Lavt stofskifte og sangstemme
For mig er sang liv, og liv er sang.....
Jeg er ikke et menneske af mange (talte) ord. Så langt tilbage jeg husker, sang jeg mere end jeg talte. Som lille og stor pige sang jeg når jeg var alene. I natteroens drømme sang jeg. Jeg sang i tankerne når jeg var ude. Jeg sang hver en vågen time. Jeg sang tankerne, jeg sang billederne og jeg sang smag, og dufte, og blæst, og regn, og sol, og alt det, andre ellers plejer "sige" - sang jeg. Men nu må jeg nøjes med at nynne. Synge kan jeg ikke mere.
Lavt stofskifte har taget min stemme fra mig. Over nogle år mistede min stemme vidde fra næsten fire oktaver - til nu kun knap halvanden. Jeg ville med fryd og glæde give min førlighed væk, for at få min stemme tilbage. For kun de, som forstår hvad at synge betyder for de sangglade - kan forstå når jeg siger, at jeg hellere sidder syngende i en kørestol, end jeg vandrer sangløst på mine sunde ben, i selv de smukkeste landskaber. For netop alle oplevelser, også øjets, sindets og hjertets glæder og de fjerne tinder, eller hvide skyer på himlen - alt dette kalder konstant på en sang, der ikke mere kan lyde. Det er en stor pine, ikke at kunne synge til det man oplever med andre sanser.... :?
Hver gang jeg lytter til musik - og vil synge med, kommer lyden frem kun skræppende og ru. De siger, at forandringerne i struben og stemmebånd er permanente, men jeg giver ikke op. Jeg øver og øver stemmen, men kun klarer at synge falset, på en god dag.
Det er som at blive stum, at miste sin sangstemme og med den miste forbindelsen til alle de tusinde af sange, jeg lærte før stemmen forsvandt. Det er som at leve kun halvt, når man ikke kan synge mere. :?
Sv: Lavt stofskifte og sangstemme
Dette var rørende og godt beskrevet Anisa. Det blir nesten flåsete å kommentere det...for man finner ikke ord.
Jeg kan aldri huske å ha hatt sangstemme, Anisa. Men likevel renner tårene, for noe i meg forstår så inderlig vel hva di sier. hjerte1 hjerte1 hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Dette var rørende og godt beskrevet Anisa. Det blir nesten flåsete å kommentere det...for man finner ikke ord.
Nej, vel? Men synge til svar kunne man nemt finde tonerne til, ikk`? kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg kan aldri huske å ha hatt sangstemme, Anisa. Men likevel renner tårene, for noe i meg forstår så inderlig vel hva di sier. hjerte1 hjerte1 hjerte1
Det er nok andre "tab" af samme årsag som vækker vemod, længsler og indsigt, Blondie. Lige når man troede at man har forliget sig... banker det på indefra nok en gang. kram1
Jeg kjenner meg så godt igjen, jeg elsker å synge har sunget hele mitt liv. Har opptrådt på Tv som solist, og nå føler jeg meg som en kråke. Jeg ønsker meg stemmen min tilbake, slik den var, uten harking, hosting og dagen derpå røst...
Jeg synger fremdeles i kor, men hører på stemmen min når jeg synger alene og tenker - hvor har nattergalen flydd og hvilken kråke er nå dette?
Kjære, snille, kroppen min - gi meg sangen tilbake.
Sv: Hypothyroidism Killed the Song
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tralletone
Jeg kjenner meg så godt igjen, jeg elsker å synge har sunget hele mitt liv. Har opptrådt på Tv som solist, og nå føler jeg meg som en kråke. Jeg ønsker meg stemmen min tilbake, slik den var, uten harking, hosting og dagen derpå røst...
Jeg synger fremdeles i kor, men hører på stemmen min når jeg synger alene og tenker - hvor har nattergalen flydd og hvilken kråke er nå dette?
Kjære, snille, kroppen min - gi meg sangen tilbake.
Jeg har spilt inn plater og har gått på operahøgskole i stockholm, synger fortsatt fint og har konserter. Jeg har tenkt å fortsette med det. Derfor kommer jeg ikke til å la meg operere. Nå vil de sende meg til riskhospitalet for ny biopsi. argumentet er at siden jeg er sanger bør jeg ikke ha mer enn en operasjon. Det vil si at de har tenkt å operere ut bare den delen av kjertelen som har knute i seg kun om det ikke er ondartet. Så om de finner noe på biopsi tar de hele. Men jeg bestemmer jo selv! sånne prøver kan ikke utelukke kreft og er gjerne falskt positive også. Jeg tror ikke det er ondartet og uansett kommer jeg til å ty til alternativ behandling.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Jeg har spilt inn plater og har gått på operahøgskole i stockholm, synger fortsatt fint og har konserter.
Jeg håper virkelig at du klarer det, Annis! kram1
Jeg har tatt sangpedagogisk eksamen og sang i et av de beste korene i Norge i en årrekke, men nå brister stemmen til og med når jeg synger enkle barnesanger på jobben (i barnehage). Og jeg er tvilsom til om jeg kan klare å trene opp stemmen igjen noen gang. kednej1
Men det er vel en av de sakene jeg har prøvd å avfinne meg med i flere år. Kanskje Erfa kan hjelpe?? xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Jeg håper virkelig at du klarer det, Annis! kram1
Jeg har tatt sangpedagogisk eksamen og sang i et av de beste korene i Norge i en årrekke, men nå brister stemmen til og med når jeg synger enkle barnesanger på jobben (i barnehage). Og jeg er tvilsom til om jeg kan klare å trene opp stemmen igjen noen gang. kednej1
Men det er vel en av de sakene jeg har prøvd å avfinne meg med i flere år. Kanskje Erfa kan hjelpe?? xx9
Det KAN hende at det kan gå bedre med justering av sangteknikk i tillegg til å få orden på stoffskiftet. Jeg har gått hos mange forskjellige og var frusrert over heshet etc selv om alle sa at jeg sang fantastisk og jeg fikk masse jobber og operaroller. Jeg slet med teknikken helt til jeg traff en som lærte den gamle bel canto teknikken og det var som en AHA opplevelse. Når det gjelder naturlig behandling av stoffskifteproblem så har jeg funnet mye interressant!!! Jeg satser jo på å ikke bli hypo. Bruker heller skjerf på min oppsvulmede hals enn å risikere noe. Hvis du vil kan jeg sende deg en privat melding så kan vi snakke videre om disse tingene for hvis jeg begynner å legge ut her så kan det begynne å bli litt for åpent om private ting som gjelder oss selv og lærere etc.
Ps. tipser gjerne tralletone også!!!
Takk, Annis. hjerte1
Akkurat nå synes jeg imidlertid at det viktigste er å få orden på stoffskiftet. Og jeg har veldig gode minner fra alt jeg har vært med på gjennom sangen. Nå er jeg snart 58 år, så jeg tror nok at toppen av min "sangkarriere" hadde vært over uansett. :wink:
Klem til deg. kaer1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Takk, Annis. hjerte1
Akkurat nå synes jeg imidlertid at det viktigste er å få orden på stoffskiftet. Og jeg har veldig gode minner fra alt jeg har vært med på gjennom sangen. Nå er jeg snart 58 år, så jeg tror nok at toppen av min "sangkarriere" hadde vært over uansett. :wink:
Klem til deg. kaer1
Forstår!
Men til oppmuntring så er dette min sanglærer. Han er litt over 60 og synger fortsatt flott selv om han måtte hoppe av en toppkarriere som ung pga helsa. Han holder ikke skjult disse tingene men jeg skal ikke legge ut detaljer her.
Her er alle videoer med han. de to første er iallefall fra før han ble syk. http://www.youtube.com/results?searc...rosenberg&aq=f
Han var elev av Carlo Bergonzi som også var pavarotti's lærer. Berle var vikar for Pavarotti noen ganger og sang med Joan sutherland. De kalte han little pavarotti. http://www.youtube.com/results?searc...rosenberg&aq=f
Min far som er 61 liker å synge og han opplevde stor forandring etter etpar timer med bel canto teknikk. Han er hypo men tar ikke levaxin eller lignende for han vil ikke at kjertelen skal bli sløv.
Arti om du kommenterer hva du syns
oops nå brente jeg småkakene fordi jeg ble sittende å høre på Berle...:lol:
Denne må du høre!!