Dokumentation for at man er kronisk syg med lavt stofskifte
Hej alle
Jeg har været sygemeldt i 4 måneder og er måske snart i fare for at miste mit job. I den forbindelse får jeg brug for noget dokumentation for, at man bliver/er kronisk syg når man har lavt stofskifte. Problematikken er at jeg er sløj trods "fine/normale" tal - og min læge siger, at stofskiftet ikke kan være forklaringen på mine symptomer, da tallene er indenfor normalområdet.
Er der nogen der har links til undersøgelser ell. lignende der kan dokumentere, at man fortsat kan føle sig sløj, trods normale tal?
Hej igen til alle ellers - har ventet længe på min "godkendelse" herinde - har virkelig savnet at kunne bruge dette forum!
Med venlig hilsen
Gitte fra Danmark
Re: Dokumentation for at man er kronisk syg med lavt stofskifte
Din lege er jo den som skal kunne geleide deg gjennom helsevesenets irrganger.
Du skal nok "tydeliggjøre" hvordan du har det.
Problemet er jo nettopp som du skriver, at de som skal hjelpe det bruker et ubrukelig verktøy som ikke kan fortelle dem at DU ikke har det godt nok.
Jeg hadde det jo på samme måte - fine tall i boken, men var svært dårlig.
Jeg fant meg i det i 16år - det skal du ikke Gitte !
Min vei ut av det var Armour. Din vei kan være en annen, men du skal lete etter den selv om det ikke er synlige spor etter den.
Jeg tror også - sett i efterpåklokskapens lys - at mangel på D3 ville hjulpet meg den gangen.
Efterpåklokskapen er jo den eneste klokskap, men den kan ikke si noe sikkert om den saken.
Spiser du D3 ?
Hej n'Finn..
Dejligt at "mødes" igen og tak for din kommentar - du er altid så god til at hjælpe os andre! ;)
Ja du har ret, vi er nødt til selv at kæmpe og jeg kæmper fortsat nu på 6. år. Årsagen til at jeg leder efter dokumentation er, at jeg har brug for at have nogle saglige begrundelser i ryggen hvis jeg nu skal omskoles. Jeg frygter at blive fyret, og miste mit job, så jeg er nødt til (om ikke andet kunne det også være rart over for en selv!) at kunne dokumentere at det er grundet min sygdom - måske kan jeg så få fleksjob (jeg ved ikke lige hvad det hedder på norsk - men et job hvor man arbejder færre timer og får løntilskud af kommunen).
Jeg tager D- vitamin - ved ikke om det er D3 - der står bare D-vitamin på kassen. Jeg tager 26 mikrogram dagligt (D-vitamintilskud, + det der er i mine vitaminpiller/kalkpiller). Jeg tager også 2 fiskeoliepiller dagligt - ups - pludseligt tænker jeg på om jeg får for meget? Har nemlig før haft problemer med forhøjet kalkindhold i blodet og føler mig meget sløj for tiden : kvalme, træt, hjertebanken, rødmosset. Det kan vel også være symptomer på at d-vitaminoverdosering? Håber du kan svare mig n'finn..
Ja jeg leder fortsat efter en forklaring på mine lidelser. Har været sygemeldt i 4 måneder nu, grundet stress, men jeg har selv en fornemmelse af at det har en fysisk forklaring. Jeg har også et prolaktinom/forhøjet prolaktin at kæmpe med, og så har jeg underlivsssygdommen endometriose, så årsagen til mine symptomer kan være mange, men det er som om at lægerne ikke rigtigt vil anerkende nogen af dem..... :cry:
Tak - som altid - for dit svar
Jeg håber du har det godt n'Finn - det glæder mig at høre at du er blevet så godt hjulpet af D-vitamin.
Er du også sygemeldt eller kan du passe et arbejde?
Med venlig hilsen
Gitte
Hei igjen!!
Dette tas ut av en helhetlig sammenheng, men høyt nivå av prolaktin er iallfall isolert sett ett av parametrene som tilsier at stoffskiftet er lavt...(hatt det selv).
Det er en god ide å måle prolaktinet, men det peker vel egentlig ikke på kjertelen. Snarere styringen av den (håper jeg husker rett)
Myten om "for meget D-vitamin" er vanskelig å bli kvitt. Det kan være at den grunner seg på D2, og dens metabolitter som kroppen ikke tåler.
I dag isolerer vi D3, og dette den samme D-vitamin som huden selv lager. (man dør vel ikke av for meget sol...)
Det finnes jo grenser for hvor meget D3 man tåler også, men de er så høye at enhver skrivefør ikke vil finne på å ta så mye.
Jeg har sett at flere anbefaler 50µG/dag og at noen begynner å rynke litt på nesen når dosen er over 200 i lengere tid.
Du sier at du har forhøyet Calcicum ?
Så skal du ha det utredet - har du det ?
Det er jo meget strenge grenser for hva nivået skal være i blodet. Bare liiiitt for høyet krever en større utredning. Symptomer på dette er jo nettopp tretthet.
Hypercalcemi kan skyldes feil i kalkstoffskiftet, og det er Parathyreoidea (noen små kjertler nær Thyreoidea) som sammen med D-vitamin styrer dette.
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1526385
http://arkiv.tandlaegebladet.dk/multime ... -488-2.pdf
Du har kanskje lest på noen av disse tidligere ?
Det skal også sies at man gjerne er reservert med å anbefale D-vitamin ved forhøyet blodkalsium. Og det forstår jeg ikke helt :
D-vitamin sørger sammen med magnesium og hormonet PTH for at kalken kommer inn i knoglene - der den skal være.
Vitaminet er også nødvendig i tarmen. Uten D3 i tarmen blir det ikke tatt opp kalk - den passerer uten å komme til nytte.
Men D3 kan jo ikke produsere kalk, den kan kun sørge for å ta det opp som er der.
Forhøyet blodcalcium har helt andre årsaker enn dette.
Hej igen
Jeg har nogle gange været oppe på 133 (ref.niveau 110-130) - men har lige tjekket mine seneste tal og de var 126. Har også læst at man skal have temmelig meget D-vitaminer for at blive overdoseret, så jeg skal nok ikke været urolig. Ja jeg har tjekket de links du har sendt - tak for dem iøvrigt - og er blevet tjekket igennem. Jeg har nok bare det der hedder et svingende kalciumstofskifte.. :roll:
Mvh Gitte
Høres ut som dine referansesvar er fra en måling av det aktive D3. (den med 1,25 i)
Denne vil (skal) gjerne være høyere under behandling.
Men den kan kollapse om man holder op - fordi D3 lageret ikke er stort nok (den måling med-25 i)
Dette er som jeg husker det - jeg har vært forkjølet leeeenge og "har det skidt" for tiden.
Håper det er riktig, men jeg husker ikke nøyaktig.......