Lavt stofskifte i formentlig årtier
Hej Alle.
Jeg skriver fordi jeg er vældig meget i tvivl. Har jeg mon hypothyroidisme ?
Jeg er meget dårlig, har så mange smerter, at jeg ikke kan gå, har hævede, smertende ankler, har smerter i armene. Smerterne er i både muskler og sener og i benene føles det også som om de er i knoglerne.
Jeg er konstant helt udmattet. Sover meget dårligt, ca 4 timer pr. nat og sådan har det været i 30 år. Jeg har hukommelesproblemer, har svært ved at beslutte og koncentrere mig. Jeg har mistet meget hår, men det er stoppet med B-vitamin. Men jeg plejer at tabe hår i store mængder flere gange årligt.
Jeg er opsvulmet i ansigtet. Har vejet for meget, men det går bedre nu, da jeg kun spiser frugt og grønt nu, og vitaminpiller.
Nogle dag sveder jeg for meget, men det er ved at forminske sig. Er konstant inflammeret i kroppen, er konstant utilpas. Smerterne i skinneben og fødder er ulidelige.
Jeg har fået diagnosen fibromyalgi for 7 år siden. Har fået det gradvis værre.Kan nu næsten ingenting og har hjælp i huset 4 timer hver dag. Er i perioder meget depressiv og har mange negative tanker.
Nu har jeg læst at en læge - John Lowe - mener at kunne helbrede fibromyalgi, som han ser som hypothyroidose (er lidt usikker på, hvad det hedder) med hormoner.
Er der mon nogen der kan genkende dette og tænker, at det er typisk for sygdommen. Hvor starter jeg, når så mange skriver om umulige læger. Hvad skal jeg bede få undersøgt,? Hvad skal jeg holde fast i for at kunne få Armour ?
Jeg ved godt at forummet ikke er til diagnostik, men jeg håber alligevel, at kunne få hjælp.
Mange hilsner VibekeJ
Sv: Lavt stofskifte i formentlig årtier
Behandlerapparatet har jo lenge oversett lavt stoffskifte som en alvorlig sykdom, og man tror fremdeles at det bare er å spise kunstig T4 så er men å regne som helbredet.
Og diagnostikken er sånn inrettet at men fokuserer på sykdom i kjertelen (Thyreoiditt) som eneste grunn til lavt stoffskifte (hypothyreose)
Stoffskifteapparatet er altomfattende og det finnes mange muligheter for feil.
Derfor er det nærliggende å anta at sykdom med nærliggende symptomer har en stoffskiftesammenheng.
Feks ME eller fibromyalgi.
Og så snakker man egentlig om feildiagnoser - lite kjente stoffskiftesykdommer kan være plassert i feil diagnose.
Du burde jo kunne få din lege til å ta de mest alminnelige blodprøver fopr å avsløre stoffskiftesykdom ?
Så kan du kanskje komme videre derfra ?
Sv: Lavt stofskifte i formentlig årtier
Lavt stofskifte er jo så omseg gripende.
Det fører feks til at man får høyt kolesterol - er det da kolesterolet eller stoffskiftet som gir konsekvensene ?
osv.
Hva kan en grad lavere kropstemperatur føre til ?
En total endret hormonbalanse og i-responsibilitet er jo også konskvensgivende. Kanskje særlig for kvnner ?
Celler skal jo også helst skiftes ut i et visst tempo, og dette forlenges jo.
Hjertet belastes ekstra - men det er vel hjernen så virkelig får det ?
Og der er det ikke så godt å finne spesifike målinger.
Jeg kan feks. ikke taste korrekt - jeg retter i lang tid efter jeg har skrevet - og selv da finner jeg ikke alle feil.
Så er det alle de samfunnsmessige og sosiale konsekvenser.................