Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
Hei
Først: Takk for all nyttig informasjon! Takk Sonja, for at du har hatt overskudd til å lage et treffsted! Dette varmer langt ned i magen!
Så: Jeg har lest og forstått at har jeg en autoimmun sykdom (hypotyreose, Hashimoto), er det slik at jeg kan få flere autoimmune sykdommer. Men hvor stor er muligheten for det, mon tro?
Jeg har en tarm som som har blitt verre og verre med årene. Masse luft, starter med en gang jeg putter i meg en matbit. Da jeg var hos legen sist og snakket om det, så han på blodprøvene og sa at jeg i alle fall ikke hadde cøliki.
Kan man ha cølikaki uten at det slår ut på blodprøven? Slik som med hypotyreose, at noen ligger utenfor disse normale verdiene?
Flere av dere som skriver, sier at dere lever glutenfritt. Men har dere da en cøliakidiagnose? Eller har dere valgt bort gluten og kjenner at dere fungerer bedre? Har lest masse på nettet siste uker, både om fordøyelse, Irritabel Tarm Syndrom, Cøliaki og lurer på hva jeg skal gjøre. Har levd mye på havregrøt i det siste, det har hjulpet meg mye med mageplagene! En forsker i Bergen har funnet ut at havregrøt og selolje er bra for irritable tarmer.
Skal til legen om en uke, da skal jeg be om alle prøvesvar på tyroxinverdier. Det har jeg ikke fattet interesse for før nå, etter å ha lest mange innlegg her!
Sv: Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
Takk for hyggelige ord!
Håper du får hjelp her i forumet. Mageproblemer ved hypothyreose er ikke akkurat ukjent...:!:
Selv hadde jeg diare og løs mage daglig i ca 14 år og ble ikke tatt på alvor av noen lege noen gang. Beste "hjelpen" jeg fikk var en lege som sa at jeg "bare skulle se på diareen som en fin måte å gå ned i vekt på". Jadda... :?
Og sist jeg var hos legen var jeg der fordi jeg hadde blødning fra tarmen og han lovet å henvise meg videre til en undersøkelse. Hva sendte han meg videre til? Hjertemonitorering! Hjelper sikkert veldig bra mot tarmblødninger det...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan man ha cølikaki uten at det slår ut på blodprøven? Slik som med hypotyreose, at noen ligger utenfor disse normale verdiene?
Hei Vigdis,
I 1999 begynte jeg med store magesmerter, spesielt etter at jeg hadde spist. Jeg husker en gang jeg var på restaurant, og skulle gå hjem (var ca 200 meter) så fikk jeg ett "anfall". Jeg måtte nesten legge meg på bakken, så vondt var det.
Dette pågikk i lengre tid, og jeg gikk til lege. De stakk kamera opp i begge ender, samt ultralyd av galleblæra og det de fant var gallesteiner, og en liten infeksjon i en av tarmene (ikke sikker om det var tykk eller tynn).
Jeg flyttet i dette tidspunktet til utlandet, og på mange måter så ble alt dette glemt. Jeg spiste på dette tidspunktet ikke rødt kjøtt, ikke mye sukker og var egentlig ganske så sunn. Jeg gikk ned flere kiloer, antaklig pga spenning med ny jobb og nye omgivelser i utlandet.
Etter ett år begynte problemene mine igjen. Mye smerter etc. Legen sa jeg måtte spise mer fiber. Så han ga meg fiber på boks. Dette hjalp ikke.
I november 2002, så ble jeg operert på akutten i USA der de tok ut galleblæra mi. Dette stoppet mine problemer for en stund, men ikke lenge.
I 2003 og 2004 fortsatte mageproblemene med diare etc etc.
I 2005 fikk jeg diagnosen Hashimoto/subklinisk hypo samt vitamin B12 mangel. Begge diagnosene er kjent for mageproblemer. Hypo er mest kjent for forstoppelse, men man kan også få diare. B12 problemer er kjent for diare.
Etter at disse tingene ble behandlet ble jeg noe bedre, men ikke fullt og helt.
Jeg fokuserte mer på å få kontroll på andre hyposymptomer. Jeg hadde jo levt i flere år med mageproblemer så hvorfor ikke litt til.
I mai 2007 dro jeg til Norge for å sjekke ut mageproblemene mine på Balderklinikken. Jeg hadde fått nok av å måtte sitte nært ett toalett hele tiden. Der ble jeg testet for Cøliaki, matvare intoleranse, allergener etc.
Det ble ikke funnet Cøliaki, men de fant matvare intoleranse for disse produktene: Havre (grad 2), hvete og bygg (grad 1), sopp (grad 2), tranebær (grad 1), gjær og ølgjær (grad 4). Grad 4 er den værste form for intoleranse, men med riktig kombinasjon av de andre matvare produktene nevt ovenfor så kan man få skikkelige problemer: oppblåst mage, gassfabrikk 24/7, mage vondt, "anfall" etter å ha spist etc etc etc.
