de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Fant tilfeldigvis noe interessant i et infoskriv fra hormonlaboratoriet, nr 1-2008:
INFORMASJON
Tyreoidea forskningsprosjekt ved Hormonlab
Vi har startet et nytt og spennende forskningsprosjekt med hovedformål å se på patofysiologi og utløsende årsaker til autoimmune tyreoiditter. Vi skal blant annet undersøke om virusinfeksjoner kan være utløsende faktor hos disponerte pasienter.
I studien ønsker vi å inkludere pasienter med en av følgende tilstander:
• Nyoppdaget autoimmun hypertyreose (Graves’ sykdom)
• Nyoppdaget autoimmun hypotyreose
• Autoimmun tyreoiditt med normal TSH
• Subakutt tyreoiditt
For å få et representativt pasient materiale er det nødvendig å få utført de ønskede prøvene før pasientene starter behandling. Dette er viktig for å unngå behandling som kan ha immunmodulerende effekt.
Ta direkte kontakt med prosjektansvarlig lege/stipendiat Sara Hammerstad, E-post: xx @akersykehus.no , mobilnr: XXX XX XXX for info om prøver med mer hvis dere har pasienter i de definerte pasientgruppene, og som kan tenke seg å være med i et slik prosjekt.
Studien er godkjent av Regional Etisk Komité.
Jeg tok vekk kontaktinfoen her, står i nyhetsbrevet. (spamroboter søker gjennom nettet for epostadresser)
Noen som ble dårlig etter kyssesyken eller lignede?
nora
Sv: de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Human parvovirus B19, en art af parvovirus, der smitter mennesker og er forbundet med udvikling af flere forskellige autoimmune sygdomme, herunder dermatomyositis, blandet bindevævssygdomme, lupus-lignende sygdom, en serologisk negativ (negativ RA faktor test) form af arthritis, granuloma annulare, autoimmune thyroid sygdomme, autoimmun skizofreni og forskellige former for vaskulitis, herunder Henoch Schonlein purpura, Kawasaki sygdom, Wegeners granulomatose, og polyarteritis nodosa.
Udviklingen af autoimmune reaktioner fremkaldt af Human parvovirus B19 opstår i mennesker i alle aldre og forekommer hyppigere hos kvinder. Udvikling af autoimmune sygdomme i denne anledning, formodes at forekomme ofte hos voksne, der som børn var syge af "den femte sygdom" ("Lussingesyge"/red.).
Ved kronisk infektion kan Human parvovirus B19 inficere hjernen. På grund af sin evne til at fremkalde autoimmunitet, er dette virus mistænkt for at kunne udløse co-morbide bipolare og autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen hos kvinder samt skizofreni og thyroide autoimmune lidelser hos mænd.
Reference: C Hammond and J Hobbs, Parvovirus B19 infection of brain: Possible role of gender in determining mental illness and autoimmune thyroid disorders, Med Hypotheses, Dec 28, 2006
Læs mere....
Sv: de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Hei
Jeg var til kontroll hos Sara Hammerstad på Aker i høst. (Hun var forresten veldig hyggelig:)) Hun sa at jeg hadde vært en god kandidat til dette forskningsprosjektet på det tidspunktet jeg ble syk, nå er det selvfølgelig for sent. Jeg fikk konstatert hyperteose da jeg var 14 år, og da hadde jeg nok vært syk en god stund. (Skolelegen ble koblet inn pga høyt fravær) Ca to år tidligere hadde jeg en skikkelig ekkel halsbetennelse med over 40 i feber i flere dager. (Jeg får nesten aldri feber..) Hun er forresten ikke den eneste legen som har trodd at dette kan ha en sammenheng. Synes det er supert at de forsker på dette:D