Fikk mine resultater i dag: TSH 3,69, FT4 12,6, ANTI TPO 810 og T3 3,2. Får ingen behandling. Hva betyr T3 egentlig ? Takk for gode svar tidligere folkens.
Printable View
Fikk mine resultater i dag: TSH 3,69, FT4 12,6, ANTI TPO 810 og T3 3,2. Får ingen behandling. Hva betyr T3 egentlig ? Takk for gode svar tidligere folkens.
T3 betyr vanligvis totalt T3 men det var vel fritt T3 som ble målt, pga tallet som framkom?
Jeg har nesten alltid fått målt fritt T3 . Fürst måler bare fritt T4 og fritt T3 og ikke de totale siden de kan variere så mye.
Bare de frie er tigjengelige.
T3 er det kative hormonet. Noe er fritt, men det meste omdannes i cellene til T3 eller RT3som er inkativet av D1, D2 eller D3- deiodianseenzymer som er selenavhengige.
Hvis man har lavt FT3 men høyt FT4 kan det være logisk å prøve T3-tilskudd. Det heter liothyronin her i landet. Armour inneholder både T4 og ganske mye T3.
Du som har en TSH på over 3,6: Når du ikke får noen behandling, har det seg slik at FT3 holder seg oppe lenge, mens FT4 synker. Din FT4 på 12-noe er noe lav for vår smak, altså hvis man går med det lenge får man mere og mere symptomer . Man ge får nemlig hypo-symptomer hvis FT4 er under ca 15 (det nøyaktige tallet er individuelt) i lange tider. Kortere tid gjør ikke noe.
Når hypoen vedvarer, så faller til slutt FT3 plutselig samtidig med flere symptomer og man blir mere sliten og frossen. TSH stiger op til noen uker etterpå, den er ganske sakte til å reagere og følger etter symptomene.
nora
Anti-TPO på 810 er jo også veldig høyt!!Sitat:
Opprinnelig skrevet av Feiga
Mulig du bør spørre legen om han kanskje ikke bør vurdere om du har Hashimotos. Og kanskje spørre om han kan måle Anti-TG også...
Det i sammenheng med TSH og FT4 (mine resultater ligner dine) kan være Hashimotos, som det var for meg.
hva tid på dagen blev prøvene tatt? TSH går ned i løpet av dagen. Ellers så er din Anti TPO høy og en mulighet er at din TSH vil stige etterhvert. Kanskje du bør prate med en annen lege? Har du prøvd Balderklinikken?
Har ikke prøvd Balderklinikken men har hørt mye positivt. Tar alltid prøven tidlig på dag for da skal det visst være lavest. Har prøvd å finne ut av hva T3 er for noe men finner svært lite om det. 3,2 skal visst være litt høyt det. Noen med erfaring om dette.Takk for gode svar. Har det helt bonn i bøtta for tiden.
Hei feiga.
T3 er det egentlige stoffskiftehormonet.
Dette får kroppen ved å redusere T4.
Det er slik at T4 er et forhormon for en hel rekke forskjellige hormoner. Kroppen bruker ikke T4 til noe før en prosess som heter de-jodinasen har "gnaget" litt på det og omformet det til brukbare hormoner.
T4 molekylet består av en kropp(thyrosin)som det er festet 4stk jodatomer til. Ett og ett jodatom fjernes i denne prosessen og hver gang oppstår et nytt hormon med nye oppgaver.
T3 har evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet, og på den måten starte forbrenningen av karbohydratet.
T3 er hurtigvirkende og har kort virketid.
Prosessen er kompleks og tar tid å forklare fullstendig. Prøv å søke litt ?