Grad 1 er nok til å stoppe og spise produktet.
Cøliaki er også matvare intoleranse, ikke allergi! Viktig å huske på dette. Cøliaki er farlig, om man ikke behandles, da tarmtottene blir helt ødelagt og man stopper å ta til seg næring fra mat. Cøliaki er intoleranse mot ett spesielt protein i hvete, bygg og rug (ikke havre). Intoleransen som jeg har er intoleranse mot ett eller annet protein i produktet, ikke sikkert hvilket, men nok til at jeg skal holde meg unna.
Uansett, en intoleranse av en matvare kan føre til at tarmene våre blir så slitne at de kan bli utsatt for infeksjoner og i værstefall kreft. Dermed så er det viktig å finne ut av dette.
Problemet er at leger ikke tar dette så seriøst! Er det ikke noe de kan se på vanlig blodprøve, da er det med en gang IBS eller stress eller lignende.
Jeg fikk også en gang i 2004 diagnosen IBS, og fikk beskjed om å prøve hypnoterapi. "Yeah right" var min reaksjon.
I dag så er min mage nesten perfekt. Det hender jeg gjør feil, og det blir jeg straffet for. vedikke1
En ting er sikkert: det er rart å bruke "de musklene" igjen :lol: når jeg går på do ;-)
(ps. en intoleranse test av alle matprodukter sendes inn til USA, og koster rundt 5.000,- om du gjør de på Balder, så det er dyrt å finne ut av sin egen helse!)
Takk for respons! Denne matvareintoleranstesten du nevner, som sendes til USA, kan det gjøres noe liknende hos fastlege uten disse kostnadene? Jeg er ganske blakk... Jeg har altså aldri brydd meg noe med å lese og forstå mitt lave stoffskifte før nå. Men jeg fikk en kraftig vekker for noen uker siden: Den angsten jeg har våknet med og slitt med utover dagen og kvelden, har jeg ikke kjent siden jeg gikk ned i min Levaxindose i begynnelsen av januar! Den var litt høy, sa legen. Jeg har slitt med psyke i mange år, mye angst. Så nå lurer jeg jo veldig på hva som er hva. Og ikke minst om noe kan bli bedre ved å gjøre noen grep! Jeg skal til legen min i neste uke og håper å overtale ham til å begynne på Armour. Jeg har startet med D3-vitamin. Kanskje kan min apati og tiltaksløshet på kveldene bedre seg? Hvem vet! Og om magen min kan roe seg hadde det vært bra. Jeg har brukt årevis og tusenvis av kroner på å gå til psykolog. For jeg fikk jo vite at alt jeg sliter med er psykologi! Magen er stressmage, veldig psykisk. Depresjon og angst er ren psyke, tiltaksløsheten og hyppige blødninger likeså! Ingen har noengang sagt meg at kanskje noe av det du sliter med skyldes stoffskifte! Jeg fikk hakeslepp da jeg begynte å lese her og andre steder alle symptomene. Jeg trodde jo at jeg var frisk når jeg spiste mine Levaxin! Da kunne jeg bare glemme dette stoffskiftet! Jeg skal høre med legen min om det er mulig å få sjekket matvareintoleranse. Jeg kjenner jo at det skjer noe med en gang jeg prøver hvete.
Den prøven kan neppe gjøres fra din fastlege....
Jeg gjorde forresten en yorktest, den bestiller man fra internett her i Norge men sender til england. 3000 kr, IgG-tester på 118 matvarer. Slo ut på gjær og kiwi og noe annet småtteri. Slo ikke ut på hvete eller noe, fordi jeg hadde vært glutenfritt i ett år.
Gjær trigger omtrent samme ting som gluten, det står en artikkel i The Lancet som forklarer på molekylnivå hvordan gjær gjør det.
Jeg har ikke diagnose.
Gluten er ikke bra for noen, forresten.
For all del, det er lurt å få testet seg for cøliaki ved mistanke men man må ha spist masse gluten i lengre tid i forveienn for at den testn skal slå ut, siden dene r kalibrert på bare å slå ut ved alvorlig totteskade.
40% av nyoppdagede cøliakere er overvektige (partiell totteskade gjør at kroppen kommer i starvation mode og trekker ut ekstra mye næringsstoffer ut av maten) mot 5% undervektige.
Jeg hadde tiltagende magetrøbbel når jeg gikk på Levaxin.
Jeg fant aldri ut hva årsaken var og legen nevnte aldri Levaxin som en mulig årsak.
Like før jeg begynte med Armour ble det helt akutt og jeg ble innlagt med intravenøs antibiotika.
