Hej Nettisen vink11
Jeg tror ikke at der findes undersøgelser alene beregnet på at undersøge virkningen af fluor fra grøn te. Og når du spørger om symptomer af fluor i grøn te, mundskylninger og af at drikke fluoriseret vand - kender jeg ikke noget specifikt til grøn te - men ellers ja. Mennesker bliver syge af for meget fluor. Bl.a. stofskiftesyge.
Problemet er, at der i en enkel kop grøn te findes mellem 0,3 til 0,4 mg af fluor. Det vil kræve ca. 10 kopper for at ramme den anbefalede daglige max-dose af fluor (min personlig "fordom" er dog 0 fluor af
fluorid sodium type, hvilket er den mineralske jeg anser for at være en giftig forurening).
Men dette forudsætter (det med de ti kopper som fluor-sikker grænse), at man kun får fluor tilført kroppen fra sin grønne te. Dvs. intet fluor fra tandpaste. Intet fluor fra tandbehandling. Intet fluor fra mundskyl. Intet fluor fra teflon-pander. Intet fluor fra hyperthyeose-medicinen (mange præparater indeholder fluorsalte netop fordi
de lammer skjoldbruskkirtlen). Dvs. for at fluorid fra grøn te ikke skal bidrage til den
totale mængde af den
daglige tilførsel af fluor til kroppen - skal man leve et 100%
fluor-frit liv. Det gør desværre kun de færreste.
Men Nettisen kram1 Hvis du så godt kan lide grøn te og ikke vil undværre den, er der lidt at gøre alligevel, uden at få mere fluor i sig i processen. Du kunne prøve at undersøge, om du kunne lide
Hvid Te. Selv om denne te ofte kaldes for luksus te og er dyr, passer det ikke helt, når man påstår, at den skal komme fra bestemte steder/egne i verden.
"Hvid te" i virkeligheden er meget unge teblade, der plukkes mens de endnu er meget små - dvs. prisen er påvirket af, at der ikke kan høstes så meget af den ad gangen.
Fordelen ved den "hvide te" er, at netop fordi bladene er så unge og små - er de næsten helt
fluor-frie, fordi de nåede ikke at optage fluor fra jorden før de blev høstet. Jo yngre teblade er, jo mindre fluorid i dem (og omvendt: jo ældre er teblade på høst-tidspunktet - jo mere fluor i dem). Noget andet og godt er også, at den hvide te har mange flere helsebringende egenskaber end selv den grønne, og indeholder tillige mange flere antioxidanter og bioflavonider, end den grønne. Der er lutter fordele ved den.
Noget andet du kan gøre er, at finde grøn te-produkter, der bevisligt stammer fra Japan. Japansk undergrund/jord er meget mindre fluorid-holdig end i andre te-producerende lande. Om det er den eneste grund til, at japansk grøn te indeholder så meget mindre fluorid end andre - ved jeg ikke, men jeg har læst meget og flere anbefalinger af alle japanske sorter/produkter og særlig:
Sencha, Gyokuro, Matcha, som værende så godt som fluorid-frie.
Og sidst men ikke mindst - kan man også forbedre det totale "fluor-regnskab" ved at anvende filtreret vand til madlavning, drikkevand og brygning af te, hvilket under alle omstændigheder altid giver en bedre udnyttelse af teblade + en meget bedre smag/helsevirkning.
Håber du kan bruge infoen og ikke opgiver din te, når du er så glad for den. kram1