Spørgsmål:
Min datter på 7½ år sover 14-18 timer om dagen, hun er altid træt, irritabel, med humørsvingninger, håret og huden er tør, hun bliver fedladen og har ofte kløe og smerter. Til dato, har hun været væk fra skolen i 3 uger, fordi hun er så træt hele tiden.
Vores læge mente, at hun udviste tegn på mononucleose (kyssesyge), men alle alle tests kom tilbage negative. Så rekvirerede han en
EBV-test, som viste positivt for antistoffer. Han var ved at henvise hende til et lokal børnehospital at besøge deres Kronisk Træthed Klinik for unge (selvom hun er barn), men valgte at køre skjoldbruskkirtel-tests forinden at "dække alle muligheder" sagde han. Tilsyneladende hendes thyroidea er ude af balance, så de rekvirerede yderligere T3, fri T4, Anti thyreoidea antistof (anti-tpo/red.) test og TSH niveauer i dag.
Hvor almindelig er hypothyroidism hos børn hendes alder? Jeg vil også gerne vide, om det faktum, at min egen skjoldbruskkirtel blev underaktiv, da jeg var 5 uger henne i graviditeten med hende - kan have en forbindelse med min datters tilstand? Det spørger jeg mig selv om, om denne tilstand kan være genetisk betinget.
Jeg er ikke sikker på hvad der vil ske med hende. I dag er det tirsdag. Lægen sagde, at laboratorieprøverne kommer tilbage senest torsdag og sagde, at forhåbentlig inden fredag får hun et lægemiddel til at hjælpe hende til at have det bedre. Jeg selv er i behandling med Levoxyl og regner med, at min datter får det samme. Natalie, Seattle, WA
Lægen svarer:
Din datter udviser mange tegn på hypothyreose. Mens mononucleose (kyssesyge) sagtens kan have lignende symptomer som lavt stofskifte, ville den dog starte med en febersygdom og ondt i halsen først, evt. ledsaget af et vægttab.
Almindelige symptomer på hypothyreose omfatter:
- vægtførøgelse
- træthed
- depression
- muskelsvaghed
- dårlig appetit
- hæs stemme
- langsom tale
- tør hud
- kuldeskærhed
- tørt eller skrøbeligt hår
- hårtab
- forstoppelse
- muskelkramper
- forsinket pubertet
- forringede indlæringsevner
- forsinket udvikling af tænder
Har din datter forstørret skjoldbruskkirtel (struma)?
Mens de fleste mennesker tror, at kun en medfødt hypothyreose kan ramme børn, er sandheden den, at børn i alle aldre kan udvikle hypothyroidism. Når de er over 12 måneder gamle, er det sædvanligvis kaldet
juvenile hypothyroidism med Hashimoto's thyroiditis er den vigtigste årsag. Selv om jeg ikke kunne finde nogen statistik på, hvor hyppig hypothyreose er i denne alder - tror jeg, at denne sygdom er
ikke så sjældent forekommende hos børn.
Dine egne (moderens/red.) thyroidea problemer behøver have forbindelse til datterens, selv om dine thyreoidea-problemer er startet under graviditeten. Der er dog nogle arvelige forudsætninger, der kan udløse hypothyreose og Hasimoto's Thyroiditis.
Til at bidrage yderligere til vurdering og håndtering af din datters problem, vil jeg anbefale en henvisning til en børneendokrinolog.
Kilde...