1. Kristins blogg
2. Rekvireringsskjema
3. Apotek-pris på Armour/hvor er det billigst?
Printable View
Da er det forskjellig praksis rundt om, for jeg fikk søknaden om registreringsfritak direkte av legen. Denne søknaden gikk jeg rett på apoteket og leverte samme dag, og dagen etter kunne jeg hente medisinen. Dette var den første resepten han skrev ut med Erfa, så jeg fikk æren av å være den første pasienten hans som fikk begynne med den. Er også den første pasienten hans som har skiftet fra syntetisk til naturlig medisin, så det er litt "nybrottsarbeid" som foregår... :)
Hm....
Kan det være forenklet da ?
Egentlig en utrolig tanke i den bransjen der :)
Jeg husker jo at de endret reglene for instituttet registreringdsfritak i retning av å vanskeliggjøre bruk av medisin som ikke var syntetisk for få år siden.
Syntetisk medisin skulle bare meldes, medisin av "biologisk opphav" skulle fortsatt innsendes for godkjenning. (eg. bare en trenerende gymnastikk - alle blir jo godtatt)
Je ghar ikke fått med meg at prosedyren er endret igjen jeg da.
Alle mine resepter på registreringsfritak henter jeg ut med det samme jeg leverer dem på apoteket, det godkjennes i ettertid. "Alt" blir godtatt, så apoteket bare leverer varen ut, og sender så inn et eksemplar av resepten for godkjenning.
- Det er min erfaring ihvertfall på de Oslo-apotekene jeg har brukt.
Kan det være at apotekene har forskjellig praksis da ?
Jeg hentet jo ERFA i April.
Jeg leverte først på Apotek1 og der måtte det sendes inn og godkjennes.
Så viste det seg at de bare kunne levere 60mg, så jeg reiste litt lenger og leverte på Vitus.
De måtte også sende inn og få godkjenning, men da jeg sa som det var, ringte de og undersøkte mens jeg var der og sa at godkjenningen var iorden fordi Apotek1 hadde ordnet det.
Men dette er kun en engangsforeteelse da, skjer altså kun før første handel.
Thyroid ligger jo på negativlisten til legemiddelverket:shock:
Derfor skal søknaden godkjennes der først, før apoteket leverer den ut for første gang til en pasient. Når man får en ny resept er prosessen raskere. Jeg leverte min resept for en uke siden (fredag) og fikk da melding om at apoteket kunne skaffe dette til tirsdag. Jeg gikk derfra med mine sterke tvil og ganske riktig, etter kort tid ble jeg oppringt med beskjed om at det ville ta 2-3 uker fordi søknaden må godkjennes først.
Hvis thyroid har vært utlevert til noen med en gang (ved første gangs resept), kan dette ha vært en menneskelig feil fra apotekets side.xx9
Det er ikke feil fra apotekets side,
men forskjellig praksis,
Boots apoteket cc i drammen skaffer medisin fra en dag til en annen,
de har ikke på lager men bestiller når jeg skal ha, jeg ringer og sier hva jeg skal ha også er det på plass dagen etter,
fra første resept og søknad har jeg bare levert og fått med en gang,
dette er det også mange andre som har erfart,
det er bare forskjellig praksis ,
kansje noen apoteker er like imot "ùreglementert" medisin
som enkelte leger og lager det tungvint,
Jeg antar at årsaken til forskjellene kan ligge i et grumset regelverk.
Dette ble flikket litt på for få år siden, men noe kan henge igjen.
Før revisjonen fikk jeg opplyst på et Vitus apotek at de hadde ikke lov til å ha Armour på lager, og at det var årsaken til at jeg måtte bestille det dagen før jeg skulle ha det.
Det kan ha blitt endret - noen som vet ?
Har ikke peiling,
jeg bare regnet med at medisiner det ikke går mengder av og er på registreringsfritak ikke var en del av basisvere gruppen,
det er som regel slik der som i all annen varehandel at man har en basisvare liste som skal være på lager til enhver tid og varer som ikke står der skal ikke være lagervare eller hefte en varelagerliste,
minst mulig bundet kapital etc.
Jeg bruker syntetisk thyroxin (Levaxin fra 2005 kombinert med Liothyronin fra 2009), men er helt overbevist om at syntetisk thyroxin IKKE virker optimalt mot hypothyreose. Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak siden jeg tror at dette kan hjelpe meg. Dette gjør han til tross for, som han sa at ”i hans verden ” - ut fra hva han har lært er alle de plager som jeg har pådratt meg veldig vanlige.
Jeg har etterhvert fått samtlige symptom:
• stive muskler i armene, nakken, beina
• nedsatt muskelkraft
• hendene dovner bort
• vonde ledd i knærne
• vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
• ankler som svikter
• kramper i leggene
• ødem i beina, til tider
• vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
• lav energi i forhold til da jeg var frisk
• høyt blodtrykk
• tynt hår og pistrete øyenbryn
• akne i hodebunnen
• dårlig konsentrasjon
• glemsom
• tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
• mentalt utkjørt
• irritabel
• søvnapnéa og snorking
• kan ikke lenger gå i full jobb.
Legen min som er dansk er "noen og førti", men har altså lært at slike symptom hører med til det å bli eldre, så jeg ga ham boka til dr. Mark Starr "Hypothyriodism Type 2: The Epidemic". Der står det bl. annet at samtlige av symptomene ER knyttet til sykdom i tyroidea. Jeg gleder meg til å få sjansen til å prøve ut noe nytt og venter spent på hvordan jeg får det på dissekert thyroxin. Norge1