Hvilke produsenter av vitaminer og mineraler anbefales?
Har grunnet mistanke om lavt stoffskifte, og ME diagnose, samt flere påviste mangler av vitaminer og mineraler, og noen nye anbefalinger her på forumet, tenkt å begynne med noen nye tilskudd. Problemet er at det er så mange forskjellige merker/produsenter og velge mellom. Hvordan veit man hvilken man skal velge?
I dag går jeg f.eks på D3 tilskudd fra Pharma Nord. De har jo mange produkter. Er de gode? Hva med f.eks Solaray sine? Andre?
Her er noe jeg tenkte å begynne/fortsette med:
Vit D3
Folat/Folsyre(B9)
Selen
Vit C
Vit K
Vit E
Magnesium
Krom
Sink
Noen anbefalinger vedr produsent/merke? Og hvorfor bør disse anbefales?
Hadde vært kjekt om noen ville opplyse litt om anbefalte daglige inntak av de forskjellige....
Sv: Hvilke produsenter av vitaminer og mineraler anbefales?
Har også tenk samme tankene :D
Leste litt her i noen tråder, og kom til å tenke at en liten oversikt,
over hvilke tilskudd som er fine og ta sammen, osv kunne vært moro.
Jeg tar diverse selv, og har hørt at kalsium og magnesium ikke skal tas
samtidig, så de tar jeg hver for seg.
Og i en annen tråd her, stod det at kalsium og selen burde tas sammen,
og gjerne med C-vitamin også.
Så, håper jeg at noen har noen gode tips. xx8
Og magnesium bør vist tas om kvelden, da det kan forebygge urolige ben.
Men det kolliderer hvis man også skal/bør ta kalsium om kvelden.. hehe
Magnesium nødvendig for calcium
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellissimo
Jeg tar diverse selv, og har hørt at kalsium og magnesium ikke skal tas samtidig, så de tar jeg hver for seg.
Hvor har du hørt det, Bellissimo? Forhåbentlig ikke her på forummet? For i så fald skal det rettes. Det er nemlig forkert.
Man kan ikke udnytte calcium-tilskuddet bedst uden at magnesium er med. Faktisk kan vedværende indtagelse af calcium-tilskud uden magnesium skade mere end det gavner på langt sigt. Du kan roligt bruge kombinationstabletter: calcium+magnesium. 500-1000 mg dagligt er en almindelig vedligeholdelsesdose (medmindre man spiser masser af grøntsager hver dag). Kun hvis man har dårlige nyrer, at man bør være opmærksom på fare for overdoseringssymptomer. Ikke fordi man får for meget magnesium, men fordi nyrerne ikke kan "forarbejde" magnesium effektivt nok. Her hjælper det at fordele dagsdosen over dagen.
Hvis man har muskelkramper, der lader sig afhjælpe af en aftendose af magnesium, tyder det på at man har magnesiummangel og i så fald, bør man dosere mere magnesium, op til 3000 mg/dag 2-3 uger og trappe ned til almindelig dagsdose over en uges tid, efter at man har været fri for muskelkramper i nogle dage. Da krampe kan komme af andre grunde end magnesiummangel, er det en god måde at teste på OM det er magnesiummangel som er skurken. Men hvis man får diarre undervejs i "testen", tæt på tidspunkter for indtagelse af magnesium (f.eks. 3 dage i træk, man kan jo også få løs mave af andre grunde), betyder det som regel at dosen er for høj til, hvad kroppen kan optage og da skal man nedsætte den. Det sker dog sjældent hvis man fordeler den daglige dose (uanset med calcium eller ikke) over 3-4 gange over dagen. xx2
Ååå :oops:
Jeg ser det, og nei det er ikke her på forumet jeg har lest det,
og jeg har nok blandet "kortene" litt her..
Det skulle være KALIUM, ikke kalsium.
Kalium og magnesium skal vel ikke tas sammen? :?:
Men det er mulig jeg bare roter meg mer ut i feil her,
må nok sjekke vitaminboksene mine før jeg sier mer.. :wink:
Ok, ser nå at jeg har tatt helt feil av dette..
Sitat:
Krom+kalium+Kalsiumtablettene tas morgen og middag. Det er viktig at de ikke tas samtidig med selentabletten som skal tas til lunsj, da opptaket hemmes hvis begge tablettyper tas samtidig.
Jeg tar :
krom + kalium + kalsium x2 (som i sitatet)
selen + sink + vitaminer (lunch)
magnesium (kveld)
har nettopp bestilt nye tabletter, da jeg har vært uten en stund,
var nok derfor jeg blandet litt. Beklager.
Føler meg litt sliten og slapp, så nå må jeg være flink å ta disse
for de hjalp meg sist. Kjører en uke dobbeldose, for å komme igang..
Beklager igjen, bra du la merke til dette og sa ifra, Anisa!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellissimo
Beklager igjen, bra du la merke til dette og sa ifra, Anisa!
Bare du ikke beklager hele tiden og bliver ked af det, Bellissimo kram1 Det er der ingen grund til. Tværtimod - det kan føles lidt som en jungle, når man først begynder detalje-orientere sig. Men ved du hvad? Hvorfor ikke holde sig til en kilde til oplysning, i hvert fald til at begynde med? Vel at mærke hvis "kilden" er troværdig og kompetent? Sådan en "kilde" mener jeg, er lægen Knuth Flytlie og på hans website: Vitamindoktor.dk kan du netop finde masser af oplysninger i velordnet form, som er rimelig nem at overskue, selv når man har hjernetåge og tager sig god tid. Du kan rolig stole på oplysninger på hans hjemmeside. Han opdaterer den også ofte og kommer der ny viden, er han god til at pænt hurtigt. xx9
Hei, James L. Wilson hevder at man ikke skal ta kalsium og magnesium samtidig. Han sier at begge gjerne skulle tas etter 8 om kvelden, men fordi han ikke anbefaler dem samtidig skal magnesium tas nærmest leggetid vedikke1