Hei
Hvordan er nivået på T3 og T4 på dere Armout brukere? Ligger dere over referanse området på T3 og hva er da evt nivå T4?
Jeg sliter med å få opp T4. Må nå evt ty til Levaxin i tillegg.
Øystein
Printable View
Hei
Hvordan er nivået på T3 og T4 på dere Armout brukere? Ligger dere over referanse området på T3 og hva er da evt nivå T4?
Jeg sliter med å få opp T4. Må nå evt ty til Levaxin i tillegg.
Øystein
Jeg sleit også med det.....
Men det gjør alle hvis legen får bestemme.
TSH er følsom både for fT3 og fT4 og hvis denne doseres til å ha en verdi - sånn mellom 0,1 og 1 - er dosen alt for liten til å forsyne kroppen med hormoner. Det vises på hormonmengdeprøvene fT4 og fT3.
Om man doserer slik at kroppen får nok hormoner, altså at fT4 normaliseres, vil TSH bli kjørt helt i bånn.
Og kroppen skal jo bare ha nok hormoner - hvis ikke legen din vet såppass er det påtide å bytte......
Min TSH blir null når dosen overstiger 1,75Grain. Jeg må ha over 3 Grain for å funke. Og jeg tåler ikke en bitteliten Levaxindose engang, og er nødt til å kjøre på rein Armour. Ellers får jeg igjen symptomer fra Levaxintia.
Ikke alle er så kilne - noen tåler godt en kombinasjonsbehandling. De bruker gjerne mellom 25 og 100µg Levaxin og resten med Armour - opp til 2Grain. Om de må regulere litt, så gjør de det på Armourdosen. Den virker mye bedre.
Har sett at Balderklinikken har dette som utgangspunkt.
Jeg tør ikke uttale meg om hva mine blodprøver er - har ikke målt på flere år.
Jeg anser det som helt bortkastet energi all den tid det er jeg som er faciten her, og blodprøvene i praksis viser seg fullstendig u-egnet til å finne min idealdose.
Det er sikkert slik at fT3 ligger over ref.nivået. Det gjorde det alltid dengangen jeg målte.
Men hva gjør det ?
T3 er jo selve stoffskiftehormonet, og det er også på dette nivået kroppens siste finregulering av stoffskiftet foregår.
Det skal alltid være for mye T3. Kjertelen lager også for mye T3.
Det som er for mye blir på en finurlig måte nøytralisert. Ett av jodatomene flytter seg slik at molekylet ikke passer på målcellenes cellereseptor.
Denne T3 kalles rev.T3 eller bare -T3.
Den kan måles - Aker har mulighet for det.
Jeg har gjort det en gang, og da var andelen av denne større enn normalt - fordi fT3 også var høyere.
Jeg fikk veldig bra effekt av Armour ved oppstart, så et tilbakefall med tilhørende øknings og bedring osv. Etter å ha kommet til 2.5G viste blodrøvene
TSH 0,01
FT4 13.4 ref. 9-22
FT3 6,6 ref. 2,3-5,7
Følte meg da litt overdosert da jeg nok økte for raskt(tolmodighet)
Vil FT4 komme seg etterhvert?
Vil noe av denne FT3 bli reversert?
Hvis man føler seg hypo må man vel fortsette å øke gradvis?
Jeg fikk også en "boost" når jeg gikk over til Armour. Årsaken er sikkert noe sammensatt - jeg tror både det at jeg slutta med Levaxin og at jeg fikk en bedre virkende thyroxin virket inn slik.
Vekta datt også 12kg første mnd. men det var nok vann det meste.
Men min fT4 var bare halvparten av hva din er, og lå lenge på sånn 6-8 og jeg følte meg bra på det. Mye bedre enn før.
Så fikk jeg en nedtur etterhvert som gjorde at jeg økte dosen og kom inn i de forhold jeg nok har enda. Tipper da : fT4 sånn 15-17 og fT3 sånn 8-10.
Men hva de verdiene er, eller blir, er for meg uten betydning.
Jeg vil ha en dose som gjør at jeg føler meg bra, og søker denne gjennom målbevisste små og sjeldne dosejusteringer.
Etter at legen min så hvor bra jeg ble, har jeg stor frihet til å gjøre dette, og fikk komme å måle uten time.
Det er jo ikke slik at kjertelen var en dosenazist som delte ut samme antall µg hver dag - dosen varierte også når kjertelen bestemte.
Og - da må vel vi prøve å lære oss å være kjertel da ?
En annen ting som hjalp meg - mange år for sent - var D-vitamin.
Prøv !
