:idea:
Hjelp!!!!!!!
Kan ikke finne igjen det som var skrevet om lakrisrot og hvor en kan bestille det over nett?
Printable View
:idea:
Hjelp!!!!!!!
Kan ikke finne igjen det som var skrevet om lakrisrot og hvor en kan bestille det over nett?
Har ikke sjekket liisa, men tror kris har skrevet om det i temaet sitt om binyrebark?? Ikke sikker.... :)
Jeg har skrevet litt om lakrisrot i loggboken min - klipper og limer litt derfra:
Lakrisrot kan for eksempel bestilles fra Kinsarvik Fruktutsalg her i Bergen:Sitat:
Jeg lette meg fram til den artikkelen, og der fant jeg jamen en presis forklaring på hvorfor lakrisrot (dvs. det aktive stoffet; glycyrrhizinsyre) virker:
Altså; kortversjon: Lakrisrot gjør at kroppens naturlige kortisol hoper seg opp, i stedet for å bli omdannet til inaktivt kortison!Sitat:
Steroidet glycyrrhizinsyre er det aktive stoffet i lakris. Glycyrrhizinsyre hemmer enzymet 11-b-hydroksysteroiddehydrogenase. Dette enzymet finnes i de cellene i nyrenes kortikale samlerør som har mineralkortikoide reseptorer intracellulært. Her katalyserer det omdanningen av aktivt kortisol til inaktivt kortison, slik at det normalt bare vil være aldosteron og ikke kortisol som får påvirke mineralkortikoidreseptorene. Hemming av 11-b-hydroksysteroiddehydrogenase gjør at kroppens naturlige kortisol hoper seg opp og blir det dominerende mineralkortikoid.
Her er forresten link til artikkelen, for interesserte:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=511466
(Hun ble innlagt med høyt blodtrykk, hypokalemi (for lavt kalium) og metabolsk alkalose (forstyrrelse i syre-/basebalansen) - for dem som lurte på hva inntak av store mengder lakris(rot) kan føre til...) ;)
http://www.kinsarvik.no/visNettbutik...938&n1=20&n2=0
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... yc_gla.htmSitat:
URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING
Betennelseshemmende, krampeløsende, febersenkende, slimløsende, hostelindrende, bløtgjørende og smørende på slimhinnene, binyrestyrkende, mildt avførende, urindrivende, bakteriehemmende, virushemmende, immunstyrkende, magesyredempende, sårhelende ved sår i mage og tolvfingertarm, gallestimulerende, kolesterolsenkende og allergidempende. Lakrisrot er en antioksidant og er ved dyreforsøk vist å ha østrogenlignende virkning. Urten kan motvirke uønskede effekter av avføringsmidler.
URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Brukes innvortes ved forstoppelse, magesår, sår på tolvfingertarmen og ulike former for fordøyelsesbesvær som magekatarr, kvalme, oppkast, syreoverskudd, halsbrann og kolikk. Dessuten ved betennelser i de øvre luftveiene, hoste, heshet, bronkitt, sår hals, influensa, astma, allergiske plager, tuberkulose, autoimmune sykdommer, gikt, revmatisme, artritt, leddbetennelser, kronisk hepatitt, skrumplever, betente øyne, hornhinnebetennelse, kronisk tretthetssyndrom, Addisons sykdom (svikt i binyrebarkens hormonproduksjon), og som etterbehandling etter steroid-terapi. Brukes utvortes mot eksem, herpes og helvetesild.
ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER
Må ikke gis til personer med ... alvorlig nyreinsuffisiens.
Inntak av store mengder lakris over lengre kan forstyrre natrium / kalium-balansen og gi væskeansamlinger i kroppen (ødemer), for høyt blodtrykk, hodepine, svimmelhet og hjerteproblemer. ... Uten under oppsyn av kvalifisert helsepersonell må man ikke bruke lakrisrot terapeutisk i mer enn 4-6 uker.
