Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Hei!
Har selv gått igjennom noen glutentest-runder det siste året, så jeg kan godt fortelle deg om hva jeg opplevde! Mine symptomer var hodepine, diare, m.m - Ting som er typiske for glutenallergi/resistens.
Den eneste prøven som *beviser* (for myndighetene, også med tanke på pengestøtte pga. endret og fordyrende kosthold) om du har Cøliaki (gluten-resistens) er gastroskopi, som du tar på sykehuset. Det er en svært ubehagelig, men relativt rask undersøkelse hvor man fører et rør ned halsen din og ned i mageområdet og tar biopsier (små prøver) fra 4 forskjellige steder der nede. Disse analyseres, og man kan med stor sikkerhet si at du har Cøliaki eller ikke etter dette.
Man må spise normalt, dvs. glutenholdig, før denne prøven. I minst 1 måned, etter hva jeg har lært. Dvs., at du burde spise normal kost (brød, pizza, hamburgere, og alt annet med gluten!) helt til du bestemmer deg for å ta denne prøven.
Men, selv om du får negativ på den prøven, kan du alikevel ha gluten-allergi. Dvs., at du har en viss reaksjon på glutenholdig kost, selv om du ikke har sykdommen Cøliaki.
Mvh.
Thomas