Har det betydning at have lav D2-vitamin?
Hej
Har fået målt min D-vitamin status. Min D3 status er 63 men min D2 er <10.
Har læst mange tråde herinde om D-vitamin, men synes ikke at kunne finde ud af om det betyder noget at D2 er lav?
Tager ca. 15 mg D-vitamin dagligt i kalkpiller og vitaminpiller, mon jeg så har behov for tilskud. Hvilket niveau skal man op på som stofskiftesyg? Er der nogen af jer der ved det?
Med venlig hilsen
Gitte
Sv: Har det betydning at have lav D2-vitamin?
Den som bare visste gitteh.......
D2 brukes ikke av kroppen - så langt man vet.
Man vet at D2's metabolitter er giftige, og kan føre til overdosering. Man vet også at kroppen er i stand til å omdanne ca 10% av D2 til D3. Så kroppen kan altså bruke noen av D2'erne.
D2 er vegetariske - D3 zoonariske.
Din dose er "bedre enn ingenting" men kan nok økes nå om vinteren.
D3 gjør mer i kroppen enn å hjelpe kalkstoffskiftet.
Hvis osteoperose/peni er aktuelt er det jo fint å spise litt ekstra kalk, men kroppen trenger ikke mer enn 0,2gram/døgn, og det skal man jo passe på å spise.
Man skal også være klar over at tilstrekkelig D3 vil maksimere kalkoptaket fra maten.
Hvis du har for lav D3-status, er det først og fremst viktig å adressere denne. Et eventuellt "kalkproblem" skal man ta meget alvorlig, men det henger nødvendigvis ikke sammen med D3 problemet.
Hvor stor D3 dose skal man ta ?
Det er nok meget forskjellig - jeg merker forskjell over og under 30µg/dag (1200IU)
Det vil si : Jeg tok D3 og Armour i samme dose - det gjør jeg ikke mer.
D3 er jo et solvitamin som det lages hormon av og det tar jo litt tid, så det er mer naturlig for kroppen å ta dette sammen med et måltid senere.
Gjerne om eftermiddagen, siden det er stor forskjell på ord man bruker på måltider, og hva de inneholder - både innen de enkelte land og mellom dem.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
D2 brukes ikke av kroppen - så langt man vet.
Man vet at D2's metabolitter er giftige, og kan føre til overdosering. Man vet også at kroppen er i stand til å omdanne ca 10% av D2 til D3. Så kroppen kan altså bruke noen av D2'erne. D2 er vegetariske - D3 zoonariske.
Hmm.. Finn. Noget kunne tyde på, at ikke alle D-vitaminpræparater består af ren D3. Hvor ellers fra dukker pludselig D2 i prøveresultaterne?
Kan huske i den første tid, da glucosamin blev "frigivet" i Danmark og apotekerne var begyndt at sælge det fra "deres" leverandør, Nycomed, der havde nogen tid forinden overtaget DAK, som var apotekernes eget medicinalproduktionsselskab. Det viste sig efterfølgende, at i sin evindelige jagt efter profit, var det glucosaminpræparat, apotekerne solgte - fremstillet på så urene råstoffer importerede fra Kina, at selv dyrlæger ellers ikke ville bruge det i deres praksis. Problemet opstod nemlig, at dette Nycomeds/apotekernes produkt havde gjort en del patienter syge af allergier og lignende - hvorefter hele det samlede gigt-lægestand begyndte at hyle op om, at glucosamin var humbug og bedrag....
Jeg er forlængst ophørt med at interessere mig for D2 - men tillader mig alligevel den tanke, at det biologisk unyttige D2 kan kun dukke op i kroppen, hvis det kom derind ved indtag af et forkert eller "urent" tilskud. vedikke1
Hej
Tak skal I have for svar..
Jeg forstod ikke så meget af det, men jeg tror nok at jeg forstod, at det ikke betyder så meget at have lav D2 vitamin. .vink11
Mange hilsner
Gitte