Sv: Thomas om paranøtter og selen
Så det er altså umulig å overdoseres på selen med 250 mkg IKKE-organisk selen i tilskuddsform (tabletter) og ved å spise 20 paranøtter daglig over lange perioder?
Sv: Thomas om paranøtter og selen
Hei!
Jeg vet ikke så veeeldig mye om Selen, men fant noen svenske linker til deg :D
http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
Her står det rekommendert daglig inntak : 100 - 400 µg.
Hvor mange mkg er det da?
Fra en annen side :
"Även ett förhöjt intag av selen (ca 15 ggr det rekommenderade dagliga intaget) kan vara förenat med risker som t ex uppkomst av inflammatoriska tillstånd i huden, håravfall och neurologiska störningar."
Her er en bra side til om dette:
http://www.mittval.se/vitaminer-och-...aler/se-selen/
http://www.occmed.uu.se/metal/se4.html
Jeg tar forresten også 200 mg i tillskudd hver dag, og har lest på mange sider om hypothyreose at det er minimum det vi m lavt stoffskifte må ha.
Og enda viktigere hvis man har anti-stoffer (hashimotos).
Hvis du er veldig bekymret for paranøttene kan du vel bytte til en annen type nøtter? Macademia nøtter er veldig godt feks.
Sv: Thomas om paranøtter og selen
Problemet er vel at hvis man tar selen-tilskudd MÅ det være organisk og ikke uorganisk som mange tar, inkl. meg. VED EN FEIL ble jeg gitt uorganisk selen. Og jeg har i tillegg spilt MAAAAANGE paranøtter, så det er nok litt overdose for min del.
For 1 måned siden, etter en liten stund på selen-tilskudd fikk jeg et rødt eksem-lignende område i ansiktet, ca 2x4 cm, ved siden av nesen min til høyre. Jeg har ALLTID hatt perfekt hud i ansiktet, så for meg er dette krise. Både pga. utseende, og pga. X-faktor. HVORFOR.
Jeg tror jeg kanskje kan skulde på selen-overdose.