Ja, det var vel en mirakelplante. Men med de ødemene jeg allerede har, er det vel ikke noe for meg. Eller så er det slik: "Alt med måte..." ;)
Kanskje jeg skal prøve har stor tro på urter jeg.
Lakrisrot er absolutt verdt å prøve dersom man mistenker å ha binyrebarkinsuffisiens. Det inneholder et virkestoff som har vitenskapelig dokumentert effekt på stresshormonnivåene (glycyrrhizinsyre, som øker mengden tilgjengelig cortisol i kroppen) - og det er kun ved solid overdosering over lang tid at man risikerer ødemer, Stina. Og de andre forgiftningssymptomene du lister opp er vel ærlig talt mer alvorlige...
Her kan du lese om virkemåten til glycyrrhizinsyre:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=511466
Takk, kris ;)
Jo, regnet med at det var ved store og langvarige doser man kunne få disse bivirkningene (det står vel også noe om det).
Men jeg tenker jo litt så som så at de symptomene man allerede har fra før av, raskt kan forverres hvis de "stimuleres". Slik har jeg det med denne grusomme hodepinen jeg lider av. Blir jeg syk med noe annet, så kan du være sikker på at jeg får en sinnsyk hodepine. Reagerer jeg negativt på et legemiddel, ja, så er det stor sannsynlighet for at jeg også får vondt i hodet. Men jeg vet jo ikke om det forholder seg slik med ødemer og andre problemer man kunne slite med. Jeg er uansett ikke redd for å forsøke i en liten periode med små doser.
Når det gjelder flere produkter som støtter binyrebarken for min del, så skal jeg i det minste høre på den enkle kortisolprøven jeg tok for ei ukes tid siden. Ikke sikkert den viser noe, men det blir i alle fall interessant å høre. Det er ikke lett å skulle skaffe penger til all helsekosten/kosttilskuddene/naturmidlene det ser ut til kan være bra for oss. Men det er ikke sikkert legevitenskapen har noe bedre å tilby. Kortison - Prednisolon f.eks., er jo temmelig skadelig. Vet ikke om det er det i bittesmå doser? Hydrokortison leste jeg littegrann om en plass, er ikke det tørket binyrebark fra dyr? I så fall vil jeg helst ikke ha det.
Har ikke fått lest linken din enda, men skal forsøke å få gjort det. Ja, blir det ikke i år, så blir det til neste år ;)
kris, nå har jeg "lest" :P , og jeg skjønner jo ikke en dritt. Bortsett fra:
Så dette med "den dramatiske effekten lakris kan ha hos disponerte personer", er vel litt i tråd med egen tankegang jeg kom med i innlegget før her. Men som sagt er jeg ikke redd for å forsøke litt, og ikke vet jeg hvor lett andre uheldige virkninger kan komme, altså ting man sliter med fra før av, så som ødemer og hodepine.Sitat:
Konklusjon
Det er viktig å være oppmerksom på den dramatiske effekten lakris kan ha hos disponerte personer. Spesielt hos yngre med høyt blodtrykk og tendens til subnormalt kaliumnivå bør man alltid spørre om lakrisforbruk. Behandlingen er å seponere lakris samt eventuell medikamentell intervensjon og da med aldosteronantagonist som førstevalg.
Har vært på flere apotek og helsekostbutikker her i Bergen på leting etter lakrisrot tabletter. Men det virker ganske håpløst - finner det ikke noen steder og de ansatte rister bare på hodet når jeg spør etter lakrisrot tabletter. Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse tablettene, og eventuelt noen som har noen navn på lakrisrot tabletter som fungerer bra?
Har fått tak i lakrisrot te, men vet ikke hvor nyttig den er (med tanke på at jeg skal prøve å få bort den irriterende kvalmen jeg har - som jeg tror har noe med binyrebarkproblemer å gjøre)
De har vel alltid hatt medisinsk lakris på apoteket?