-
Press på pusterøret
Hei:o)
Jeg er ny her og ble glad da jeg fant denne linken,lurer så på om det er noen som kjenner seg igjen i min probelmstilling;
Saken er at jeg har i de 2 siste ukene trodd at jeg har blirr værre av astmaen,jeg har vært veeeeldig tett i halsen,ganske så bra på morningen,men værre og værre utover kvelden,nesten klaustrofobist trangt å puste på kveldstid.
Da jeg var ho legen for å få sterkere astmamedisiner i stad,tok jeg en astma test,som viste at jeg hadde lunger som en 13 åring faktisk. (HIHI)
Han mente da at grunnen til denne trange halsen kunne være hoven skjoldbruskkjertel,at den ligger å presser på pusterøret,det var en liten å ha opplevelse,for jeg kjenner jo egentlig at det er der problemet ligger ikke i lungene.
Jeg er nå henvist til ultralyd til Mandag,kjenner at jeg gruer meg veldig for det,frykter jo da selvfølgelig at det skal være en ille grunn at kjertelen er så hoven:o(
Er det noen som har noen lingnende erfaringer?
Svar mottas med stor takk:o)
-
Sv: Press på pusterøret
Hoven kjertel kalles jo struma.
Det er vel dette han vil sjekke om du har ?
Isåfall kan det være en slik "innoverstruma" som ikke synes så veldig godt.
Det er ikke lurt å spise mat som stimulerer dette, feks jod og kål og endel anne.
Undersøkelsen er ikke noe å gru seg for da......
-
TAkk for svaret ditt:o)
Jeg får prøve å finne litt info om Struma da,har mye frykt tanker,tenkt at det sikkert er en stor svulst der osv... HUff,at det går ann..lite konstruktiv tankegang:o(
HA en strålende kveld:o)
-
Det er ikke så greitt det derre, men det hjeløper jo å få visshet om saker.
Og undersøkelsen er ikke vond da.
Håper det går greitt med deg.
-
Hei du,
Tror ikke at du har noe grunn til å bekymre deg for en svulst. Jeg har opplevd noe av det samme den siste tiden. Det har kjentes ut som om jeg både har hatt halsbetennelse og bronkitt på en gang. Og det har vært tungt å puste.
Nå går jeg til behandling hos osteopat.Første gang jeg kom dit, bemerket han at jeg kun pustet med magen. Bindevevet hadde låst seg helt. Jeg kunne ikke bevege brystet. Han kunne fortelle at han hadde hatt en pasient som hadde fått astmadiagnose på grunn av det samme.
Nå har jeg hatt noe trøbbel med medisineringen, som har resultert i at stoffskifte mitt falt fra en T4på godt på 20 tallet til 12 på en uke. Det har gitt mange morsomme reaksjoner, og nå er halsen også blitt trang.
Ifølge osteopaten skyldes det at kjertelen hovner opp - tar mer plass - sirkulasjonen blir dårliger og i tillegg får vi mindre energi. Det er derfor ikke så rart at vi kan få pusteproblemer. Itillegg mener jeg at det skjer noe kjemisk merkelg når stoffskiftet faller, men det er bare min egen teori etter sommerens opplevelse.
Lykke til,
hilsen
Vår
-
Hei Vår :o)
Takk så mye for svaret ditt,godt å bli litt beroliget,er virkelig engstelig for det her og kjenner at det "fyller" meg.
Det som har vært litt snodig er at jeg er helt bra når jeg står opp,så ca en time senere begynner presset på pusterøret,presset øker utover dagen,å er veldig ille på kveldstid,nå har faktisk følt det litt lettere å puste ikveld - utrolig deilig:o)
Jeg har time til ultralyd til Mandag,så det blir spennende/skummelt.
Jeg har søkt masse på nett,tror vel egentlig ikke at det er så lurt,men ikke så lett å la være.
Jeg sliter også med "press" bak øynene some r veldig ubehagelig og litt skremnmende.
Takk så mye for svaret ditt:o)
-
Hei igjen,
Skjønner godt at du er stressa. Selv har jeg hatt angstanfall, fordi det var så mye som skjedde med kroppen etter at T4 nivået falt. Men hvis det er noe trøst, så kan du få alle slags symptomer med et for lavt T4 nivå i følge min lege. Selv har jeg sluttet å tenke på alle de andre sykdommene jeg kan ha. Det er ikke bra for psyken.
Du har nerver i nakken som går fram i ansikten, når de kommer i klem kan det også påvirke øyeområdet. Selv har jeg hatt masse stikninger i og rundt øynene, uten at det har påvirket synet. Men det kan også stoffskifte gjøre.
Så det er ikke et uvanlig symptom. At halsen blir trangere ut over dagen kan ha sammenheng med at spenningene blir kraftigere i oppreist tilstand enn når du sover. Da slapper musklene mer av - selv om mine for tiden aldri er helt avslappet.
Prøv å få tak i noen muskelavslappende - Voltareen. Ibux virker også muskelavslappende. Ellers vil jeg anbefale osteopat og kiropraktor. Hvis du bor i Oslo kontakt: Klinikk for alle. Ellers lykke til på mandag.
Hilsen
Vår
-
Åhhhh...... nå ble jeg SÅ glad. Missforstå riktig, men slik har jeg hatt det siste 3 ukene også. Har også astma og har tenkt at nå er den blitt värre. Det er skikkelig ubehagelig. Har hatt ultralyd för, og vet at jeg har struma. Er henvist til ny ultralyd og håper jeg får det fort så jeg slipper denne engstelsen. Hvordan har det gått med deg?:sad: