Hypothyreose og svangerskap.....
La ut en link til en side her med tema skjoldbruskkjertel hormonterapi i svangerskapet http://www.medicalforum.ch/pdf/pdf_d...004-51-294.PDF. Dessverre finner jeg den kun på tysk og fransk. Så da har jeg tatt meg den frihet å oversette denne artikkelen til norsk. Av den grunn at jeg synes dette temaet er kjempeviktig!! Jeg er IKKE autorisert oversetter, heller ikke lege. Jeg vet faktisk ikke om det er lov til å oversette tekster på denne måten, uten å være autorisert. Men jeg tar sjansen likevel, og håper at jeg ikke blir saksøktxx1. Har gjort så godt jeg kan, godt mulig at ting er litt dårlig formulert, men jeg synes det var temmelig vanskelig å oversette fagspråk. Dessuten skriver han forfatteren av teksten milelange setninger.... Her kommer artikkelen:
Endokrinologi: Skjoldbruskkjertelhormonterapi i svangerskapet - 20 år 2 mnd for sent
Etter at det ble innført salt tilsatt jod i Appenzell-Ausserhoden 1922 og senere i de andre Kantonene (fylkene i Sveits) ble medfødt hypothyreose (spedbarns skjoldkjertel hormonmangel i sin maksimalform?), ansett for å være utryddet - den siste gjenlevende pasient døde sannsynligvis i 1970 årene. På denne tiden begynte de første studier, om den viktige betydningen av skjoldkjertelhormon for hjerneutviklingen til fosteret å vise seg, ble publisert, og en sammenheng mellom mors skjoldbruskkjertelhormonkonsentrasjon og den etterfølgende utvikling av barna beskrevet. (1)
Oppdagelsen av nærmest normale skjoldbruskkjertelverdier hos barn som hadde medfødt skjoldbruskhormon-synthesedefekt tydet på at mors skjoldbruskkjertelhormoner også kom inn i blodomløpet til fosteret, og bidro gjennom hele svangerskapet til fosterets hormonforsørging. Fosterets egen skjoldbruskhormonproduksjon kan imidlertid først påvises i slutten av første trimester. I realiteten har mors Hypothyroxinämie før 12 svangerskapsuke negative påvirkninger på den kognitive og motoriske utviklingen av barnet (2). For en mor med frisk skjoldbruskkjertel, fører det under påvirkning av østrogen i tidlig svangerskap blant annet til en økt thyroksinbindende Globulin og dermed en økt Tyroksin (T4)-bindekapasitet. Den samtidig stigende HCG i den thyroideale T4- sekresjon, som følge av økt behov for T4, som regel 50%, dekker resten av svangerskapsmånedene. Hos pasienter med Hypothyreose uteblir den kompensatoriske økning av T4-sekresjon, og må tilføres. (1)
De hittil noenlunde aksepterte retningslinjene har vært å måle skjoldbruskkjertelhormonene på slutten av første trimester, og justert etter T4 verdiene - med det mål å holde TSH i euthyreot område.
Men da forsterets tilgang til T4 gjennom det første trimesteret utelukkende kommer fra moren ,og hjerneutvikling til fosteret foregår allerede i denne perioden, ble i en nå publisert studie det nøyaktige forløp av behovet for T4 allerede i det første trimester ved pasienter med primær hypothyreose analysert. (3). Nitten pasienter med primær hypothyreose og ønske om svangerskap ble allerede før de var gravide rekruttert, og etter uteblivelse av første menstruasjon, gjennom hele det første trimester undersøkt, med to ukers mellomrom. Etter det, med fire ukers mellomrom. T4 dosen ble økt med 25 ug så snart TSH konsentrasjonen i det øverste laborspesifiserte referanseområde overskred 5 uU/ml. På de etterfølgende konsultasjonene fulgte en doseøkning på 12 ug, når verdiene lå mellom 5 og 10 uU/ml og 25 ug med verdier >10uU/ml. Ved seks av pasientene under T4 terapi, som hadde hatt kreft i skjoldbruskkjertelen, ble det tatt samme utgangspunkt, at de skulle ha TSH verdier mellom 0,5 og 5 uU/ml. Allerede i de første 10 ukene ble det funnet at TSH steg, slik at 85% av pasientene trengte høyere T4 dose, i gjennomsnitt 29%. (figur 1). Frem til 20.uke måtte T4 dosen tilslutt økes gjennomsnittlig 48% i forhold til dosen før Konzeption (unnfangelsen?), for å nå TSH målet. Behovet for T4 steg raskt mellom 6.og 16. Svangerskapsuke, for så å nå et platå. Påfallende var også den store variabiliteten på de individuelle hormonbehov, mellom 0 - 85% av utgangspunktet. Disse resultatene viser at den vanlige praksis med å øke T4 først etter den 12 svangerskapsuke, ved storparten av de gravide, vil føre til en undermedisinering i en kritisk fase av utviklingen til forsteret, med en mulig kognitiv svikt som resultat.
