Har vært hos endokrinolog
Ja, da har jeg endelig vært hos endokrinologen som hittil bare har "behandlet" meg gjennom fastlegen min... For dere som ikke husker det (regner med at det er flere enn meg som sliter med det problemet), har jeg vært uten levaxin i sommer og hatt det helt pyton. TSH steg først til 4 og siden til 6,2, men FT4 og FT2 holdt seg fortsatt innenfor referansegrensene.
Denne uken var jeg til endokrinologen som bestemte at Levaxinen skulle seponeres, fordi jeg hadde subklinisk hypothyreose.
Hun møtte først opp etter 25 min, fordi hun hadde glemt meg, og var heller lite forberedt. Bestemmelsen om seponering av medisin var gitt på feil grunnlag fant hun ut. Dette fordi de siste prøvesvarene mine ikke lå i sykehuset sitt datasystem da de var analysert på Fürst. "Da hadde du jo ikke trengt å slutte, da" sa hun. Hadde jeg vært frisk hadde jeg sikkert blitt forbannet, men jeg er rimelig sløv for tiden og orket ikke bli sint en gang...
Hun kikket igjennom prøvesvarene mine og fant at jeg hadde en for lav IGF-1 (8,3 og nederste ref. område er 11).
Jeg lurte på hvorfor (har aldri hørt noe om at jeg hadde unormale svar på denne prøven), om det kunne ha noe med det mulige hypofyseadenomet og hypofysen sin funkskjon. "Nei, den er vel lav fordi du har vært dårlig", svarte hun.
Jeg leser på nettet at man ser lave verdier ved hypothyreose. Er det flere som har erfart dette?
Hennes forslag nå er at jeg begynner rett på 100 mikrogram hver dag utenom søndag, da tar jeg ingenting. Liothyronin ga hun sjelden ut, men av og til når ikke pasienten ble bedre med normale prøvesvar.
Nå skal jeg gå i en liten evighet for å se om jeg blir bedre av medisinen (hun syntes de 6 mnd jeg forsøkte var for kort tid til å se noe resultat.) Hvis jeg ikke er bedre da, skal jeg ta en test for å se om jeg produserer for lite veksthormon (IGF-1).
Nå er jeg veldig usikker. Skal jeg gå i månedsvis og se ting an, eller skal jeg få trumfet gjennom en slik test med en gang? Orker ikke kaste bort mer tid nå, og hvis det er sånn at hypofysen min ikke fungerer optimalt har jeg kanskje for lavt nivå av andre hormoner også.
Som om ikke det er nok, har jeg fått diagnosen fibromyalgi med spørsmålstegn bak av reumatologen jeg var til på mandag. Han utelukker leddgikt og Bechterew, men sier jeg er myalgisk. Han vet bare ikke om jeg er dårlig pga hypoen eller om det er fibromyalgi. Han ville avvente og høre hva endokrinologen sa før han forsetter behandlingen av meg.
Sånn som ståa er nå føler jeg at jeg mister helt oversikten over hva som er fornuftig og ikke. Jeg bare godtar det legene sier (det er ikke helt meg, men jeg er ganske redusert akkurat nå).
Derfor er det fint hvis noen gidder gi meg sine synspunkter på om det er noe jeg burde gjøre eller ikke gjøre.
Re: Har vært hos endokrinolog
Sitat:
Opprinnelig skrevet av mona
Som om ikke det er nok, har jeg fått diagnosen fibromyalgi med spørsmålstegn bak av reumatologen jeg var til på mandag. Han utelukker leddgikt og Bechterew,
Heisann! Så kjedelig å lese om denne endokrinologen...
Men jeg har ett lite spørsmål.
Nevnte virkelig legen at han kunne utelukke Bechterew (jeg antar at du er jente/dame pga navnet ditt).
Synes det er super rart at han "utelukker" Bechtrew, siden Bechtrew er 100% utelukket for kvinner i alle aldre uansett. Kun menn som kan få det.
Så det burde ikke vært nevnt engang :)