Det jeg prøver å si er vel at disse blodprøvene klarte ikke å hjelpe meg til en god dose, jeg måtte finne den på annen måte.
Jeg bruker bare Armour. Tok nye prøver igjen for et par uker siden :
TSH: 0,49 (0,2-4,0)
fT4: 7 (9-22)
fT3: 5,0 (2,3-5,7)
I følge legen, er eneste mulighet for å få opp fT4 å ta tilskudd av Levaxin. (Noe jeg ikke kan. Jeg reagerer veldig på det, og blir dårlig. Sist jeg prøvde et tilskudd på 25mcg, gikk jeg opp 3 kg på en uke og fikk pusteproblemer.) fT4 har hos meg sunket gjevnt og trutt. Aner ikke om det kan hjelpe å øke Armour.
Er omtrent som de verdiene jeg hadde da jeg begynte med Armour.
Da jeg hadde økt til 1,75Grain målte jeg TSH=null, men jeg følte meg bedre, og fortsatte å øke med 1/4 i ny og ne.
Jeg var så redd, så hver gang jeg ble usikker på symptomer som dukket opp, så reduserte jeg dosen.
Ikke for lenge, for da ble det jo bare enda verre.
Etterhvert kom dosen opp i 3Grain og var der flere år, til jeg i fjor fikk lyst til å prøve om de siste symptomene mine kunne bli bedre med enda høyere dose. Da var jeg oppe i 5G/dag det meste av sommeren.
Pakningsvedlegget anbefaler ganske rask økning, og det er sikkert best - hvis man tåler det.
Samtidig oppdaget jeg at D-vitamin virket gunstig, måtte senke dosen med 1Grain. Jeg prøvde mer, men det holdt ikke så lenge.
Jeg har også forsøkt å kombinere med 25µ, og det går bare ikke.
Hvis man tror at fT4 er for lav, så er eneste muligheten for "oss" å øke Armourdosen. Da får vi jo også mer T3 - jeg tåler godt høy fT3. Har hatt verdier på 20 - men ikke sikkert at alle gjør det.
Levaxin inneholder kun T4 av kunstig type og vil gjøre at måleresultatet bedre samsvarer med det oppleste og vedtatte behandlingsmål.
Jeg er jo så frekk å påstå at det ikke er alle som trives med det målet da.......
Det kan sikkert være lurt å prøve noen store D3 doser også ?
Ikke lett det her. Jeg merket at jeg fikk problemer med binyrene etter en stund. Jeg økte nok for fort og utsatte binyrere for stort stress. Dette fikk jeg "bekreftet" ved pupill test og at jeg ble bedre når jeg smurte meg med mye kortison krem. Jeg har derfor tatt mange skritt tilbake og vært der en stund. Starter nå med sakte økninger og ser hvordan det går.
Pupill test:
Sitt i et mørt rom foran et speil med en lyskilde klar fra en av sidene. (bordlampe, lommelykt etc). Skru på lyset og følg med på pupillene. For de med normal binyre funksjon vil pupillene trekke seg samme og forbli slik.
For de med unormal binyre funksjon vil pupillene trekke seg sammen men etter ca 15-30 sekunder vil de bli større og så mindre, større og mindre osv.
Pupillen skal reagere på lys, det er derfor den er der.
Øyet er som et fotoapparat der pupillen er blenderen - en regulerbar innsnevring som skal sørge for passe lys til netthinna (filmen i fotoapparatet)
Den skal trekke seg sammen når den får en lyskilde rettet mot seg - men.....
Det geniale med netthinna er at den kan regulere lysfølsomheten, og etter en tid vil den ha gjort det, og pupillen åpner seg derfor gradvis etter en tid og stiller seg i "normalposisjonen" igjen. Den kan både åpne seg mer, og trekke seg sammen fra denne posisjonen.
Av-vik fra det normaløe mønsteret kan gi brobunn for tolkinger.
Pupillen styres jo av det autonome nervesystemet - det som reagerer uten vår kontroll - det som gjør at du puster selv om du sover.
Visse kjemikalier og rusmiddler kan også påvirke pupillen - feks. Hormonet adrenalin.
Homoner er en signalvei som hjernen bruker når det ikke haster - unntaket er jo binyrebarken. Den er kjapp.
Flere sykdommer kan også gi en reaksjon i pupillen, men det er vanskelige å tolke fordi så mye kan påvirke.
I homopatiens irisdiagnostikk inngår også pupillreaksjonen.
http://innhold.legesiden.no/nyheter/...-diabetikere-1
http://www.lommelegen.no/504688/holmes-adies-pupill
http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php...05%7C29-32.pdf