Forfatterne av dette studiet foreslår derfor på grunnlag av disse resultatene, at alt ved første tegn til graviditet, å ta 2 tabletter i tillegg til den vanlige ukedosen, ca 30% doseøkning, og snarest mulig få i gang en TSH dosetilpasning. Av forfatter denne publikasjons tilhørende editorials, blir en lignende framgangsmåte tilrådet - økning av T4-dosen med 25-50 ug ved tegn til graviditet og kontroll av TSH i løpet av 4-6 uker.
De fysiologiske forandringer på skjoldbruskkjertelhormonsystemet i det tidlige svangerskap er godt beskrevet i mer enn 20 år - den skildrede studien hadde vel for lengst kunnet blitt gjennomført, i det minste bare 19 pasienter undersøkt, for å erkjenne dette. Hos pasienter med primær hypothyreose skulle T4 substitusjon allerede i det tidlige svangerskap, eller enda bedre, ved planlegging av svangerskap bli skjenket oppmerksomhet.
Litteraturen som det henvises til her, finner du ved å trykke på linken over.
Sv: Hypothyreose og svangerskap.....
Tak Knokkel kram1 Godt gjort! Jeg ser, at din oversættelse er også kopieret i tråden Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel. Man kan ikke få for meget af denne type information, hvor også det lille barns fremtid afhænger af, at moderen får en ordentlig behandling. Børn er mit meget "svage" punkt og det skrev jeg også lidt om i dag her. Tak igen. hjerte1
Kjempebra informasjon du har lagt ut der, Anisaxx9 Temaet er utrolig viktig!! Det finnes så mye uvitenhet blant leger, at det er til å gråte av.... Leste dette på lommelegen.no:
"Hei.
Jeg fikk i vår påvist lavt stoffskifte og blodprøven viste da TSH 168 og FT4 2,9, dvs veldig lavt stoffskifte. Jeg begynte med 100 mikrogram Levaxin pr. dag og etter en periode med 125 mikrogram daglig, justerte legen dette opp til 150 mikrogram Levaxin pr. dag for ca 8 uker siden. Blodprøven som jeg tok for en uke siden var veldig fin, med TSH 0,9 og FT4 19.
For et par dager siden fikk jeg en positiv graviditetstest, og etter en dødfødsel for ett år siden så var denne graviditeten veldig velkommen. Jeg mener å ha lest at Levaxindosen skal økes når man er gravid og at jeg skal følges opp med jevnlige prøver vedr. stoffskifte i svangerskapet. Jeg var hos legen i går og spurte da om dette, men fikk til svar at det verken var nødvendig med øking av dose eller spesiell oppfølging vedr. stoffskifte......
http://www.lommelegen.no/329146/grav...vt-stoffskifte
Jeg blir så fortvilt!! Så jeg håper at vi når flest mulige med artiklene vårexx4
Jada.... Klarte å legge ut feil link igjen.....Dette var den rette: http://www.lommelegen.no/336828/hypo...-og-graviditet
Men for å si det sånn.... Så var den første ille nok....
Jeg er senil, senil, senil....