Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Noen som har god greie på dosering av vitamin D3 og jerntilskudd?
Jeg har forsøkt å lese meg til hvor stor daglig dose av vitamin D3 bør være for oss som har hypothyreose. (Mulig den skal være den samme for både friske og stoffskiftesyke, det vet jeg ingenting om, men jeg har i alle fall forstått at D3 er spesielt viktig for oss med stoffskiftesykdom).:)
Jeg synes jeg har lest noen steder at dosen bør være 50mg, og andre steder 100mg.
Hva er riktig? Og vil det variere fra person til person? Varierer det utifra kroppstørrelse? Hvordan er det med vedlikeholdsdose kontra dose for å komme opp på et godt nivå?
Jeg har ikke blitt klok på dette, men har i alle fall forstått at noen overdosering behver man ikke være redd for. :)
Jeg har lav B12, og får nå B12 injeksjoner, og har også fått beskjed om å ta en jernkur av legen min.
Kan jeg være sikker på at jerntilskuddet ikke påvirker kroppens opptak av levaxinen om jeg tar levaxin på morgenen og jerntilskudd om kvelden?
Susa :)
Sv: Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Jeg kan si hva jeg har gjort Susa: jeg tok hemjern, for det er snillere mot kroppen. jeg tok det på kvelden, 3 tabletter = ca 27 mg. Hemjern skal være snill mot kroppen, så du ikke blir så forstoppet i tarmsystemet. Sammen med jern tok jeg magnesium og C-vitamin, fordi de tre visstnok jobber bra sammen. Jeg tok også mulitvitamin B, fordi B var også lav. Og jeg tok 5-6 av 10 mg D3 hver dag en periode. Nå ligger både mine B, jern og D3 veldig bra. Så nå tar jeg ikke mer B enn det det er i vanlig mulivitamin, jern har jeg sluttet med. Legen min anbefaler meg å stå fast på 3-4 av 10 mg D3.
Og alt dette er bare bra. Så tror jeg Rufus snakket om et sted at Selen tas bedre opp på kvelden, den skal jo hjelpe til med et bedre opptak av stoffskiftehormoner. Jeg ville kanskje ikke gått over 10 av 10 mg D3 med mindre legen din ber deg om det. Andre vil kanskje råde deg annerledes.
Dette er helt ok for at stoffskiftemedisin skal tas opp på best mulig måte. Så mine multivitaminer tar jeg på kvelden, på grunn av jerninnholdet.
Lykke til med å få høye verdier!
Jeg ante ingenting om at Selen bedrer opptak av stoffskiftehormoner, eller at c-vitamin og magnesium jobber godt med jern, som du sier.
Skal sørge for at jeg tar også disse.
Jeg har perniciøs anemi, med intrisic factor, og B12 opptas ikke av tarmen på normal måte. Jeg får derfor B12 injeksjoner, og trodde at jeg ikke opptar B-vitaminer generelt heller. Har derfor ikke tenkt på å ta tilskudd av det. Kanskje tar jeg feil, og bør gjøre det. Får forsøke å finne ut av det.
Tusen takk for gode råd, Vigdis! :)
Du mener uten intrinsic faktor ?
Det er et protein som må være tilstede for at kroppen skal ta opp B12, men det gjelder ikke de andre vitaminene i B-gruppen.
De som ikke har dette kan enten ta sprøyter eller meget store doser (1-5mg) oralt.
Molekylet er så stort at det ikke diffunderer tarmen, men ved store doser kommer litt over likevel.
Jern har forsåvidt noe lignenede fordi c-vitamin må være tilstede for at en skal ta opp nok jern fra maten. Det er nok med en slurk juice 5min før maten visstnok.
D3 dosen er nok litt avhengig av hvor lav statusen er. Man kan godt ta 100µg/dag i en måned og lenger også med lav status. Så kan man fortsette med 50 og måle etter 3mnd og 6mnd. En bør måle. (S-25-OH D3)
Så er vi avhengige av selen for dette ingår i dannelsen av det enzymet som omvandler T4 til T3.
Det kan også måles, og det bør man. Sikker dose skal være 200mg.
Ja, jeg mener intrinsic faktor.
Takk for god forklaring, n' Finn. :)