Sv: Fortell meg om Oftebro
Hvis leger kunne forstå hvor sårende de er noen ganger! At de bare buser på med "gode" råd, for-stå-seg-på-mine, og ikke lytter, spør og undrer.
Og at de så tydelig viser at de ikke tror på deg, det er jo så vondt!
En lege er jo litt i servicenæringen, kan en ikke si det sånn? Og da burde de være litt mer serviceinnstilt. Det er jo oss de lever av.
Når du sliter med helsa over lang tid, da er du sårbar. Det burde leger forstå.
Noen av dem burde gå kurs i kommunikasjon! Og empati!
Sv: Fortell meg om Oftebro
Hei, Sonja!
Jeg tenkte jeg skulle holde meg unna å kommentere konkrete leger, men når jeg leste din opplevelse hos denne legen, kunne jeg ikke dy meg. Forstår deg godt! Jeg går nemlig hos V., og vurderer å bytte lege. Noen er tydeligvis fornøyd med han, jeg syntes han var "grei nok" de første gangene. Helt til en time der jeg stilte for mange spørsmål og var litt kritisk til hans vurderinger (jeg opplever han nemlig også som uforberedt og at han svarer på spørsmålene mine med innøvde tirader som bare delvis besvarer spørsmålet). Da ble han ganske ubehagelig. Jeg fikk bla kommentarer om at jeg som hadde det og det yrket ikke burde ha en slik kritisk holdning. Disse opplevelsene hos denne legen har jeg hatt litt for mange ganger nå til at jeg kan sette det på kontoen "dårlig dag". Jeg har allerede luftet min fortvilelse til min fastlege. Da det det ikke vokser spesialister på trær, går jeg der fremdeles mens jeg jakter ganske intenst på en ny lege (har en tråd om dette her inne).