Så begynnte jeg jo med Armour, og magetrøbblet forsvant - og borte er det.
Tilfeldig ?
Det kan det ikke være !
Åhhh-nå ble jeg enda mer gira på å prøve Armour for den magen holder på å drive meg fra vettet!:mad:
Er det flere her som har merket samme bedring som n`Finn tro?
En lege mente etter koloscopi at jeg hadde ulcerøs kolitt, men dette ble ikke bekreftet på biosien og jeg synes ikke symptomene stemmer. Har ikke blødninger bl.a. Jeg har sluttet med medisinene jeg fikk og kjenner i grunnen ingen stor forskjell.
Men, noe er galt i denne magen - det er hvertfall sikkert!
Flere på thyroid.about.com forumet har fortalt at stoffskiftemedisinen endelig virket når de gikk over til glutenfritt.
Og mange ble kvitt masse andre symptomer på Thyroid, slik som vonde føtter, reumatisme, fibromyalgi, smerter og vondter.
Antar jeg ikke er den eneste som får standardsvaret at det er jo mye psykisk med magen!
Nå har jeg levd på mye havregrøt siste halvannen måned. Synes jeg er mye bedre. Legen min tok en blodprøve tidligere og sier at den viser at jeg har feil vevtype, tror jeg det var, for å kunne ha cøliaki. jeg tar en ting om gangen nå: Først prøve armour. Og så får jeg se om jeg er så heldig som n`Finn som opplevde at magen roet seg! d
Jeg har ingen diagnose, bare sekkediagnosen Hypothyreose. Antistoffmålinger har vært negative, men den første måling kan ha kommet for sent ?
Undersøkelse hos endokrinolog på Elverum sykehus i 1987 konkluderte med normal kjertel som responderte på jod.
Substituttbehandling (er jo en gigantisk tilsnikelse det ordet når man bare tilfører ett av hormonene som er borte !) ble likevel igangsatt få måneder etter, formodentlig grunnlagt på hormonmålinger i blodet.
Jeg var jo ikke "med" i den tia - hverken i situasjonen eller i livet....
Og jeg ble jo bare verre og verre på Levaxin. La på meg litt og litt - i snitt vel 1kg pr. år - tross mye trening og sundt levesett.
Jeg fikk flere og flere symptomer, og verre og verre ble de.
Tema i denne tråden er magen, og den ble mer og mer oppblåst og jeg hadde merkelige smerter. Noen sjeldne ganger helt akutte lammende smerter.
Det endte opp med tykktarmsbetennelse (divertikulitt) og innleggelse i 04.
Jeg hadde fått første box med Armour, men ikke turt å begynne enda.
Jeg var redd all skremselspropagandaen legene hadde proppet meg med og ville vente til magesmertene var over. Ingen - ikke jeg heller - satte dem i forbindelse med stoffskiftet, eller stoffskiftebehandlingen (eller mangelfull sådan).
På sykehuset fikk jeg to slags intravenøs antibiotika - alternerende. Den ene var Flagyl - andre husker jeg ikke, men det var en man vanligvis ga for slikt. Det var ingen spesiell behandling.
Jeg tok ikke med meg Levaxinen, men Armourboksen på sykehuset, og begynte Armourbehandlingen der etter en pause med Levaxinen.
Meeeget forsiktig - alt for forsiktig !
I ettertid har jeg merket at når Armourdosen er for lav får jeg smerter fra tykktarmen etter en tid. De kjennes helt ute i sidene av magen og noen ganger tvers over høyt i magen. Særlig langs venstre side.
Da dette ble akkutt var hele magen i helspenn.
Hos meg har tilstanden i tykktarmen klar sammenheng med dosen. Jeg kjenner ingen ting når dosen er høy - alt for høy i følge legenes syn på dette.
De av dem som er TSH-fantaster (og det er for mange!) vil ikke gi meg mer enn max 1,75Grain Armour - det er punktet hvor min TSH blir null.
Hvis disse smertene skal holdes i sjakk, og jeg skal trives, må dosen være over 3Grain.
Jeg vil bare fortsette å argumentere for at den TSH-doktrine som gjelder og går idag, er en fratagelse av muligheten den gode doktor har til kvalifiserte bedømmelser av pasientens situasjon, og er en ulykke for mange av oss som har hypothyreose.
Jeg kan heller ikke la være å bedømme stoffskifteforeningens enighet med doktrinen som skandaløs !
De skal vel ivareta alle pasienter i sin medlemmsmasse, og vel forestå slik for eventuelle medlemmer ?
Hvis jeg må nyansere :
Det betyr vel egentlig evnen til å ha mer enn en tanke i hodet på en gang ?
Så kan TSH måingen sikkert brukes av mange, men det er da ingen grunn til at alle de som IKKE kan bruke den skal tvinges til det, uten å tilbys noe alternativ ?????