-
Prøveresultater
Lurt på litt hjelp til å tolke noen prøveresultater. Ser det er mange med kunnskap her.
Etter å ha vært dårlig i flere år fikk jeg diagnosen ved årsskiftet med en TSH på 11.8 - T4 var ved nedre grense. Anti TPO 23
Startet med Levaksin i januar og er nå på 100Mikrogr daglig.
Siste prøveresultater (03.08.05):
TSH 0.08(0.27 - 4.20)
SFT4 17.7(12.0 - 22.0)
SFT3 5.2(4.0 - 6.8)
Legesekretæren synes TSH var for lav og ville be en lege se på det, (fastlegen har ferie ennå)men jeg føler meg egentlig grei i forhold til at jeg har ferie fra studiene i allefall. Synes ikke det er noe særlig endring når det gjelder det kognitive. Har forstått at FT3 er viktig her og synes kanskje den ligger litt lavt i forhold til det jeg har lest her.
Håper noen kan hjelpe meg å vurdere.
Sliter også med litt halsmerter innimellom. Noen som vet om dette er vanlig. Og er det ikke vanlig å undersøke kjertelen?
Moni
-
Synes prøvene dine er veldig lik mine jeg. La nettopp inn mine under temaet "Jodtest, kelp og prøvesvar". Jeg tenkte umiddelbart når jeg fikk mine med fT3 på 5,2 at den er for høy, og ikke for lav som du sier. Noen som kan hjelpe oss her? Tar du Liotyhyronin i tillegg? Det gjør jeg. 10µg pr dag. Hvordan føler du deg da? Symptomer er, etter alt jeg har forstått og lest her - og ikke minst hva jeg har erfart dette siste året , det aller VIKTIGSTE! :)
Håper noen supplerer her.
Det du skriver om halssmerter kjenner jeg ikke til. Men jeg har oppdaget for egen del at det er "trangt" å svelge. Har ikke tenkt på det før nå. Jo jeg har kjent det i det siste, men ikke koplet det til denne sykdommen. Hva kan det være for noe da?? Vokser skjoldbruskkjertelen og tar mer plass?? :shock:
-
Glemte å skrive at jeg også har fibromyalgi.
Smertene har ikke blitt mindre etter at jeg startet med Levaksin dessverre.
Mener å ha lest noe om behandling med høyere T3 doser?
Har noen mer info om dette?
-
Takk for raskt svar Yvette. Ser at referanseverdiene "våre" er ulike. SFT3 skal være 4.0 - 6.8 på min Lab.
Hva sier legen din til en så lav TSH?
Moni
-
Legen sier ingenting dessverre. Tror faktisk ikke det er så farlig at TSH er utradert. Kjertelen er jo "død" allikevel. :( Skal snakke litt med legen i morgen og om han vil henvise meg til endokrinolog. Rart at han ikke har kommet på det selv etter ett år med Levaxin og sykmelding like lenge - og det faktum at kroppen eksploderte i smerter ved oppstart av Levaxin? Bare dosejusterer hele tiden.
Søk på fibromyalgi i søkefunksjonen opp på Forumsiden. :)
-
Stemmer det med referanseverdier ja. Det hadde jeg glemt :oops:
-
Hei Moni
Det er en oppfatning blant noe helsepersonell, at hvis TSH går under 1, så er pasienten i ferd med å utvikle HØYT stoffskifte. Det er nok derfor legesekretæren reagerte.
Hos pasienter som tar thyroksin, er mengden T4 stablilt høy i blodet, så det trenger ikke å produseres noe TSH. TSH testen har størst betydning for friske mennesker, ikke de som går på thyroksin.
Det er svært vanlig at pasienter med lavt stoffskifte må ha en lav TSH - verdi (under 1 eller så lav at den ikke er målbar) og FT4 og FT3 i øvre del av referanseområdet før de føler at medisinen har noen bedring.
Altfor mange får akkurat nok thyroksin til å holde TSH på 1-3 og FT4 og FT3 i nedre del til midten av referanseområdet. Disse har fremdeles mange symptomer på lavt stoffskifte, men får ikke gehør hos legen, siden alle prøvene er innen normalen. :cry:
Over til din fibomyalgi. Jeg har hatt store muskelsmerter mens jeg gikk på levaxin. Jeg hadde noe smerter før også. Jeg hadde struma, og skjoldbruskkjertelen voks til den måtte fjernes. Men noe naturlig thyroksin produsete jeg selv.
Å gå over til syntetisk thyroksin ble en nedtur av de store. Jeg spiste paracet, ibux og naproxen nærmest daglig. Det er en av de tingene naturlig thyroksin (Armour thyroid) har hjulpet meget bra på for meg.
Mange symptomer på fibomyalgi og lavt stoffskifte er de samme. Har du følt noen bedring av å ta Levaxin? Kan du spørre din lege om å få FT4 og FT3 opp i øvre halvdel av referanseområdet? Evnt. ta T3 i tillegg (Liothyronin). For å se om dette hjelper på smertene.
Armour thyroid er noe som jeg har hatt stor nytte av. :lol: Jeg har en tung manuell jobb med mye statiske bevegelser. Kan ikke huske sist jeg tok paracet, det må ha vært når jeg hadde halsbetennelse i våres. Og det var da jeg var sykemeldt sist.