Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Jeg har fått min svarrapport på mine siste blodprøver. Min lege ringte meg hjem for å fortelle at jeg hadde tomme jernlager igjen og B12 var også lavt. I tillegg syntes han stoffskiftet mitt var lavt igjen.
Jeg kan ingenting om dette, men vi har snakket sammen og stoffskifte før i forbindelse med kraftig vektøkning for 2 år siden.
Prøven er tatt 19.11.09 kl. 14.44
(skriver opp alt jeg.. for jeg skjønner jo null av dette uansett, ref. verdier i parantes)
B-Hemoglobin 13.7 (11.5 - 15.0)
S-Natrium 143 (137 - 145)
S-Kalium 4.6 (3.6 - 5.0)
S-Kreatinin 61 (50 - 90)
eGFR 101 (>60)
S-Bilirubin 3 (5 - 25)
S-ALAT 16 (10 - 45)
S-ASAT 16 (15 - 35)
S-GT 27 (0 - 45)
S-ALP 62 (0 - 150)
S-Pankr.amylase 16 (10 - 65)
S-Kolesterol 3.2 (2.9 - 6.1)
S-Triglyserider 0.57 (0.45 - 2.60)
S-HDL-kolest. 1.3 (0.8 - 2.1)
S-LDL-kolest. 1.6 (1.3 - 4-3)
S-Jern < 3 (9 - 34)
S-TIBC 58 (49 - 83)
S-Ferritin 147 (10 - 200)
S-TSH 3.26 (0.30 - 4.50)
S-FT4 11.4 (9.0 - 20.0)
S-FT3 4.8 (3.5 - 6-5)
S-Anti TPO < 25 (0 - 60)
S-Vitamin B12 226 (200 - 700)
S-Folinsyre 11.5 (>5)
Som sagt så vet jeg lite om slike blodprøver. Jeg skal bestille meg en ny time hos legen nå, og kreve videre utredning. Jeg har de fleste symptomer og tar i tillegg både jern og B12 så jeg syntes det er rart at jeg har mangel på dette. Helt frem til nylig har jeg også bruk trio-be for å forebygge b12 mangel. Ser nesten ut til at kroppen ikke klarer å lagre jern og B12... Bilirubin aner jeg ikke hva det vil si å ha for lavt av...Også skjønner jeg null av stoffskifte.. Men jeg lærer vel av å sitte her inne i noen dager tenker jeg :)
Er det noe mer jeg bør be legen ta prøver av? Tenkte jeg skulle bestille meg en blodprøve til før jul. Er så lei av å ha en hverdag preget av motgang, så om det er hjelp å få i form av medisiner hadde det virkelig vært mitt livs store julegave!
På forhånd tusen takk for dere som er så flinke til å hjelpe her inne :)
Klem Monica/Moxa
Sv: Hjelp til å forstå noe som for meg er gresk?
Hei Moxa.
Mye å sette seg inn i dette.
De prøvene som direkte omhandler stoffskiftet er disse :
S-TSH 3.26 (0.30 - 4.50)
S-FT4 11.4 (9.0 - 20.0)
S-FT3 4.8 (3.5 - 6-5)
TSH styrer de to nederste ved å tilføre jod til kjertelen - jo mer jod den får, jo mer produsere den, så denne er høy når hjernen (kommer fra hjernen) vil ha flere stoffskiftehormoner i blodet.
Når systemet er stabilt altså når det hverken er for lite eller for mye stoffskiftehormoner i blodet er TSH rundt 1.
Over 3 betyr at den vil ha mer av fT4 og fT3, og som du ser (tydligst på fT4) er denne jo helt nede mot minimum.
Omvent kan en også se at TSH-funksjonen er ok - den skal bli høy når fT4 er lav.
Så stoffskiftet er lavt.
Men hvorfor er det lavt ?
90% av de registrerte tilfeller med lavt stoffskifte kommer av en kjertelbetennelse - derfor har man målt anti-TPO - og denne viser i praksis at kjertelen er frisk. Det er altså ikke kjertelen som er årsaken til dine lave stoffskifteverdier.
Og de andre blodprøvene kan heller ikke si noe definitivt om selve årsaken.
Så er det mange blodprøver som kan vise OM kroppen reagerer på livet under det nåværende stoffskiftet.
Kolesterol er en av dem, og denne er ikke høy.
Det er helt klart at du må gjøre noe med jernet, men det kan innebære annen behandling enn å spise mer jern. Undersøk hva som er aktuelt for deg.
Så er D-vitamin meget viktig, og noe mange har alt for lite av.
