg tilbake som pasient?
Kan jeg gå på apoteket å spørre om noe sånt?
Men det er tross alt min livskvalitet det gjelder!!
Du gir oss alle mot.
Du tenker så rasjonelt og så klokt.
Jeg har et ønske for det nye året.....
Og det er at du blir med oss "nye" videre!!
Tusen takk!