-
Blodprøver
Hver gang jeg er hos legen så tar han bare de to vanlige blodprøvene, og bestemmer doseringen etter det.
Jeg tar 0,1 mg. Levaxin daglig, og får bestandig besked om at prøvene er ok.
Men hvorfor er jeg så lat og giddalaus, hvorfor er jeg så uengasjert og sliten, hvorfor sover jeg så dårlig, og hvorfor øker vekten - jeg føler at det er noe mer.
Finnes det andre medisiner enn Levaxin og hvilke blodprøver bør legen ta?
Jeg ble i sin tid ( 23-24 år siden)operert for Hyperthyreose, og fikk som mange andre fjernet for mye av kjertelen.
Jeg har ikke vært hos spesialist i det hele tatt siden operasjoen, men det har gjerne ingen hensikt.
-
De som spør legen om det finnes alternativer til Levaxin får somregel et klart og rungende NEI.
Jeg tror legen er ærlig når han sier dette, for han vet ikke at det finnes. De som har vært med siden 60ti åra aner det nok, men offisiellt skal Levaxin brukes enten det virker eller ei !
På meg (og på deg?) virker det IKKE.
Er klar over at det hindrer meg fra å dø, men Armour gir meg et liv ! (selv om myndighetene sier jeg må betale for det selv ! )
Det er kun denne sykdommen som gis ETT alternativ - ved alle andre lidelser innser man at det er behov for et variert utvalg for indivitilpassing.
Det er bare OSS det ikke gjelder !
Det finnes et variert utvalg, men myndighetene nektert oss å ta det ibruk !
Hvilke blodprøver bør han ta ?
Ingen ! Han bør høre hva du sier og finne en medisin som virker !
Og du (alle sammen) skal slutte å si at du har det bra når du egentlig ikke har det.
Dagens blodprøver viser ikke om medisinen tu tar virker allike vel.
-
Nå var jeg litt kort. Det var ikke meningen.
Det jeg mente var at de vanlige stoffskifteprøver som TSH - fritt T4 -T3 ikke er til noe hjelp. Hvis du visste hvilken verdi du trives best med kunne man tanke seg at man kunne justere inn dosen til treff, men selv det er vanskelig.
Og ingen vet vel det ?
Dagens "stoffskifteprøver" har bare akademisk interesse for de som tror at Levaksin kan erstatte kroppens egene hormoner. Svaret kan bare brukes til å fastslå om stoffskiftet har "verktøyet". Det kan ikke brukes som en vurdering av stoffskifteaktiviteten.
Svaret på spørsmålet ditt må vel være de blodprøvene som viser hvordan kroppen din har hatt det under påvirkning av den nåværende dosen.
Den basale kroppstemperaturen og vekta er viktigst.
Kolesterol - ferritin - elektrolytter - homosystein - B12 - blodplatefasong (hva hete`rn?) med flere (ikke mer på harddisken nå)
-
Juva, du må forlange utskrift av blodprøvene dine, og du må begynne å få målt ft3.
Det er fordi legen ikke kan vite akkurat hvor dine tall skal være, det er individuelt. Noen må ha dem helt oppe på øvre grense (ft4 og ft3 altså) og de fleste to tredeler opp. Men det er individuelt.
Jeg kjenner ingen som har det ok med begge i nedre halvdel.
Og kanskje du trenger T3, liothyronin, eller Armour Thyroid.
De som har gått lenge på Levaxin og ikke vært bra på det kan bli veldig mye bedre på Armour siden de kan utnytte hormonene fra en naturlig kilde bedre.
Men det har mye T3, og det kan være i meste laget for noen. Andre tar til og med liothyronin i tillegg...Vi er forskjellige.
Du burde prøvd en anne dose levaxin eller liothyronin i tillegg eller Armour.
Hvis du har noen blodprøvesvar kan vi svare om du kanskje åpenbart er undermedisinert.
nora
-
Jeg tok blodprøver i forrige uke, og skal til legen fredag.
Laboranten ville ikke ta mer enn de vanblige prøvene, men jeg insisterte. Hun tok i alle fall to glass.
Jeg ble egentlig ganske provosert da hun absolutt ville vite hvorfor jeg ville ta alle prøvene, og slo seg ikke til ro meg at jeg ikke følte meg vel.
Hva er det som pager deg da? sa hun.
Da glefset jeg, Må jeg ta det her på laboratoriet med deg.
Detr var flere laboranter til stede i rommet.
Drittfastlegekontor.