Det måles med blodprøven S-25-OH D3.
Tusen hjertelig takk for et utrolig utfyllende, lærerikt og flott svar. Det var mer enn jeg forventet meg... tusen takkkram1
Jeg skal snakke med legen min om hva vi kan gjøre med stoffskifte, jern og B12 verdiene mine. Har lest at man også kan få jern via sprøyte, så det spørs vel om ikke det må til som en buffer i begynnelsen. Det samme gjelder vel B12 antar jeg, i og med at det ser ut til at trio-be ikke fungerer noe særlig.
Jeg vet ikke om mine stoffskifte verdier er nok til å få behandling, men jeg skal i alle fall undersøke dette nærmere med legen. For jeg sliter virkelig i hverdagen, men har trodd at jeg bare var hypokonder, lat, sutrete og deprimert. Alle andre klare symptomer som tørr hud, negler som sprekker, hår som blir tynt og slitt, kraftig mens, ødem, vektøkning osv har jeg bare tatt til takke med som om det var en selvfølge og ikke noe å gjøre noe med. Uff... når jeg jeg ser helhetsbildet nå, blir jeg så skuffet over at dette ikke har vært skikkelig undersøkt tidligere, men samtidig blir jeg skikkelig glad. For nå vet jeg at det finnes hjelp slik at jeg kan få en bedre hverdag xx9
Jernlagrene er vanligvis Ferritin, og ditt er på 140-noe og er ikke lavt.
B-12 er lavt. man trenger noe som heter intrinsic factor for å absorbere b-12 og mange har en gastritt (en slags inflammasjon i magen) som gjør at man ikke kan absorbere b-12.
Mengden i trio-be er litt for lavt for at det tvangsabsorberes, men noe får du jo. Nivåene skal helst være over 360, og mange trenger enda høyere nivåer ellers får de nevrologiske symptomer.
Professor Meirleir som spesialiserer seg på ME har funnet ut at en del mennesker har en gastritt som forårsaker mye vondt eller i kroppen. Noen har fruktosemalabsorpsjon og noen laktoseintoleranse, som trigger gastritten. Det meste av menneskets immunfrosvar ligger i mege-tarmsystemet, derfor er det veldig viktig.
(det fins en del info om lav-fruktose-diett ute på nettet, man kan jo prøve den. Poteter og hvete er verst i så fall, og noen frukter.)
jeg tipper du har en gastritt som gjør at du ikke tar opp b-12 på vanlig måte.
De andre prøvene er helt vanlig hematologi og sier ikke noe særlig uansett.
Skulle gjerne hatt D-vitamin også, 25-hydroxy D-vitamin.
En annen ting er at prøvene ble tatt om ettermiddagen, når TSH er lavest. hadde du tatt prøven om morgenen, ville TSH vært kanskje dobbelt så høyt.
Du har anti-TPO og det er viktig.
Hva menes med at mine jernverdier er under 3 da? Når ferritin er bra mener jeg? :roll:
Bør jeg ta neste blodprøve tidlig på morgenen da eller? Og hva vil det si at TSH da kan være dobbelt så høyt?
Beklager at jeg spør så mye, men dette er nytt for meg. Leser en masse her inne og en del lyspærer har blitt tent.. Men det er jo veldig mye å sette seg inn i og alt faller ikke på plass over natten for å si det slik.
Skal sette meg å lese litt om gastritt nå. En ting er at jeg ikke spiser mye av verken melkeprodukter eller poteter. Går mye i fullkorns produkter som ris og pasta.. og da får jeg jo i meg durumhvete i alle fall.. Men dette skal jeg lære mer om.. Er tilhenger av å spise seg frisk i størt mulig grad :)
Hei Moxa!vink11
Det som legen må se på er helheten: symptomene dine og lab resultatene. Jeg har vært hos flere leger nå og endelig til utlandet fordi jeg fant ikke noen som kunne behandle meg og barna for hypotyreose /binyretrøtthet i Norge. Vi har som deg, stoffskiftene verdiene innenfor normal område. Heldigvis så finnes det noen få leger som ikke forholde seg slavisk til labresultatene! Du må nå jobbe med å komme til en av disse.
Vår lege (Theirry Hertoghe) har anbefalt alle blodprøver på fastende mage tidlig på morgen. TSH kan være veldig høyt og mange leger vil godta det. MEN, det betyr ikke at du burde godta deres tolkning. Min lege mente at TSH burde optimalt være under 1. Din er ganske så høyt da og burde ses på i sammenheng med hvordan du har det!
