Levaxin. Jeg føler at min dose ikke er helt rett!
Hei,
Jeg fikk påvist hypotyreose når jeg var 12 år å gikk til spesialist på rikshospitalet, men når han gikk av med pensjon for noen år siden ble jeg aldri henvist videre. Jeg går å får sjekket stoffskiftetmitt hos min fastlege, men jeg stoler ikke på at han kan alt og sjekker alt han burde. Han er heller ikke behjelpelig med å finne en spesialist, hvor burde jeg henvende meg for å komme i kontakt med en som kan svare på sp.mål jeg stiller og som jeg kan stole på at gjør det beste for meg? Har du forslag?? Jeg føler at min dose ikke er helt rett! vedikke1
Hilsen Silje
Sv: Jeg føler at min dose ikke er helt rett!
Fastlegen er rette stedet.
En god fastlege kan ikke alt, men skal vite hvem som kan det og henvise deg dit når det trengs.
Kan hende fastlegen ikke syns du behøver spesialist ?
Ofte er det dessverre slik, men prøv å overbevise ved neste besøk.
Sykdommen vår gjør at det er vanskelig å komme på alt vi skal si, så skriv ned noen punkter å ta med.
Så er det fristende å nevne ordet : Selvmedisinering.
Det er delte meninger om dette, også blant brukerene.
Stoffskifteforeningen er helt imot dette.
Jeg er helt for.
Og min argumentasjon er omtrent slik :
Fastlegen kan hjelpe deg til en dosering som får blodverdiene innenfor noen menneskesatte grenseverdier.
Dine ideelle verdier ligger nok innenfor disse, helst i overkant eller like over.
Poenget med min selvdosering, er at legen kan ikke vite nøyaktig hvor jeg har det best. Det er det bare jeg som vet !
Det finnes - og noen vil si desverre - ikke måleinstrumenter som kan lede oss mot en idealdose. Bare mot en omtrentlig dose.
Idealdosen må vi finne selv (mener jeg) ved hjelp av nitid, tolmodig justering av dosen med et langsiktig mål.
Det betinger jo at man FØR man går igang besitter de nødvendige kunnskaper om hvordan en skal gå fram.
Nøyaktig hvor mye kan jeg øke med av gangen, hvor ofte kan jeg øke og når kan jeg forvente å kjenne resultatet av endringen.
Hvordan merker jeg symptomer på for lav dose, for høy dose - og mye mere.
Men det er ikke verre enn at alle klarer dette.
Jeg har heller aldri møtt på fastleger som avviser et samarbeid om dette.
Legg fram problemet, og be om et samarbeid.
Jeg leser jo her om noen uvillige leger, og jeg mener jo at slike ikke bør kunne stoppe en i å forsøke å nå en bedre personlig helse.
Din helse er det til syvende og sist du selv som er ansvarlig for.
Vi skal må være tolmodige i dette, men ikke for tolmodige heller. Hvor grensen går er nok oppe til tolking i hvert enkelt tilfelle.
Levaxin passer ikke for alle.
Jeg var alt for tolmodig, og alt for lite krevende.
De siste 10 år av Levaxintiden ødela mye for meg, jeg burde fått anledning til å prøve andre merker enn Levaxin. Det fikk jeg ikke.
Ser at du har lang fartstid, kanskje er det ikke bare dosen som er feil, det kan være at du får det bedre på Armour ??
Jeg fikk det også enda bedre når jeg oppdaget at et tilskudd av D-vitamin hjalp meg.
Flere med hypothyreose har også lav D3 produksjon i huden - et forsøk med D3 er reseptfritt.......