Salt - og tullete kostholdseksperter.
Jeg husker ikke hvor jeg skrev om salt og at jeg oppdaget at salt er meget viktig for meg. Inntak av noen klyper salt hver dag hindrer iallfall leggkrampene mine. At jeg har hørt på "kostholdseksperter" og levd saltfattig fordi jeg trodde på "ekspertene" har bare ført til at jeg har hatt et mangeårig helvete.
Jeg husker en TV-reklame om en liten unge som satt ved siden av et kjempe saltberg - og en fyfy-stemme som sa at salt var skadelig.
Så - idag titta jeg litt på Anisa's Danske side - og vips, der er det faktisk meget fornuftige mennesker som har viktige ting å skrive om - og som gjør det grundig.
Tak for den tante Ana !
Les selv : http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... hp?t=10688
Sv: Salt - og tullete kosholdseksperter.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg husker ikke hvor jeg skrev om salt og at jeg oppdaget at salt er meget viktig for meg. Inntak av noen klyper salt hver dag hindrer iallfall leggkrampene mine. At jeg har hørt på "kostholdseksperter" og levd saltfattig fordi jeg trodde på "ekspertene" har bare ført til at jeg har hatt et mangeårig helvete.
Jeg husker en TV-reklame om en liten unge som satt ved siden av et kjempe saltberg - og en fyfy-stemme som sa at salt var skadelig.
Salt. Kanskje det er nettopp her mine opprinnelige problemer ligger. Pitituary gland, lavt aldestoron osv. Jeg jobber med saken!
- Det du sier, om tv-reklamen du så som liten unge, ja, gjett om jeg så en lignende reklame. Gjentatte ganger. Jeg har liksom vokst meg til å unngå salt litt. For noen år siden begynte jeg å rynke på nesen til salt. Jeg sluttet å pøse salt på biffen på restauranter, og under matlaging droppet jeg salt i det hele tatt. Helt til jeg nylig lærte meg litt mer om salt. Nå vet jeg at vi TRENGER salt. Og at salt ikke bare er for smakens skyld! :) Herregud, naive menneske! (meg, altså!)
Leggkramper, maur i bena... Jeg kjenner meg igjen her ja. Kan dette være pga. mangel av salt, tro?
En ny verden viser seg for Thomas. En verden laget med salt!
Sv: Salt - og tullete kosholdseksperter.
Du er jo i samme gate når du tenker i Aldosteronbanen.
Den regulerer jo saltbalansen.
Vi er påvirket av halvkvedete viser om at salt er skadelig og salt binder vann til kroppen.
Det er feil !
Studier viser at for lite salt øker veskemengden i kroppen.
Så er det karbohydratet som binder vann. For hvert gram vi spiser lagrer kroppen 4gram vann. Dette for å bruke til bla avkjøling av kroppen når karbohydratet forbrennes.
Hvis det første du tenker på nårt du våkner om morgenen er å lette på trykket, kan det bla. være for at du brenner karbohydrat uten at du svetter.