Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
Etter at min datter på nå 14 år har de siste 6 årene hatt oppfølgning og avventning av situasjonen pga. subklinisk hypothyreose fikk hun endelig begynne med Levaxin for en uke siden. Startet med 50 mikrogram/dag og skal etter 2 uker øke til 100 mikrogram/dag.
Det har fra barneklinikken hele tiden vært en vente og se holdning, men nå som de hadde "glemt" henne litt og fastlegen tok ansvar ble det fart i sakene. De virker som de så litt mer på henne som voksen nå og i tillegg med familiehistorien ble det bestemt å bare starte nå først som sist, siden de ser på det bare som et spørmål om tid før hun allikevel måtte starte, p.g.a. anti-stoffer og en sterk opphopning av hypothyreose i familien, hvor vi alle sammen har blitt syke i tenårene/tidlig 20-årene.
Verdiene hennes siste kontroll var:
TSH - 5.09
FT4 - 12
Anti-TPO - 251
Sv: Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
Etter snart 3.5 uker med medisiner begynner vi å merke en forskjell på vår datter.
Det har vært en kamp å få henne til i hele tatt å ta tabelettene og spør vi henne kjenner hun ingen forskjell. Noe annet er det som vi merker selv. Hun har blitt mye mer stabil i humøret, hun er lettere å be, mer våken og generelt mye hyggeligere å ha i hus. Merket stor forskjell forrige uke, hvor det var første gangen hun hadde mensen på lang tid, hvor det ikke var krigstilstander i hjemmet.
Bare en slik liten ting at vi merker at hun er mye lettere å omgåes gjør det spennende å se hvordan forsettelsen blir :D
Så flott å høre at noen har tatt affære og at Dere har fått hjelp!
Lykke til videre!vink11
Da er nye blodprøver tatt etter 2 uker på 50 mikrogram og 6 uker på 100 mikrogram Levaxin og en kan også se forbedringene på disse.
TSH - 2.7
FT3 - 4.8
FT4 - 15
Hun er nå mye kvikkere og humøret er ikke til å kjenne igjen. Lettere å få opp om morgenen, blid og imøtekommende. Selvfølgelig har hun sine anfall som alle tenåringer, men ikke hele tiden, selv om hun hevder sin rett til å sove/holde sengen så lenge hun vil i helgene, gjerne til 16-17-tiden :lol:.
Det er på humøret vi har merket de største endringene etter oppstart og det er herlig å ha ei opplagt, positiv jente i huset etter igjen :D
Hei, så fint, glad for deres skyld :D
Er utrolig heldig med fastlegen vår :D
Selv om det bare var gått 8 uker siden oppstart - 6 uker på 100 mikrogr/dag og kroppen tross alt tar tid å stabelisere seg etter minst 7 år med latent Hypothyreose, ville han øke den ukentlige dosen noe til, slik at hun kan forsette med den flotte fremgangen. Økte med nye 200 mikrogr/uken. Er så glad for at han tar det alvorlig og heller øker doseringen enn venter og ser, med halvgode verdier.
Det ser ut som hun muligens fikk begynne med Levaxin i siste liten, for her er det ikke mye bedring å spore!
Nye prøver tatt for en uke siden var ikke mye oppløftende.
TSH - 8.3
FT4 - 14
I tillegg tyder andre prøver på en betennelsestilstand i kroppen, mest sannsynlig skjoldbrukskjertelen. Øker på nytt med 100 mikrogram i uken.
Heldigvis er formen hennes forsatt bedre enn før oppstart, slik at den store nedturen formmessig ser ut til å utebli, selv om stoffskifte blir verre.
Kan bare forestille meg hvordan det hadde vært om hun ikke allerede hadde vært i gang med medisinering.
Jorunn, har legen sjekket vitaminer og mineraler? D3, magnesium og selen kan være viktig for å bygge henne opp. Synd at legene hele tiden skal vente og se, når det bare går en vei for de med begynnende hypotyreose. Lykke til med jenta di!
Kære Jorunn hjerte1 Få hende over på Thyroid i stedet for den endeløse Levaxin-vandringen, som har taget os en masse år, uden alligevel at nytte godt nok i den sidste ende. Hun skal både "nå" at uddanne sig, at have et ungt liv, at få børn og med Thyroid er chancerne så meget bedre, at kunne leve sit liv i mere fred end vi fik lov til.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jorunnhf
TSH - 8.3
FT4 - 14
I tillegg tyder andre prøver på en betennelsestilstand i kroppen, mest sannsynlig skjoldbrukskjertelen.
Det forholdsvis høje FT4 (i forhold til det høje TSH) kunne enten tyde på, at din datter "naturligt" bør ligge et godt stykke over 20 i FT4, eller at hendes hypofyse reagerer for kraftigt på TRH, eller at hun evt. burde undersøges for APA-antistoffer (mod hypofysen). Skulle et autoimmun angreb på hypofysen være igangværende, vil det i første omgang altid frigive "overflod" af et eller flere hormoner, der er oplagret i kirtlen. Hvorom alt er, lyder det som om der er lang vej endnu.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jorunn, har legen sjekket vitaminer og mineraler? D3, magnesium og selen kan være viktig for å bygge henne opp. Synd at legene hele tiden skal vente og se, når det bare går en vei for de med begynnende hypotyreose. Lykke til med jenta di!
Vi har vært ganske heldig med vår fastlege, verre med barneavd på sykehuset.
De tok ganske mye prøver før hun startet med levaxin rett før jul. Vet ikke så mye om hvilke vitamin og mineral-statuser som ble tatt, men jeg kan høre med lab'en neste gang hun skal ta blodprøver. Før hun tok den ene blodprøven i vår var det veldig viktig for dem at hun ikke startet med tilskudd av vitaminer/mineraler før de fikk sett virkningen av at hun startet med Levaxin, da en del av dem hadde vært for lave. Etter den påfølgende blodprøven kom det ingen tilbakemelding om at hun var for lav på de prøvene som var sjekket.
De prøvene som skal tas neste gang er : TSH, FT4, hb, kobalamin, folat, sr, crp, leuko med diff i følge brevet vi har fått.