Norsk studie om den grønne teens virksomme stoff.
http://www.kjemi.uio.no/publikum/pop...er-kjempesunt/
Printable View
Norsk studie om den grønne teens virksomme stoff.
http://www.kjemi.uio.no/publikum/pop...er-kjempesunt/
Det er det med smaken da! Synes grønn te smaker litt gress :D
Hvordan er rooiboosh te for oss ? Synes den er mye bedre enn grønn te!
Men smaken er ulikvink11
Bare at Roibush ikke er te sa - strengt tatt.
Den kommer fra en sørafrikansk busk : Asphalatus linearis
Den er faktisk på denne lista : http://www.legemiddelverket.no/uploa...sforskrift.pdf
Så den er vurdert for ett eller annet ??
Men det smaker godt og har kvaliteter som grønn te ikke har.
Og omvendt.
Det er også vanskelig få tak i den ren og ublandet.
Kalles honybush av noen, og de som selger vet ofte ikke at det er samme slag.
Tror jeg har skrevet om den før en gang ?
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=6/menu=8/
http://www.rolv.no/urtemedisin/artik...a_lin/art1.htm
Fin link til artikkel om rooibos te. Syns dem demper noe av uroen i magen. Får urolig mage av høyt stoffskifte. Smaker godt også - i hvertfall den fra confectakram1
http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1179927191.34
Og her finnes det mange artikler om grønn te. Har hørt at hvit te skal være enda sunnere, men hvem vet...kram1
Jo Maika.
Den te som dyrkes på fluoridholdig jord inneholder også fluorider.
Det er vanskelig å få noen sikker oversikt over geografiske områder og det er også forskjell på biologisk og mineralsk fluorid.
Jeg har søkt på dette ganske lenge, men har ikke funnet noe.
Fint om noen vil poste her om det dukker opp noe.
Så kan jeg berolige deg - forvirringen går neppe over ......
Er det ikke sånn at all mat som dyrkes i jord med mye fluor får et høyere innhold av det samme? Gjelder ikke det de fleste mineraler og næringstoffer i all den maten vi spiser. Og hvor stor mengde skal i såfall til for å påvirke stoffskiftet? Er det noen her inne som faktisk har fått symptomer av å drikke grønn te alt. skylle med fluor eller drikke vann fra springen? Har noen fått påvist endringer i stoffskiftet sitt etter grønn te?Jeg drikker masse grønn og hvit te i tillegg til rooibos. Syns det er kjempegodt. I tillegg er det teer som er kjent for å hjelpe til med bekjempelsen av infeksjoner og de frie radikalene. Mitt spørsmål blir da: Er den skadelige effekten grønn te har på skjolbruskkjertelen større en den helsegevinsten som i hvertfall grønn te beviselig har? Bli litt sånn satt ut for jeg ser så mye meninger om mat her inne, men har ennå ikke gjort noen endringer i kosten min.
Takknemlig for respons herkram1
Hej Nettisen vink11
Jeg tror ikke at der findes undersøgelser alene beregnet på at undersøge virkningen af fluor fra grøn te. Og når du spørger om symptomer af fluor i grøn te, mundskylninger og af at drikke fluoriseret vand - kender jeg ikke noget specifikt til grøn te - men ellers ja. Mennesker bliver syge af for meget fluor. Bl.a. stofskiftesyge.
Problemet er, at der i en enkel kop grøn te findes mellem 0,3 til 0,4 mg af fluor. Det vil kræve ca. 10 kopper for at ramme den anbefalede daglige max-dose af fluor (min personlig "fordom" er dog 0 fluor af fluorid sodium type, hvilket er den mineralske jeg anser for at være en giftig forurening).
Men dette forudsætter (det med de ti kopper som fluor-sikker grænse), at man kun får fluor tilført kroppen fra sin grønne te. Dvs. intet fluor fra tandpaste. Intet fluor fra tandbehandling. Intet fluor fra mundskyl. Intet fluor fra teflon-pander. Intet fluor fra hyperthyeose-medicinen (mange præparater indeholder fluorsalte netop fordi de lammer skjoldbruskkirtlen). Dvs. for at fluorid fra grøn te ikke skal bidrage til den totale mængde af den daglige tilførsel af fluor til kroppen - skal man leve et 100% fluor-frit liv. Det gør desværre kun de færreste.
Men Nettisen kram1 Hvis du så godt kan lide grøn te og ikke vil undværre den, er der lidt at gøre alligevel, uden at få mere fluor i sig i processen. Du kunne prøve at undersøge, om du kunne lide Hvid Te. Selv om denne te ofte kaldes for luksus te og er dyr, passer det ikke helt, når man påstår, at den skal komme fra bestemte steder/egne i verden. "Hvid te" i virkeligheden er meget unge teblade, der plukkes mens de endnu er meget små - dvs. prisen er påvirket af, at der ikke kan høstes så meget af den ad gangen.
Fordelen ved den "hvide te" er, at netop fordi bladene er så unge og små - er de næsten helt fluor-frie, fordi de nåede ikke at optage fluor fra jorden før de blev høstet. Jo yngre teblade er, jo mindre fluorid i dem (og omvendt: jo ældre er teblade på høst-tidspunktet - jo mere fluor i dem). Noget andet og godt er også, at den hvide te har mange flere helsebringende egenskaber end selv den grønne, og indeholder tillige mange flere antioxidanter og bioflavonider, end den grønne. Der er lutter fordele ved den.
Noget andet du kan gøre er, at finde grøn te-produkter, der bevisligt stammer fra Japan. Japansk undergrund/jord er meget mindre fluorid-holdig end i andre te-producerende lande. Om det er den eneste grund til, at japansk grøn te indeholder så meget mindre fluorid end andre - ved jeg ikke, men jeg har læst meget og flere anbefalinger af alle japanske sorter/produkter og særlig: Sencha, Gyokuro, Matcha, som værende så godt som fluorid-frie.
Og sidst men ikke mindst - kan man også forbedre det totale "fluor-regnskab" ved at anvende filtreret vand til madlavning, drikkevand og brygning af te, hvilket under alle omstændigheder altid giver en bedre udnyttelse af teblade + en meget bedre smag/helsevirkning.
Håber du kan bruge infoen og ikke opgiver din te, når du er så glad for den. kram1
Takker for svar anisa - hvit te er egentlig veldig godt, men er litt usikker på kvaliteten på den jeg får fatt i:-) Sitter her og leser på pakken til roibosteen min fra confecta. Den inneholder 0,22 mg fluor som ikke er bra for stoffskiftet
samtidig inneholder den også 0,07mg koppersom er bra for stoffskiftet og magnan0,04 mg som også skal være bra for stoffskiftet. hvilke mengder som må til for å ha effekt - god eller dårlig har jeg ingen aning om - men har bestemt meg for at den er stoffskiftenøytral og veldig bra for meg:lol:, så får jeg heller redusere litt på den grønnekram1 Driver ennå å grubler på dettte med mat og drikke generelt - hva med kraftforet til kuen og og melken vi drikker/kjøttet vi spiser. Alle miljøgiftene i fisk, og jordsmonnet i Hardanger som påvirker eplene jeg spiser. Nå er det vel ikke så veldig mye fluor i jordsmonnet i Norge, men hva med inportert mat? Vi må jo bli utsatt for enormt mye mineraler og sporstoffer vi ikke har kontroll over. Blir litt avsporing fra teen, men, men:lol:
nettisenkram1