Jeg er enig med Nora, du burde absolut få en lab på 25-hydroxy D-vitamin. Det virker som lav d-vitamin går hånd i hånd med lavt stoffskifte og jeg og mine barn hadde altforlavt og skal ta en skikkelig kur.
Når det gjelder kostholdet så har legen min anbefalt mat som er lav på GI. Det eneste kort produktene som han anbefaler er de som bløtlagt til de spirrer. Til og med gulrotter er for søte til å spise noe særlig mye av.
Håper at det var nyttig lesing for deg! Jeg håper innmari at du kommer til en lege som tar deg og dine symptomer seriøst og at du ikke gir deg til du gjør det! kram1
Varme hilsen fra Lulu
Takk Lulu!
Jeg går til verdens beste privatlege og tror ikke at det vil være noe problem å snakke med han om dette. Det var jo han som i bunn og grunn ville utrede meg for lavt stoffskifte, og som også ringte hjem til meg og fortalte at stoffskiftet mitt var litt lavt på prøven.
Min forrige fastlege mistenkte også dette, men han var helt håpløs etter penger, så han tok seg aldri tid og satt opp mange unødvendige legetimer bare for å loppe meg for penger.
Skal ringe legen allerede i morgen. Jo før jeg tar tak i dette jo bedre..
Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Jeg var hos legen i dag for å ta blodprøver. Legen kikket samtidig over blodprøvene fra sist gang og mente at jeg hadde lavt stoffskifte. Men så lenge min anti-TPO var i orden var det ikke noe poeng å sette igang behandling. Han så samtidig at jeg første gang hadde registrert lavt stoffskifte for flere år siden, og at denne har vært litt svingene, men hele tiden lav.
Han snakket om struma og hashimotos.. snakket om hypotyreose med og uten skoldbruskproblemer.. Jeg fortalte at jeg hadde lest en masse om dette og var klar over at min TPO var grei, men pga symptomene jeg sliter med er det likevel grunn til å vurdere behandling. Da ble han litt opprørt og spurte om symptomene. Jeg ramset opp og følte meg flau der jeg satt.
Ja, sa han det er riktig at alt det der er symptomer på lavt stoffskifte. Men det kan jo være tilfeldig også.
Jeg fortalte at jeg syntes det var litt gambling med helsen min å se på alle mine symptomer som tilfeldig, når jeg i tillegg hadde blodprøver som påviser at jeg faktisk har lavt stoffskifte.
Men legen ga seg ikke. Han vil nå da at jeg skal ta flere blodprøver over tid med 6 ukers mellomrom for å se hvordan stoffskiftet mitt forandrer seg. Dette syntes jeg helt ærlig er helt idiotisk! Han sa jo at jeg hadde lavt stoffskifte for flere år siden, og da vil jeg vel ha det i tiden fremover også! Stoffskifteproblemer går vel ikke plutselig over av seg selv om jeg har hatt det i flere år???
Jeg syntes det er kjedelig at han vil vente med å gi meg behandlig til blodprøvene mine blir enda værre. Må jeg virkelig gå rundt å lide og bli enda mer syk før behandling settes igang?
Kjæresten min er mer sint enn meg her, for han ser hvordan jeg sliter. Han foreslår å finne en god lege, så drar vi til han asap. Så har noen en god lege å anbefale, tar jeg gjerne imot tips og råd. For nå ble jeg helt ærlig veldig skuffet over legen min:sad:
Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Trio-B er bare sludder, ikke bruk penger på den. Koster 300 og du får en dosering som er helt latterlig.
Hvis du drar til Sverige/Danmark av og til, smugle inn de sterkeste b-vit du kan få tak i, gjerne 1000 eller 2000 mg i hver tablett (mot 0,4 mg i trio-b, herregud). Ta tre til fire av dem hver dag. Ikke noe å være redd for, verste som kan skje er at energien går opp og du føler deg bedre.
Bor du i Oslo kan jeg gi deg et tips, men jeg vil ikke legge det ut i all offentlighet siden de må fortsette å ha dette tilgjengelig for folk og så sterke b-vit er ulovlig i Norge. De kan jo ikke løpe rundt og gjøre folk bedre heller.
For at kroppen skal fungere optimalt kan du gjerne ha en b12 på over 1000
Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Jeg har lavt stoffskifte på grenselandet, men fikk likevel medisin for det.. Jeg har ingen peiling på tallene mine, men skal få med meg det neste uke når jeg skal til legen..
Litt OT: Etter å ha lest en del tråder her, så har jeg sett at alle leger behandler det på forskjellige måter.. Litt kjipt dette her..